4. Uluslararası Rotterdam Mimarlık Bienali (IABR)
ortaklığında, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı'nın
desteğiyle düzenlenen “Açık Şehir İstanbul” sergisinin açılışı,
12 Mart 2010 Cuma günü 18.30’da Tophane'deki DEPO/Tütün
Deposu'nda gerçekleştirildi.
Philipp
Misselwitz ve Can Altay'ın küratörlüğünde, 4.
Uluslararası Rotterdam Mimarlık Bienali (IABR) “Açık Şehir: Biraradalığı
Tasarlamak” ortaklığında hazırlanan etkinlikte, üç farklı sergi
birarada sunuluyor.
Rotterdam Mimarlık Bienali'nden parçaları biraraya getiren "Açık
Şehir Forum", aynı zamanda çeşitli konuşma, sunum ve tartışmalara ev
sahipliği yapan bir platform işlevi görüyor.
Mimarlar,
plancılar, sanatçılar ve aktivistlerden gelen eleştirel projeler ve konumların
sergilendiği "Sığınma"da; sığınma mekânları, kentten geri
çekilme, davetsiz misafirleri dışarıda tutma veya içerdekileri koruma ve kontrol
etme arzusu veya ihtiyacı için oluşturulmuş mekânlar olarak tarif ediliyor.
Çalışmaya Türkiye'den katılan isimler arasında EAA (Emre Arolat
Architects), Boran Ekinci, Orhan Esen, Esen Karol, Nesli
Kayalı, Sulukule Atölyesi ve Superpool (Selva
Gürdoğan, Gregers Tang Thomsen, Marta Marszal) yer alıyor.
Hollandalı
sanatçı Bas Princen'in fotoğraflarından oluşan "5 Şehir
Portfolyosu" ise, Türkiye ve Ortadoğu’daki kentsel değişime dair
görseller sunuluyor. "5 Şehir Portfolyosu"; İstanbul, Beyrut, Amman, Kahire ve
Dubai şehirlerinin mekânsal enflasyon ve sığınma icraatları açısından nasıl
birer laboratuara dönüştüklerini, çok farklı biçimlerde gerçekleşse de bir yanda
aşırı yoksulluk bir yanda zenginliğin nasıl kabuklarına çekildiklerini
gösteriyor.
Açık Şehir İstanbul sergisinin
tasarımı, Superpool mimarlık ofisi tarafından gerçekleştirildi.
Sergi, 9 Mayıs'a kadar DEPO/Tütün Deposu'nda gezilebilir.
AÇIK
ŞEHİR FORUM
Tim Rieniets'in ortak küratörlüğünde mimarlığın
kamusal bir mesele olduğu inancıyla 2001’de başlatılan Uluslararası Rotterdam
Mimarlık Bienali (IABR), uluslararası bir kentsel araştırma bienali. 2009’da
dördüncüsü düzenlenen bienalin teması, çeşitliliğe ve farklara açık, canlı,
toplumsal olarak sürdürülebilir, insanların yapıcı bir şekilde birbirleriyle,
hem kültürel hem sosyal hem de ekonomik olarak, ilişki kurabildiği “Açık Şehir”
üzerine kurulmuş.
“Açık Şehir: Biraradalığı Tasarlamak” başlığıyla
gerçekleşen 4. Uluslararası Rotterdam Mimarlık Bienali, kentsel koşulların
sürdürülebilirliği için, mimarlar ve şehir plancılarının nasıl gerçekçi
katkılarda bulunabileceği sorusundan hareketle, tasarımcıların gözünden
toplumsal uyum konusuna odaklanıyor. Sergi, yakın tarihte sona eren bienalden
parçaları biraraya getirirken, çeşitli konuşma, sunum ve tartışmalara ev
sahipliği yapan bir platform işlevini de görüyor.
Açık Şehir
Forum'a katkıda bulunanlar: Tim Rieniets (Peter Blume, Frederic
Schwarz, Matthias Stark), Fabienne Hoelzel (Elisabeth Hinz, Franziska Singer,
Fujan Fahmi), Claudia Bach, İmre Balanlı.
Açık Şehir Forum
çerçevesinde yayımlanan Divan dergileri:
• İstanbul - Ayrışarak
Yaşamak (editörler: Tansel Korkmaz, Eda Ünlü-Yücesoy ve Yaşar Adanalı, Can
Altay, Philipp Misselwitz) • Beyrut - Güvenliği Haritalamak (editörler: Mona
Fawaz, Mona Harb, Ahmad Gharbieh) • Amman - Neoliberal Kent İşletmeciliği
(editör: Rami Farouk Daher) • Kahire - Esneklik: Kişisel İcraat Olarak Kent
(editörler: Dina Shehayeb ve Shahira
Issa)
SIĞINMA Mimarlar, plancılar, sanatçılar
ve aktivistlerden gelen eleştirel projeler ve konumlar
Sergi
metninde belirtildiği üzere, “Sığınma” lüks tatil köylerinden aşırı kalabalık
mülteci kamplarına kadar değişen mekânları ortaya koyarken, güvenli bir bölgeyi
veya zorla yerinden edilme kavramını ifade edebilir.
Çalışmalarda,
sığınma mekânları, kentten geri çekilme, davetsiz misafirleri dışarıda tutma
veya içerdekileri koruma ve kontrol etme arzusu veya ihtiyacı için oluşturulmuş
mekânlar olarak tarif ediliyor. Sergi metninde ayrıca şu açıklamalara yer
veriliyor: "Toplumlarda koruyucu tecrit açıklık kadar gereklidir, ancak sığınma
egemen olduğu zaman kent tehlike altındadır. Bu sergi, Türkiye’deki ve
Ortadoğu’daki şehirlere odaklanarak, sığınma mekânlarına farklı açılardan
yaklaşımlar sunmaktadır: kentliliğe yönelik önlenmesi veya sökülmesi gereken
tehditler ve Açık Şehir’in iyileştirilmesi ve şekillendirilmesi gereken mahrem
biçimleri olarak."
Katkıda bulunanlar: Senan Abdelqader,
Nasser AbuRahme, Yaşar Adanalı, Arab Resource Collective ARC (Ghassan Issa, Mona
Abu Rayyan, Nizar Rammal), Ursula Biemann, Muna Budeiri, decolonizing.ps (Sandi
Hilal, Alessandro Petti, Eyal Weizman, Mario Abruzzese, Ahmad Barclay, Silvia
Bellotti, Jiries Boullata, Vittoria Capresi, Merlin Eayrs, Tashy Endres, Nina
Kolo, Sara Pellegrini, Lorenzo Pezzani, Marcella Rafaniello, Maria Rocco, Bert
Ruelens, Mahdi Sabbagh, Diego Segatto, Situ Studio, Francesca Vargiu), EAA (Emre
Arolat Architects), Boran Ekinci, Orhan Esen, Chris Evans, febrik (Joumana al
Jabri, Reem Charif, Mohamad Hafeda), Gisela Funk, Ryam Idri, Esen Karol, Nesli
Kayalı, Thomas Kilpper, Gunnar Köhne, Armin Linke, Anne Misselwitz, Philipp
Misselwitz, Nahr El Bared Reconstruction Project (Adiyata Kumar vd), Fatima
Nammari, Philippe Rekacewicz, Roma Onlus, Rasha Salti, Solmaz Shahbazi, Ismail
Sheikh Hassan, SMAQ (Sabine Müller, Andreas Quednau), Stalker/ Osservatorio
Nomade (Lorenzo Romito, Giulia Fiocca, Bennie Meek ile), Katharina Sucker,
Sulukule Atölyesi, Superpool (Selva Gürdoğan, Gregers Tang Thomsen; Marta
Marszal), Alex Zaske (Studio DAZ-architects).
BAS PRINCEN - 5
ŞEHİR PORTFOLYOSU İstanbul, Beyrut, Amman, Kahire ve Dubai’den
fotoğraflar
Hollandalı sanatçı Bas Princen, sergiye, Türkiye ve
Ortadoğu’daki kentsel değişime dair gözlemlerini yansıtan fotoğraflarıyla
katılıyor. Princenin işleri; İstanbul, Beyrut, Amman, Kahire
ve Dubai şehirlerinin mekânsal enflasyon ve sığınma
icraatları açısından nasıl birer laboratuara dönüştüklerini, çok farklı
biçimlerde gerçekleşse de bir yanda aşırı yoksulluk bir yanda zenginliğin nasıl
kabuklarına çekildiklerini gösteriyor. Göçmen işçi kamplarından çöl ortasında
korunaklı uydu kentlere, kaypak kent merkezi gökdelenlerinden kentsel yoksulluk
adacıklarına, kabuğuna çekilmenin ardındaki motivasyonlar ve süreçler, bu
sayılan ürünler kadar geniş bir alana yayılıyor.
Princen, mekânı üreten
sosyal, ekonomik ve siyasi dinamikleri araştırmaktan çok, bunların sonucunda
oluşan koşulların biçimsel ve mekânsal özelliklerine odaklanıyor. Sergi
metninde, "Ne kadar farklı süreçlerde oluşmuş olsalar da, en azından izole
doğaları ve çevrelerine yabancılaşmış halleriyle mekânsal birimlerin benzerliği
şaşırtıcıdır" deniliyor.
Açık Şehir İstanbul (Open City Istanbul)
Sergisi hakkında
Küratörler: Philipp
Misselwitz, Can Altay Sergi Ekibi: Zeynep Moralı, Yaşar
Adanalı Prodüksiyon: Zeynep Moralı, Asena Günal, Yaşar
Adanalı Sergi Tasarımı: Superpool Katılım
Programı: Yaşar Adanalı, Merve Yücel Sergi Mekânı:
DEPO / Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No.12,
Tophane
|