stanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı'nın (İstanbul 2010) en somut
projelerinden biri olan '40 Semt 40 Kitap/İstanbulum' ürünlerini verdi. İstanbul
2010'un kabul ettiği ilk projelerden olan 40 Semt 40 Kitap adından da
anlaşılacağı gibi İstanbul'un 40 Semti için ayrı ayrı kitaplar yazdırma
amacındaydı. Heyamola Yayınları'nın hayata geçirdiği projenin yönetmenliğini
Ömer Asan, danışmanlığını Eray Canberk, editörlüklerini de Gülsüm Cengiz ve
Faruk Göncüoğlu üstlenmiş. İstanbul'un her semtinin ayrı bir hikâyesi olduğu
fikrinden hareketle her semti bir yazara ya da şaire yazdırmışlar. Projenin
açıklamasında 'Anlatılan 40 İstanbul semti saptanırken, semtin tarihselliği,
ünü, tanınmışlığı göz önünde tutuldu. Özellikle eski İstanbul'un suriçi
semtlerine öncelik tanınmaya çalışıldı, surdışı da göz ardı edilmedi. Semtleri
anlatması için şair, hikâyeci, romancı, denemeci gibi edebiyatçı yazarlar
seçildi. Yazarların 40 yaşını aşmış olmalarına ve söz konusu semtlerle az çok
bütünleşmiş olmalarına önem verildi' deniyor.
Geçtiğimiz
günlerde İstanbul Kitap Fuarı'nda okurlara sunulan kitaplar ve yazarları şöyle;
Abdullah Uçman / Fatih'te Geçen Kırk Yılın Hikâyesi; Adnan Özer / Benim
Taşlıtarlam; Adnan Özyalçıner / Karagümrüklü Yıllar; Alim Kahraman / Atikvalide;
Ari Çokona / Fener; Ataol Behramoğlu / Benim Prens Adalarım; Ayşe Sarısayın /
Beşiktaş 'Yollar ya da Anılar Boyunca'; Beşir Ayvazoğlu / Dersaadet'in Kalbi
Beyazıt; Celâl Özcan / Gözbebeğim Göztepe; Cüneyt Altunç / Suadiye Suadiye;
Doğan Hızlan / Cağaloğlu: Hayatın ve Mesleğin Birleştiği Yer; Enver Aysever /
Bir Semti Kendince Yazmak: Ataköy; Eray Canberk / Fener'e Giden Yol: Feneryolu;
Gönül Kıvılcım / Yaşayan Tanıklarla Karaköy; Gülsüm Cengiz / Boğazdaki Mutlu
Çocuk Kuzguncuk; Gündüz Vassaf / Leventnâme; Haluk Dursun / Boğaziçi'nde Kırk
Yılım; Hasan Öztoprak / Draman Hatırası; Haydar Ergülen / Azıcık Cihangir; Hıfzı
Topuz / Nişantaşı Anıları; Hilmi Alişanoğlu / Çarşamba ' Cibali; Hulki Aktunç /
Bir Kadıköy'oğlu; Hüseyin Alemdar / Kalpzaman Yeşilçam; İzel Rozental / Moda
Sevgilim; Melisa Gürpınar / Çamlıca'dan Yeldeğirmeni'ne Rüzgârın Peşinde; Mine
Söğüt / Dolapdere: Kürt Kediler Çingene Kelebekler; Nail Güreli / Dünden Bugüne
Babıâli; Nusret Karaca / Ben Haliç; Oğuz Karakartal / Ağabey Hisar:
Anadoluhisarı; Orhan Okay / Balat; Ömer Erdem / Üsküdar; Öner Ciravoğlu /
Fındıkzade: Bir Suriçi Rüyası; Refet Özkan / Maltepe; Reyhan Çorak / Çengelköy;
Saadet Özkal / Saklı Bahçeler: Bir Şişli Esintisi; Selçuk Erez / Ayamama'dan
Zuhuratbaba'ya Bakırköy; Sema Kancan / Unutulmuş Bir Boğaziçi Yerleşimi: Beykoz;
Sennur Sezer / Kasımpaşa; Süleyman Faruk Göncüoğlu / Kısa Metrajlı Film Tadında
Eyüp; Talin Büyükkürkciyan / 'Feriköy Anılarda... Şimdi'.
Farklı edebiyat
dallarından, farklı eğilimlerde bazılarını tanıdığımız bazılarını tanımadığımız
yazarlar, şairler... Sanıyorum projenin renkliliğini de bu farklılıklar
oluşturuyor. Belli bir yöntem, bir yapı yok. Sınırlama olmaması edebi özgürlük
ve özgünlük açısından olumlu. Her yazar semtini kendince yazmış. Semtin
tarihçesinin izini süren de var, semtte geçen hayatını, anılarını anlatan da,
bugünden geçmişe bakan da... Böylece her kitap projeden bağımsız olarak da bir
önem taşıyor, edebi açıdan değerlendirilmeyi gerektiriyor.
|