Forum Ankara Alışveriş Merkezi Müdürü Özgen Özyurt,
Türkiye'de alışveriş merkezlerinin hızla geliştiğini ve
kültürün bir parçası haline geldiğini belirterek, bu
yılın sonunda alışveriş merkezleri ziyaretçi sayısının 1,1 milyar kişiye
ulaşmasının beklendiğini söyledi.
Özyurt, AA muhabirine yaptığı açıklamada, perakende sektörünün, enerji,
eğitim ve sağlıktan sonra Türkiye'nin dördüncü büyük sektörü olduğunu ifade
etti. Bu yılın 9 ayında açılan 17 alışveriş merkezi ile birlikte Türkiye
genelinde 46 ilde toplam 261 alışveriş merkezinin bulunduğunu belirten Özyurt,
buna rağmen bin kişiye düşen metrekare miktarı olarak bakıldığında Türkiye'nin
hala birçok ülkenin gerisinde olduğunu ifade etti.
Ankara, Avrupa'da ilk sıralarda
Türkiye ortalaması olarak bin kişiye düşen alışveriş merkezi metrekare
miktarı 82 iken Ankara'da bu rakamın 215 metrekare olduğunu dile getiren Özyurt,
Ankara'nın bu konuda Avrupa'da da ilk sıralarda yer aldığını kaydetti. Özyurt,
bu özelliği ve açılmaya devam eden yeni alışveriş merkezleriyle Ankara'nın,
perakende sektörünün en zor ve en rekabetçi pazarı olduğunu vurguladı.
Bu yıl açılan alışveriş merkezleriyle birlikte alışveriş merkezlerinde
kiralanabilir alanın 6 milyon 300 bin metrekareye ulaştığını ifade den Özyurt,
2009 yılı sonunda 21 milyar lira olarak gerçekleşen toplam cironun, bu yıl
sonunda 25 milyar liraya yükselmesinin beklendiğini belirtti.
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği'nin AVM Endeksi'ne göre, bu yıl Ekim
ayında son 3 yılın en yüksek ciro değerlerinin gerçekleştiğini ifade eden
Özyurt, ''AVM Endeksi'ne göre ciro endeksi geçen yılın Ekim ayına göre yüzde 24,
Eylül 2010'a göre ise yüzde 12 oranında artış gösterdi ve son 3 yılın en yüksek
değerine ulaştı. Gün be gün yaşanan bu olumlu gelişmelerle 2009 yılındaki
karamsarlık, yerini pozitif bir tabloya bıraktı. Bu yılın 3. çeyreğinde 2009
total cirosu yakalanmıştı zaten. Tabii ki giriş sayıları ve cirolar artıyor,
ancak herkes bundan eşit pay almıyor. Farkı yakalayanlar öne çıkıyor'' diye
konuştu.
''Konseptimiz 'akıllı' alışveriş''
Forum Ankara Outlet olarak sektördeki artışın ötesinde, bu yıl cirolarını
yüzde 25, giriş sayılarını ise yüzde 35 artırdıklarını anlatan Özyurt, şunları
kaydetti:
''Türkiye'nin en büyük outleti Forum Ankara Outlet olarak, bu seneki
konseptimiz 'akıllı alışveriş' oldu. Öncelikle tüketicilere akıllı alışveriş ile
tanıştırmayı ve bilinçli alışveriş imkanı sunmayı amaçladık ve yaptığımız bütün
aktiviteleri bunun üzerine kurduk. Akıllı alışveriş prensibi üzerinden
fiyatlarla oynuyoruz ve mümkün olduğunca uygun alışveriş imkanı sağlamaya
çalışıyoruz.
Alışveriş merkezleri yönetimleri reklam katılım payı adı altında
kiracılarında belli miktarlarda para toplarlar ve alışveriş merkezini
güçlendirmek, daha çok müşteri çekmek için bunları da reklam da kullanırlar.
Forum Ankara olarak, biz bu kaynağı bir defile yapmak, konser vermek şeklinde
değil, 2010'da tamamen tüketicilerin daha iyi alışveriş yapmaları üzerine
kurguladık. Örneğin Beymen'de yüzde 90 indirim uyguladık. 19 liraya Network'un
takım elbisesini sattık. 5 Liraya halı satmak gibi çok uçuk kampanyalar
düzenledik. Kiracılarımızla da bir sinerji oluşturarak inanılmazları, kimsenin
hayal edemeyeceği şeyleri yaptık. Salı günleri öğrencilere ve kamu çalışanlarına
hiç bir koşul getirmeden sinemayı bedava yaptık. Sabah ilk seanstan akşam son
seansa kadar filmleri bedava seyredebiliyorlar. En son bu salı 5 bin 500
öğrenciye bilet verdik. Bu çok ciddi bir rakam. İnsanlar, yeter ki istediği gün
gelsin ve bizden farklı kazançlarla dönsün istedik. Konsere vereceğimiz 45-50
bin liralık parayı 1 ayda öğrencilere aktarıyoruz. Öğrenciler de bedava film
seyrediyor. Yaklaşık 5 bin 500 bilet verdik, ancak o gün giriş sayısı iki kat
arttı''.
''Çarşamba günleri açık pazar haline dönüşüyoruz''
Bütün promosyonları bu yönde yaptıklarını anlatan Özyurt, çarşamba günlerini
ev hanımlarına yönelik bir uygulamaya ayırdıklarını belirtti. Alışveriş
merkezlerinde bütün mağazaların, kapısının önüne bir şeyler koyabilmeyi
istediğini ifade eden Özyurt, ''Bu eski pasaj mantığında geçerlidir. Alışveriş
merkezlerinde bunlara müsaade etmiyoruz. Kiracılarımıza 'gelin çarşamba günü
kapının önünü istediğiniz şekilde kullanın ama o güne özgü fiyatlarla' dedik.
Mesela 29,90'a tül satılırken, 'o tülü çarşamba günü 9,90'a indir, kapının önüne
koy' dedik. Yüzde 70'e yakın kiracılarımız buna katıldı. Şimdi çarşamba günü
alışveriş merkezimiz açık pazar haline geldi'' diye konuştu.
Çarşamba günü lunapark ve go-kart da dahil olmak üzere çocuklara yönelik
faaliyetleri ücretsiz yaptıklarını anlatan Özyurt, Cuma günleri ise aldıkları
ürünün fiyatını müşterilerin kendilerini belirlemesi amacıyla açık artırma
düzenlediklerini belirtti. Cuma günü iphone'den, plazma televizyona kadar 30
ürün seçtiklerini ve açık artırma usulü ile satışa çıkardıklarını anlatan
Özyurt, bu şekilde müşterilerin 1900 liralık televizyonu 1000 liraya hatta daha
ucuza alabildiklerini söyledi. Her hafta sonunda ise bir mağazanın ürünlerinde
kampanya yatıklarını, bunu da gazete ilanları ile duyurdukların ifade eden
Özyurt, bu şekilde o hafta sonu seçilen mağazanın ciddi oranda satış
yapabildiğini kaydetti.
|