br />
Proje için neler yapıldı
Projede, öncelikle kapsamlı bir literatür taraması yapıldı. Bu tarama
sonucunda hem dünyadaki, hem Türkiye’deki perakende sektörünün değişimi ve yeni
eğilimler saptandı. Ayrıca, literatürdeki ticaret alan analizleri, yer seçim
modelleri ve diğer analiz tekniklerindeki gelişmeler hakkında da bilgi edinildi.
Daha sonra, Türkiye’deki perakende sektörünün özelliklerini anlamak, bu
özellikleri diğer ülke örnekleri ile de karşılaştırabilmek ve sektördeki özgün
problemleri belirlemek amacıyla hem sektör hem de AVM yöneticileri ile, yasal ve
yönetsel boyuttaki süreçleri anlamak için de yerel ve merkezi idare yöneticileri
ile derinlemesine görüşmeler yapıldı. Bu görüşmelerden elde edilen öngörü ve
bulgular, daha sonra tüketici davranışlarını belirlemek için uygulanacak anketin
hazırlanmasında ve kentsel politika paketlerinin çerçevesinin oluşmasında
özellikle etkili oldu. Tüketici davranışlarını belirlemenin talebin
şekillenmesini anlayabilmek açısından öneminden yola çıkılarak, Ankara’da
seçilen 13 AVM’de toplam 2 bin 970 kişi ile anket yapıldı. Yapılan ankette,
görüşülen kişiler hakkında demografik ve sosyoekonomik bilgiler toplandı;
böylece bu kişilerin AVM ve kent merkezlerini kullanımları ile de eşleştirilerek
kentteki AVM kullanıcılarının mekansal davranışları, tüketim eğilimleri, diğer
kentsel sistemlerle olan ilişkileri hakkında detaylı bilgi edinildi.
Proje paketlerinden bir diğeri olan Ankara’daki AVM’ler hakkında veriler
toplanarak yerseçimi modellerinin kurgulanması iki ayrı yöntem (mekansal oto
regresyon ve coğrafi ağırlıklandırılmış regresyon) kullanılarak
gerçekleştirildi. Bu modeller, hem yerseçimlerinde etkin olan değişkenlerin
saptanmasında, hem de AVM arzının talep ile örtüşmediği (ya az ya da fazla
olduğu) mahallelerin belirlenmesinde etkin oldu. Böylece, AVM yatırımcılarının
özellikle yatırım yapabileceği mahalleler bağımsız değişkenlere bağlı olarak
saptandı. Bu modellerin kurgulanması ile yer seçimi modelleri kentsel
politikalara koşut olarak kullanılabilecek.
Son olarak, tüm proje paketlerinden elde edilen bulgular ışığında, AVM’lerin
etkin gelişimi ve kentsel sistemlere olan etkisinin sağlıklı bir şekilde
planlanması hedefiyle kentsel politikalar ve stratejiler
kurgulandı.
|