İstanbul’da oluşturulacak kalıcı kültür politikalarına temel sağlamak
hedefiyle 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Ajansı tarafından bu yıl ikincisi düzenlenen
'Avrupa Birliği Sempozyumları' kapsamındaki 'Avrupa ve
Türkiye’de Kültür Politikaları' sempozyumu, 19 - 21 Kasım tarihleri
arasında The Marmara Oteli’nde gerçekleştirildi.
Sempozyumun ikinci günü, 'Sanatçı, Telif ve Fikir Hakları', 'Kültür ve
Ekonomi, Kültür Endüstrileri' ve 'Bölgeselleşme - Küreselleşme ve
Desantralizasyon - Kurumsallaşma, Özelleştirme' başlıklı oturumlar
gerçekleştirildi.
'Sanatçı, Telif ve Fikir Hakları' konulu oturumun
konuşmacılarından Panteion Üniversitesi, Medya, İletişim ve Kültür Bölümü
Profesörü Costis Dallas, telif haklarını desteklemek için önce
yaratıcılığın desteklenmesi gerektiğine değinen konuşmasında, örnek olarak sanat
eğitimin yaygınlaştırılması ve kamu kurumları tarafından bir sanatçının asgari
gelirinin sağlanarak sanatsal yaratıcılığının desteklemesinin önemine değindi.
Sanatçı telif haklarının tüm dünyada bir sorun olduğunu vurgulayan Avrupa İşleri
Direktörü, Uluslararası Yazar ve Besteci Meslek Birlikleri Konfederasyonu’ndan
Mitko Chatalbashev, “Bir ülkenin kolektif hakları etkili değilse telif hakları
kağıt üzerinde kalır” diyerek konunun önemine dikkat çekti. Chatalbashev,
dijital iletişim alanının gelişmesine paralel telif haklarının korunmasındaki
sıkıntıların da arttığını dile getirirken, son 10 yılda devletin koruma
politikalarını bu nedenle arttırdığını belirtti.
Musiki Eseri Sahipleri Grubu Meslek Birliği Genel Sekreteri Barış
Şensoy, içinde bulunduğumuz fikir çağında telif haklarına önem veren
ülkelerin gelişmiş, önem vermeyen ülkelerin gelişmemiş toplum olarak
tanımlandığının altını çizdi. Bu konuda Türkiye’de hukuk alanında kayda değer
çalışmalar gerçekleştirildiğini ileten Şensoy, konunun uzmanı Türk
hukukçularının yetiştiğini iletti.
Son olarak Fransa’da telif haklarını koruma amacıyla internet üzerinden
yasadışı dosya indirenlere ceza uygulamalarının hayata geçirildiğini ileten Rene
Descartes – Sorbonne Paris V Üniversitesi, Centre D’Etude Sur L’Actuel Et Le
Quotidien Profesörü Aurelien Fouillet, telif haklarıyla ilgili
korumaların yüksek olmasına rağmen internet mecrası karşısında yetersiz
kalınabildiğini belirtti.
Kültürün ekonomisi
'Kültür ve Ekonomi, Kültür Endüstrileri' konulu oturumun konuşmacılarından
Manchester Üniversitesi, Manchester İşletme Yüksek Okulu’ndan Prof.
İsmail Ertürk ise Picasso’nun eserlerinin İstanbul’da sergilendiğini
hatırlatarak, bu sergiden elde edilen gelirin büyüklüğüne dikkat çekti. Ertürk,
bu örnekten hareketle Türkiye’den kaç sanatçının eserlerinin yurtdışında
sergilenebildiğinin sorgulanması gerektiğini vurguladı. Kültür yaratıcılığının
bir lokomotif olarak kullanılması gerektiğini belirten Venedik IUAV
Üniversitesi, Endüstriyel Tasarım Bölümü'nden Prof. Giorgio Tavano
Blessi, Venedik’teki nüfus düşüşü ve ekonomik krize karşı, kentin
kültür ekonomisinin güçlendirildiğine dikkat çekti. Oturumun diğer
konuşmacılarından Kültür Ekonomisi Derneği Başkan Yardımcısı Carlo
Bodo, kültür kurumlarının özelleştirilmesiyle birlikte kültür
ekonomisinin de tehlikeye girdiğini vurgulayarak kültürel mirasın korunmasının
önemine değinirken, Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi Bölümü’nden Dr.
Özgür Uçkan ise ekonomi ve kültürün küreselleşmenin iki önemli dinamiği
olduğunun altını çizdi.
|