Bugünlerde Atatürk Havalimanı'na
gidenler, yol üzerinde üç parçadan oluşan dev bir gemiyi andıran siyah binalarla
karşılaşıyor. Bölgede tartışma yaratan mimariye sahip bu binalar yeni bir
alışveriş merkezi, 212 İstanbul'a ait. 110 milyon euroya
malolacağı ve ağustos ayında açılacağı belirtilen alışveriş merkezi için
"rengiyle bağırmasın, kaybolsun" diye siyah renk tercih edilirken, projeyi
hareketlendirecek ve makyajlayacak detaylar ise global kriz nedeniyle revizyona
uğradı. Mimar Bünyamin Derman'ın "karaya oturmuş bir
gemi" cümlesiyle tanımladığı projede cam yüzeylerden vazgeçildi,
pencere sayısı azaltıldı.
Türkiye'nin en eski iplik fabrikalarından Edip İplik'in
arazisi üzerine inşaa edilmekte olan 212 İstanbul Alışveriş
Merkezi projesi, Edip Uluslararası Gayrimenkul ve Turizm
AŞ tarafından gerçekleştiriliyor. Projede, kriz önce alışveriş
merkezinin yanına dikilecek rezidansı vurmuştu. Büyükhanlı Gayrimenkul Yatırım
Ortaklığı'nın "Krizde rezidans yapamam" demesiyle ortaklığın sona erdiği
projede, Edip İplik'in alışveriş merkezi projesini devam
ettirdi. 'Görüldüğü kadar karanlık değil'
Alışveriş Merkezi'nin mimarlarından biri olan Bünyamin
Derman farklı mimarinin yarattığı tartışmayı "Herkes beğenmek zorunda
değil. Bu subjektif bir kavram" sözleriyle yanıtlıyor. Derman'ın verdiği
bilgilere göre 233 bin metrekare kapalı alana sahip merkez, "new modern" olarak
nitelenebilecek bir tarzın ilk uygulaması olacak. Bu tarzın dünyada da yeni
olduğunu belirten Derman, esasen alışveriş merkezlerinde bu tip formların
kullanılmadığını söylüyor.
Binanın neden siyah olarak planlandığını "Yok gibi durması için öyle yaptık"
sözleriyle tarif ediyor. Derman, binanın içinin kristal gibi bembeyaz olacağını
böylece dışı ve içinin tezat oluşturacağını kaydediyor. Merdivenler kırmızıya
boyanacak. Binanın üzerinde yazılar bulunacak. Derman, "İstedik ki hem ikon
yaratsın hem yok gibi dursun, kaybolsun. Formuyla güçlü olsun dedik, rengiyle
bağıran bir bina istemedik " diyor.
Siyah bir gemiyi andıran binanın insanlara kaya parçaları arasında yürüme
hissi vermesi açısından düşünüldüğünü ve mimarisinin doğaya öykünen yapısı
olduğunu dile getiren Derman, binanın formu konusunda şunları söylüyor: "Karaya
oturmuş bir gemi gibi. Yapıyı medya yolu üzerinde sanki bir geminin önünden
geçiyormuş hissi yaratmak için tasarladık. Aslında tasarlarken kaya parçası
olduğunu da düşünmüştük. " Binanın içinin dışarıdan görüldüğü kadar karanlık
olmadığını da belirten Derman, "Binaların arasında yırtık olarak adlandırdığımız
8 metreye 200 metre cam parçaları var. Bu aydınlatma sağlıyor"
diyor. 'Merak uyandırsın istedik'
Binanın herkese farklı metaforlar uyandırdığını ve amaçlarının da "merak
uyandırması" olduğunu dile getiren Derman, "Binanın başarısı burada. Bu tarzı
tarihi bir yerde yapıyor olsaydık, tartışabilirdik. Ama tarihi bir yerde de bu
binayı yapmazdık" diyor. Binanın bölgeye yakışacağını da savunan Derman, "Böyle
bir bina yapılmadı daha önce. Böyle binaları Türk mimarları da yapabiliyormuş
diyebilmek için bir fırsat" yorumunu yapıyor.
Öte yandan projenin tasarlandığı fotoğraflardan neden farklı olduğu sorusuna
ise "Küresel ekonomik kriz etkiledi" yanıtını veren Derman, bu yüzden firmanın
tasarrufa giderek binada bazı değişiklikler yapmak zorunda kaldığını şu
cümlelerle açıklıyor;
"Kriz nedeniyle bazı özellikleri değiştirdik. Cephede birkaç figür vardı,
pencerelerimizi maliyet yüzünden azalttık. Biraz daha transparan yapacaktık bazı
noktaları. Mesela seramiği delip arkasına cam yapmak gibi uygulamalar olacaktı.
Fakat hem seramik, hem cam maliyeti olacaktı. Fotoğraf filmi gibi düşünün.
Sinematik etki yaratacaktı. Dünyada böyle uygulamalar var. Işığın arkadan
yansıtılması ve derinliğin sağlanması mümkün olacaktı. Maliyet azaltılması
çatıda da var. Bakımı daha kolay sert peysaj düşündük. İlk projede tüm çatı
yeşildi şimdi yüzde 40 olacak. Bunlar yapılsaydı maliyet metrekaresi 700
dolardan bin 500 dolara çıkacaktı. Bu yüzden daha ucuza getirildi maalesef.
Toplam maliyet ise 100-110 milyon euro civarında
gerçekleşecek." 212 İstanbul'da neler olacak
- Media Markt 4.600 metrekare, Praktiker 9.300 metrekare ve CarrefourSA
11.600 metrekare alanla projede yer alıyor. - 212'de 11 salonlu bir sinema da
bulunuyor. - Proje 230 bin toplam kapalı alana sahip. - 72 bin 000 m²
kiralanabilir alana sahip - Otoparkı 3 bin 250 araç kapasiteye sahip. -
Alışveriş Merkezinin, 26 yürüyen merdiveni, 12 yürüyen bandı, ikisi panaromik
olan 8 asansörü ve 180 mağazası olacak. Krizden sonra
nelerden vazgeçildi
- Cephe için düşünülen bazı figürlerin çizimi iptal edildi. - Pencere
sayısı maliyetler nedeniyle azaltıldı. - "Seramik arkası cam" gibi estetik
uygulamalar iptal edildi. - Çatıda bakımı kolay sert peyzajdan
vazgeçildi. - Yüzde 100 yeşil yerine yüzde 40 yeşil tercih
edildi.
|