Bahçelievler Belediye Başkanı Osman Develioğlu, 2004 yılından bu yana ilçenin değerini artıracak çalışmalara imza attıklarını ve bunun sonucunu da aldıklarını belirterek, “Müteahhitler proje yapmak için dört dönüyor ama maalesef arsamız çok az” dedi. Develioğlu, “Türkiye çapında bir müteahhit kriz zamanında yaptığı 1000 daireyi iki günde sattı. Yeni satışa başlayan bir müteahhit ise gelen talep karşısında bir günde 3 kere zam yaptı” diye konuştu.
‘Kendiliğinden dönüşecek’
Milliyet Gazetesi'nden Fehim Genç'e konuşan Develioğlu, ilçedeki yerleşimin çok yoğun olduğunu belirterek, kentsel dönüşüm çalışmalarında imarı artırmanın mümkün olmadığını söyledi. Develioğlu, “Binalar 8-9 katlı, sokaklar dar. Böyle bir yerde 8 katlı binayı daha ne kadar artıracağız. Bahçelievler’de dönüşüm kendiliğinden olacak” dedi. Develioğlu, “Dönüşüm çalışmalarında müteahhit payı diye bir şey sözkonusu olamaz. Devletin müteahhit payını ödeyerek inşaat yaptırabilmesi de mümkün değil. Dönüşümü daire sakinleri kendileri yapmalı” diye konuştu.
Maliyet aslında 50 bin lira
Dairenin satış fiyatı ile daire maliyetinin farklı olduğunu vurgulayan Develioğlu, şöyle konuştu:
“100 metrekare bir dairesi olan, ‘Benim dairem 200 bin lira. Dönüşüme girerse 200 bini nasıl veririm’ diyor. Halbuki dairenin maliyeti 50 bin lira. 50 bini duyunca, ‘Belki’ diyor. Devlet uzun vadeli kredi veriyor. Kredinin yüzde 4’ünü devlet ödüyor. Yüzde 7 ile kredi alınca, 4’ünü devlet karşılıyor. Harçlar da maliyetin yüzde 10’u kadar tutar. Dönüşümde harç da ödemiyorsunuz. Devlet kira yardımında bulunuyor. ‘Devlet benim yerimi yapsın’ mantığında olmamak gerekiyor. Kentsel dönüşüm yasasından sonra 108 kişi müracaat etti, 28’ine ruhsat verdik, kalan 80’ine de vereceğiz. Bahçelievler kentsel dönüşüme hızlı bir şekilde giriyor.”
‘En çok değerlenen mahalleler’
Gayrimenkul değerini artırıcı çalışmaların sonuç verdiğini belirten Develioğlu, şöyle konuştu:
“Gayrimenkul değerini artırıcı çalışmaları ortaya koyduk. Son 5 yılda İstanbul’da en çok kıymetlenen mahalleler araştırması yapıldı. İstanbul’daki 938 mahalle arasında Şirinevler birinci, Kocasinan ikinci oldu. Sıralamanın üst basamaklarında başka mahallelerimiz da var ama çok kıymetlenen ilk iki mahalle bizde. İşte bu da 2004’te vediğimiz bir kararla oluşan bir hadise.”
1600 bina yıkılıp yeniden yapıldı
2004’te kentsel dönüşüm kavramının yaygın olmadığını hatırlatan Develioğlu, şunları söyledi:
“O zaman kentsel dönüşüm yoktu. Öyle bir şey yapmalıydık ki, eski binalar değişmeliydi. Devletin ve belediyenin gelip bu binaları değiştirme imkanı da yoktu. İnsanlar dönüşümü kendileri yapmalıydı. Yapın deyince de olmuyor. Özendirmek lazım. Bölgenin değerini yükselteceğiz, rantını artıracağız ki eski binalar dönüşsün diye düşündük ve böyle de oldu. Bu süre içinde 1600 bina mülk sahipleri tarafından yıkılıp yeniden yapıldı. İnsanlar 100 bin liralık dairesini yıktı, 40-50 bin lira harcadı, 350 bin liralık daire sahibi oldu. Hiçbir yerde böyle bir kâr yok. Bizim çalışmalarımızla gayrimenkul fiyatları arttı. Bu hâlâ devam ediyor. Eski dairesini yıkıp yerine yenisini yapanlar hem para kazanıyor hem de daha sağlam bir eve giriyor. Aklın yolu bir.”
‘Mutfaklı yeraltı otoparkları sığınak olarak kullanılacak’
Bahçelievler’de otopark ihtiyacının çok büyük bir sıkıntı olduğunu kaydeden Osman Develioğlu, parkların altına otopark yaparak sıkıntıyı azaltma yoluna gittiklerini, yeni binalarda da Otopark Yönetmeliği’ne harfiyen riayet ettiklerini söyledi. Develioğlu, şöyle konuştu:
“Yer olmayınca bazı parkların altına otopark yaptık. Yayla ve Siyavuşpaşa’da yerin altına otopark, üstünü yine park olarak kullandık. Otoparkları daha muhkem yaptık. Allah korusun deprem olursa toplanma yeri olarak kullanılacak. Bu nedenle havalandırmasını, mutfağını, tuvaletini yaptık. Bazı yerlerde de açık pazarları otoparklara taşıdık. Semt pazarlarını sokaktan kurtardık. Bu çağda sokakta pazar olmamalı ama pazar İstanbul’un da bir kültürü. Pazarı istemeyenler bile pazarımız olsun diyor.”
‘Yönetmeliği uyguluyoruz’
Bahçelievler’de binalar 8-9 katlı, sokakların dar olduğunu belirten Develioğlu, şunları söyledi:
“Siyavuşpaşa’nın yüzde 97’si bina ve yol. Yüzde 3’lük kısmı ise yeşil alan. Bunun gibi birçok yoğun mahalle var. İstanbul trafiğinin bir sebebi de otopark sıkıntısı. Bizden önce belediyeler otoparkla ilgili hiçbir şey yapmamış. Birinci otoparkı yapmaya başladığımda, “bir tane otopark yetecek mi’ dediler. Yeter sayıya ulaşmak için birden başlamak lazım. Otopark Yönetmeliği’ni uyguluyoruz. ‘Parayı al da izin ver’ olayını yapmıyoruz.”
|