br />
Şarj etmek alışkanlığa dönüşecek...
- Şarj istasyonlarını kime satacaksınız?
- İstasyon denilince, benzin istasyonu akla geliyor. Şarj noktası aslında
üçte bir metrekare yer kaplıyor. Sokak kenarı da olabilir, kapalı otopark duvarı
da, sinema otoparkı da. Tamamen self servis. Her araç kendi kablosuyla geliyor,
KGS gibi kartla cihaza kendini tanıtıyor, fişinizi takıyorsunuz şarj işlemi
başlıyor. Siz sinemada film izlerken araba şarj ediliyor.
- Elektirkli araba ne kadar sürede şarj oluyor?
- Üç dakika ile sekiz saat arasında şarj eden cihazlar var. Bizim üç tip
cihazımız var. Tam dolumu dört ile sekiz saat süren, orta hızdaki iki ile dört
saat süren var. Bir de hızlı şarj eden var, o da üç ile yirmi dakika arasında
şarj ediyor. Arabalar otoparktaki yavaş şarjlara bağlanabilir. Ancak
İstanbul’dan Ankara’ya gidiyorsanız en az iki kez arabanızı şarj etmeniz
gerekir. Elektrikli arabaların menzili yüz elli ile iki yüz kilometre arasında.
O yüzden hızlı şarj istasyonlarını kullanmanız gerek. Taksinin de sabit kaldığı
sürenin az olması lazım. Onlar da hızlı şarja ihtiyaç duyacak. Ancak evde ya da
işyerinde hızlı şarja ihtiyaç yok.
- Bir istasyon bir araba mı şarj ediyor. Ötekiler sırada mı
bekleyecek?
- Bütün arabalar elektrikli değil. Bütün sokakta elektrikli araba olduğunda o
sokakta bir sürü şarj istasyonu olacak. Bu sene kuracağımız istasyonlar belki
hiç kullanılmayacak. Çünkü araba yok. Amacımız elektrikli arabalar trafiğe
çıktığında kullanılabilir olması.
- Şarj istasyonlarının uzun vadede herhangi bir zararı var
mı?
- Cihaz şehir altyapısından aldığı elektriği regüle edilmiş şekilde araca
sağlıyor. İşlemden önce aküyü tanımlıyor, sonra ona uygun akımı veriyor. Böylece
akünün ömrünün kısalmasını veya patlamasını önlüyor. Kullanıcı kartını
okuttuğunda o yıl hangi cihazdan ne kadar elektrik çekmiş onu görebiliyor.
Elektrik dağıtıcısına da belirli ölçüde yetki veriyoruz. Mesela hastanede
ameliyat yapılıyor, yüz araba da yüz istasyonu kullanmaya çalışıyor. Altyapı
yetersizse trafo patlayabilir ve ameliyat olan kişi ölebilir. Dağıtıcının günün
belli saatlerinde belli istasyonları yüzde elli performansla çalıştırma yetkisi
var. Yoksa insanlar “benim garajım var orada arabamı istediğim kadar şarj
ederim” diyebilir ama oradaki akım regüle edilmiş olmayabilir. Bu da akünün
ömrüne zarar verir.
|