İstanbul’un trafik sorunu çözmek için büyükşehir belediyesi
tarafından 2006’da gündeme getirilen ‘7 tepe 7
tünel’ projesi kapsamında Mart 2009’da açılan
Kağıthane-Piyalepaşa tünelinden sonra Temmuz
2010’da da 2 bin 390 metrelik Dolmabahçe-Bomonti
tüneli de hizmete alındı. Ulaşım uzmanları, tünellerin
şimdilik hızlı ulaşım sağlasa da bir süre sonra kendi trafiklerini
yaratacaklarını belirterek, tünel projelerini İstanbul’un
trafiğini çözemeyeceğini vurguladılar.
Uzmanlar yeni açılan tünelin Dolmabahçe çıkışında tıkanan trafiğe dikkat
çekerek yoğun şekilde kullanılmaya başlandıktan sonra tünelin içinde bile
kuyruklar oluşacağı uyarısında bulundular. ‘7 tepe 7 tünel’ projesi kapsamında
kentin her iki yakasına toplam uzunluğu 142 kilometreye ulaşan 32 tünel
yapılması planlanıyor. İlk açılan 1625 metrelik Kağıthane-Piyalepaşa Tüneli 3.5
dakikada kat ediliyor. Tünelin her 250 metresinde acil çıkış noktaları
bulunuyor. Piyalepaşa’dan başlayan tünel, Okmeydanı ve Çağlayan’ı alttan geçerek
Kağıthane’ye çıkıyor. Mevcut Sütlüce bağlantı yolundan da TEM Otoyolu’na
bağlanıyor. Yeni açılan Bomonti-Dolmabahçe Karayolu Tüneli de Dolmabahçe
Stadı’nın kuzeyinden Taksim ve Feriköy’ü alttan geçerek Bomonti’ye çıkıyor ve
ulaşım 5 dakika sürüyor. Kağıthane-Dolmahçe arasında yapılan iki tünel yolun
maliyeti de 223 milyon YTL.
İnşaatlar evlerde hasar yarattı
Her iki tünelin inşası sırasında çevre binalarda hasar meydana geldi.
Kağıthane tüneli yapılırken hat boyunca 64 binada çatlaklar oluştu. İBB hasarlı
binaların 47’inde güçlendirme yaptı. Talatpaşa Spor Kulübü Lokali’nin bulunduğu
bina ile Savaş sokaktaki iki binada oturan yurttaşlar tahliye edildi.
Dolmabahçe-Bomonti Tüneli’nin yapımı sırasında da Kurtuluş Bilezik sokak ve
Harbiye Ölçek sokakta bulunan birçok apartmanın duvar ve kolonları çatladı.
Giriş ve çıkışta tıkanma
İTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek, yeni
tünelin Dolmabahçe çıkışının bağlandığı kavşakta sabah ve akşam saatlerinde
tıkanma yaşandığını belirterek “Tünel bu sorunları daha da arttıracak.
Dolmabahçe tüneli yoğun olarak kullanılmaya başladığında giriş ve çıkışlarda
ciddi tıkanmalar yaşanacak. Tünel içinde araç kuyrukları oluşacak. Bunlar,
İstanbul’un sürdürülebilir ulaşım sistemi içinde doğru projeler değil” dedi.
Kısa bir süre sonra tünelleri 1.5-2 dakikada kat etmenin de mümkün olmayacağını
dile getiren Gerçek, tünellerde kirletici gaz salımlarından dolayı havalandırma
sorunları da yaşanabileceğini vurguladı. Gerçek “Tüneller bir süre sonra kendi
trafiklerini de yaratacaklar. Şu anda rahat gibi gözüken tünellerde bir süre
sonra tıkanma sorunu ile karşılaşılabilir” diye konuştu.
KUTU: Tünel projeleri sürüyor
İnşaatı devam eden tüneller
- Sarıyer-Çayırbaşı Tüneli: 4 bin 560 metre
- Fulya-Levazım Sitesi Tüneli: 4 bin 450 metre
- İhale aşamasındaki tüneller:
- Dolmabahçe-Fulya Tüneli: 2 bin 27 metre
- Levazım-Akatlar Tüneli: 3 bin 360 metre
- Levazım-Zincirlidere Tüneli: 2 bin 940 metre
- Eyüp-Silahtarağa Tüneli: 200 metre
Proje aşamasındaki tüneller
- Üsküdar-Paşalimanı-Ahmediye Tüneli: 560 metre
- Baltalimanı-Ayazağa Tüneli: 4 bin 568 metre
- Tophane-İplikçi Tüneli: 2 bin 550 metre
- Taşkızak-Hasköy Tüneli: 940 metre
- Eyüp Mezarlık Halid bin Zeyd Bulvarı-Sahil Yolu Tüneli: 700 metre
- Sarıyer-Merkez-Sahil Tüneli: 556 metre.
|