ayraktar Grubu'nun 1.5 sene önce İstanbul Kurtköy'de açtığı
Viaport, 340 bin metrekarelik alanı ile Avrupa'nın en büyük
outlet merkezi.
İlk açıldığında klasik bir alışveriş merkezinden çok
farklı olarak üstü açık ve sokaklardan oluşan yapısı ile sektörde 'acaba'
sorularına muhatap olan olan Viaport aradan geçen dönemde patronlarının bile
beklentisinin çok üzerine çıktı. 1.5 senede toplam 30 milyon kişiyi ağırlayan
Viaport'un büyük bir ilgi gördüğünü belirten Bayraktar Grubu Yönetim
Kurulu Üyesi Coşkun Bayraktar, hiçbir boş mağazalarının olmadığını,
üstelik onlarca markanın da içeri girebilmek için sırada olduğunu anlattı.
Alışveriş merkezlerinde artık yeni bir dönemin başladığını ve bundan sonra büyük
alanlı yaşam merkezlerinin öne çıkacağını söyleyen Bayraktar ile yeni
yatırımlarını, AVM'lerdeki trendleri, açılacak olan otel ve eğlence merkezi ile
toplam 220 milyon euroya maliyete ulaşacak Viaport'un son durumunu
konuştuk.
Viaport beklentilerinizi karşıladı
mı?
Biz Viaport'u 2008 Ağustos'ta açtık ve beklentilerin çok
üzerinde bir gelişim izlediğini söyleyebilirim. Ayda 1.5 milyon ziyaretçi ile
bizim dahi tahminlerimizin çok üzerine çıktı.
Sizce niye bu
kadar ilgi gördü?
Çünkü çok farklı ve şimdiye kadar olmamış,
yapılmamış bir konsept. Biz burayı alışveriş merkezi olarak değil de insanların
vakit geçirmek istediği bir yer olarak konumlandırdık. Üstü tamamen açık ve
sokaklardan oluşan bir yaşam merkezi. Bu hali ile de insanlar için bir çekim
merkezi oldu.
Biz tek katlı bir yapıyız, müşterinin de istediği bu
zaten. Sokaklarında gezerken hep farklı mimarilerden örnekler
görebiliyorsunuz..
Büyüklüğü nedir?
340 bin
metrekarelik bir alan üzerine kurulu ve bu hali ile Avrupa'nın en büyük outlet
merkezi. Arazi büyüklüğü olarak da Türkiye'nin en büyük AVM'lerinden
biriyiz.
İstanbul'da üstü açık bir AVM yaparken hava
şartlarından çekinmediniz mi?
Bağdat Caddesi'nde, Nişantaşı'nda,
orada burada kışın hayat duruyor mu? Nitekim burada da durmadı. İnsanlar
paltosunu giyip dolaştı. Açıldığımızdan bu yana toplam 30 milyon kişi ziyaret
etti. Üstü açık bir konsept olduğu için özellikle ilkbahar ve yaz çok iyi ama
kışın bile ayda 1.2 milyon ziyaretçiye ulaşıyoruz.
Bence bu konsept
doğru ve insanların daha mutlu olduğu bir konsept. Ama en büyük zorluk büyük
arazi bulabilmek. Böyle bir merkezi 30-40 bin metrekarelerde yapamazsınız, en az
100 bin metrekare olmalı.
Bunda sonra trend üstü açık AVM'ler
olabilir mi?
Bence artık eğilim üstü açık AVM'ler. Bizim
ilgilendiğimiz yeni projeler var ve onlarda da aynı konsepti kullanacağız.
Eskiden markalara ulaşmak birinci öncelikti. Dolayısıyla 3-4 katlı bir
bina yapıp markaları dizdiğiniz zaman oluyordu. Ama artık markalara
ulaşabilirlik inanılmaz arttı. Her markanın her yerde şubesi var. Dolayısıyla
öncelik markalar değil. Öncelik proje ve diğerlerinden ayrılmak
zorundasınız.
Nasıl?
Farklı işler ve
konseptlerle. Eğlenceyi öne çıkaracaksınız, kalış süresini uzatacaksınız.
Çocuklar ve aktiviteler de çok önemli. Tüm bunlar için de büyük alanlar
gerekiyor. Bence bu yüzden artık küçük AVM'lerin fazla şansı olmayacak.
Farklı konseptler ve hayaller sunan, alanı büyük AVM'ler kazanacak.
Size alışverişe gelen kitlenin öne çıkan özelliği var
mı?
Bu kadar yüksek bir sayıya ulaşmak için çok geniş bir hedef
kitleyi sahiplenmeniz lazım. A Plus'dan C'ye kadar kadar her kesimden buraya
ziyaretçi akını oluyor. Mesela geçen pazar günü tam 210 bin kişi geldi.
Dolayısıyla burada herkes var.
Etrafımızda çok lüks villalar var, oradan
geliyorlar, birçok ünlü isim, Fenerbahçeli futbolcular... Şurayı burayı
çekemiyoruz diye bir durum yok. Bir de Viaport bir outlet ve herkes markayı
ucuza almak istiyor. Bu outlet özelliği bizim hedef kitlemizin genişlemesini
sağlıyor.
Boş dükkan var mı?
Yok... Olmadığı
gibi de sırada 30'ün üzerinde marka var.
Kiralamalarda hiç sorun
yaşadınız mı?
Biz Viaport'u yüzde 100 dolulukla açtık.
Geçtiğimiz dönemde bazı AVM'lerde yaşanan kiracı problemlerini de yaşamadık,
çünkü memnunlar. AVM'lerde genel memnuniyetsizlik varsa kavga oluyor. Ama onu
kavgaya dönüştürmemek lazım, adam mutsuzsa gereğini yapacaksın. Bu bir
kazan-kazan ilişkisi. Önce kiracının mutlu olması lazım.
Yeni
yatırımlarınız var mı?
Viaport'un hemen yanına 750 yataklı çok
büyük bir fuar ve kongre oteli yapıyoruz. İçinde 40'a yakın toplantı salonu ve
20 bin metrekarelik fuar alanı var. Mayıs ayında oteli açmayı planlıyoruz.
Bölgenin böylesi bir fuar oteline çok ihtiyacı var. Etrafındaki organize
sanayiler, Sabiha Gökçn Havalimanı ve yola bu kadar yakın başka bir otel de
olmadığını düşünürseniz herhangi bir şekilde doluluk problemi yaşamayacağımızı
tahmin ediyorum.
Ayrıca otelin altında yeni bir alışveriş sokağı devreye
girecek. Vakko, Calvin Klein, Armani gibi markaların outletleri bu sokakta yer
alacak.
Otel de yapılınca Viaport'un yatırımları bitmiş olacak
mı?
Viaport'un ön tarafına bir tane eğlence parkı düzenliyoruz.
Yurtdışından yeni oyuncaklar geliyor, 10 dönüm üzerine toplam 10 milyon dolarlık
bir yatırım bu. Haziran başında devreye girmiş olacak. Böylece eğlencesi,
alışverişi, oteli ve turizmiyle tam bir kompleks olacak.
Toplam yatırım
maliyeti de 220 milyon euroya ulaşacak.
Viaport'tan sonra yeni
bir alışveriş merkezi açacak mısınız?
Avrupa Yakası'nda da bir
Viaport açacağız. Ama biz orada da Kurtköy'deki büyüklüğe ulaşmak istiyoruz. Bu
nedenle halen yer arıyoruz. Bulduğumuz anda Viaport'un aynısını Avrupa tarafına
da yapacağız.
Aynı şekilde yakın zamanda Viport konseptini
yurtdışına da taşıyacağız.
Belirli bir yer var
mı?
Özellikle Kuzey Afrika ve bizim güneydoğumuzda Suriye ve
Mısır gibi ülkelere bakıyoruz. Oralarda doğru düzgün hiçbir proje yok ama
halkında inanılmaz bir alışveriş tutkusu var ve çok dinamik
pazarlar...
Mısır filan gerçekten çok dinamik
mi?
Hem de nasıl dinamik... 70 milyon nüfus var ve bütün dünya
orada. Herkes pastadan birşey kapma derdinde. Biz yanlış görüyoruz buradan.
Unilever gitti ve en büyük fabrikayı Mısır'a yaptı mesela, bunun gibi bir dünya
yatırım var. Halkın büyük kısmı çok fakir ama diğerleri çok iyi alışveriş
yapıyor.
Artık iş dünya cumhuriyetine döndü, tepedekiler diyor ki 'bu
ülke büyüyecek' ve büyüyor... Bence Mısır da bunlardan bir
tanesi.
İnsanlar hafta sonu olunca kendini dışarı atmak istiyor, standart
hayatının dışına çıkmak istiyor. Dünyanın her tarafında öyle ya da böyle bir
alım gücü var. Bu Kenya'da da var. Hatta bizi oradan da çok çağırdılar mesela.
Gidip baktınız mı?
Daha kısmet olmadı ama
gideceğiz. Her yerde bir potansiyel var, onu anlatmaya çalışıyorum. İnsanlara
standart yaşamlarının dışında bir konsept sunduğunuzda işe yarıyor.
Yurtdışına Türk markalarını götürecek
misiniz?
Birinci önceliğimiz o zaten. Baktığımız ülkelerde
Türklere karşı inanılmaz bir algı var. Oraya siz gidin, uzaydan gelmiş
gibisiniz, inanılmaz bir saygı sevgi muhabbet var. Çok net görülüyor
oralarda.
|