Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun
Ermeni açılımı kapsamında AB'li bakanlara önerdiği Kafkaslar'ı Avrupa'ya
bağlayacak "barış yolu" projesi, TBMM'nin gündeminde bulunuyor.
12 ülkeyi boydan boya geçen, İstanbul'u Erivan'a, Erivan'ı Bakü'ye bağlayan
toplam 7 bin kilometre uzunluğundaki Karadeniz Çevre Yolu
anlaşması onaylanmayı bekliyor.
Gül imzaladı
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün Dışişleri Bakanı olduğu
dönemde Karadeniz Ekonomik İşbirliği'ne üye 12 ülke 2007 Nisan ayında
"Karadeniz Çevre Karayolunun Koordineli Olarak Geliştirilmesine Dair
Mutabakat Zaptı" imzalamıştı. Bu anlaşmanın onaylanmasına ilişkin yasa
tasarısı TBMM'ye geldi ve Dışişleri Komisyonu tarafından kabul edildi. Anlaşma
halen Genel Kurul gündeminde bulunuyor.
Bin 985 km'si Türkiye'de
Asya'yı Avrupa'ya bağlaması için gündeme gelen yol, anlaşmaya göre
"Karadeniz Çevre Karayolu" ismini taşıyacak. 12 ülke ve 24
şehirden geçecek yol ile Kafkaslar Balkanlar'a bağlanacak. Yolun Avrupa yol ağı
ile bağlantıları yapılacak. Böylece Karadeniz Çevre Yolu, Avrupa yol şebekesine
bağlanacak. Bakü'den yola çıkan biri Batı Avrupa ülkelerine kadar gidebilecek.
Yolun bin 985 kilometrelik bölümü Türkiye'den geçecek. Her ülke kendi sınırları
içindeki yapım maliyetlerini karşılayacak. AB fonları yolun yapımı için
kullanılabilecek. Anlaşmada yolun ana güzergah ve bağlantılarının kapsayacağı
ülke ve şehirler şöyle sıralandı: "Komotini, Dedeağaç (Yunanistan), Edirne,
İstanbul, Samsun, Trabzon (Türkiye), Batum, Poti (Gürcistan), Erivan
(Ermenistan), Bakü (Azerbaycan), Novorosisk, Rostov-on-Don, Taganrok (Rusya),
Mariupol, Melitopol, Odessa (Ukrayna), Kişinev (Moldova), Bükreş, Köstence
(Romanya), Haskovo, Sofya (Bulgaristan), Niş, Belgrad (Sırbistan), Tiran
(Arnavutluk)." Anlaşmada, ana güzergahın hangi şehirlerden, bağlantıların hangi
şehirlerden geçeceğinin daha sonra imzacı ülkeler tarafından belirleneceğinin
altı çizildi.
Avrupa - Asya bağlantısı
Anlaşmanın gerekçesinde, "Bu yol kapsamında, AB, Karadeniz ve Asya ülkeleri
arasında bağlantı kurulmasının, karayolu ile uluslararası yük ve yolcu
taşımacılığının ülke ekonomilerinin gelişmesinde büyük öneme sahip olduğu ve
böylece uluslararası karayolu ağları üzerinde yük ve yolcu taşımacılığını teşvik
eden KEİ üye ülkeleri arasında işbirliğinin güçlendirilmesinin sağlanacağı"
belirtiliyor.
|