Mimarlar Odası İstanbul Şubesi ve Ataköy
sakinlerinin açtığı davaların sürmesine rağmen geçtiğimiz yıl temmuz
ayında ihalesi yapılan 06/24 kısa pistinin uzatılmasına günler
kaldı. Atatürk Havalimanı’nın en kısa pisti olarak bilenen ve
Mimarlar Odası tarafından hukuka aykırı olduğu için
‘kaçak pist’ olarak adlandırılan 06/24’ün bakım, onarım ve
uzatma işleri için 15 Nisan 2010’dan itibaren 3 ay
süreyle kapatılmasına karar verildi. Karara tepki gösteren
Mimarlar Odası Bakırköy İl Komisyonu Üyesi Mehmet Bozkurt
hukuksuzluğun devam ettiğinin altını çizerek, insan hayatının hiçe sayılarak,
sırf ticari kaygılar nedeniyle pistin uzatıldığına dikkat çekti.
‘Ticari Kaygı, Güvenliği Bastırdı’
Ortadoğu’nun ve Kafkaslar’ın aktarması olarak Atatürk Havaalanı’nın ticari
bir cazibesi olduğunu dile getiren Bozkurt, bu nedenle havalanına yeni
tesislerin yapıldığını söyledi. Bozkurt: "Havalanının karaya bakan kesimine
tesisler yapılarak yatırım yapıldı. Bu yatırım boşa gitmemesi için de pistlerin
yaşatılması gerekiyor. Bu nedenle pist uzatılıyor.Oysa havaalanının
kapasitesi dolmuş durumda. Kazalar artık yerde oluyor. Bir uçak duran bir
uçağın kanadına çarpıyor ya da geçen yıl olduğu gibi uçak bir araca çarpıyor.
Uçaklar park edecek yer bulmakta zorlanıyor. Buna rağmen pist uzatılıyor,
kapasite daha da arttırılıyor. Yap-işlet-devret, özelleştirmenin bir
sonucu bu ne yazık ki" diye konuştu.
‘Kaza Olursa Takdir-i İlahi Diyeceğiz’
Kamu otoritesinin ve Mimarlar Odası’nın bu pistin uzatılması durumda tüm
İstanbulluların hayatına yönelik tehditlerin artacağına dikkat çektiğini
belirten Bozkurt şunları söyledi: “Uçaklar iniş ve kalkışlarda tehlikeli
olmasına rağmen 06/24 pistini kullanmak zorunda kalıyor. Çünkü havaalanına
saatte 75 uçak iniyor. Pistler yoğun olduğu için uçaklar bir saatten fazla
havada kalıyor ve iniş için sıranın kendisine gelmesini bekliyor. Böylece
uçaklar Sarıyer’den başlayarak, tüm İstanbul’un dolayısıyla yaşam alanlarının
üzerinden uçuş yaparak alana iniyor. Bu büyük bir risk. Ama ne yazık ki
bir kaza olduğunda her zamanki gibi ‘Takdir-i ilahi’ diyeceğiz.
Kazayı ‘ahla vahla’ geçiştireceğiz. Oysa önceden yetkililer uyarılmış. Kaza
olacağı öngörülmüş. Raporlar tutulmuş.”
Atatürk Havaalanı’nın kapasitesinin azaltılması gerektiğini dile getiren
Bozkurt, ilk olarak kargo uçaklarının havalanından çıkartılması gerektiği
görüşünde.Bozkurt, ayrıca İyi etüt edilmiş, tüm mimari özelliklere uygun yeni
bir havaalanına ihtiyaç olduğunu belirtti.
Pistin uzatılmasının iptali ve yürütmenin durdurulması için geçen yıl dava
açtıklarını hatırlatan Bozkurt, mahkeme hala ‘yürütmeyi
durdurma’ kararı vermedi. Bu kararı verdiğinde de geç kalınmış olacak"
dedi.
‘Sabıkalı pist’in kabarık sicili
1953 yılında hizmete açılan pist, yalnız deniz tarafından
gelen uçakların indiği, lodosun estiği zorunlu günlerde kullanılması için inşa
edilmişti. Ancak yüzde 70 artan hava trafiği nedeniyle Atatürk Havalimanı`ndaki
diğer pistler, bu atış karşısında yetersiz kalınca 06/24 pisti, iniş kalkışlarda
sürekli kullanılmasına başlandı. Normalde Marmara Denizi üzerinden yapılan
inişlerde kullanılması gereken pist, 2006’dan itibaren Ataköy-Bakırköy
istikametinde yapılan inişlerde kullanılma açıldı. Böylece, yağmurlu havalarda
uçakların sık sık pistten çıkması da kaçınılmaz hale geldi. Hal böyle olunca da
06/24 pisti ‘sabıkalı pist’ olarak anılır oldu. Yaşanan bu sorunlara
karşı Devlet Hava Meydanları İşletmeleri Genel Müdürlüğü (DHMİ)
çözümü, pistin uzatılmasında buldu. Buna göre, pistin uzunluğu 2 bin 300
metreden 2 bin 550 metreye çıkartılması yönünde karar alındı. Bunun üzerine
Mimarlar Odası ve Ataköylüler, ‘can güvenlikleri olmadığı gerekçesiyle karara
karşı dava açtı. Davaya rağmen DHMİ, ihaleyi gerçekleştirdi. Dava ise hâlâ
sürüyor.
|