İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Ajansı, 'Eğitim Programı'nı tanıtmak için
Sütlüce Kongre Merkezi’nde bir toplantı düzenledi. Devlet
Bakanı ve İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Koordinasyon Kurulu
Başkanı Hayati Yazıcı’nın ev sahipliğinde gerçekleştirilen
toplantıda, Ajans’ın kamu, yerel yönetim ve sivil toplum kuruluşlarıyla
işbirliği geliştirerek eğitim alanında ürettiği ve Ajansın diğer Artistik
Yönetmenliklerinin de içerik üretimine katkıda bulunduğu 'Eğitim Programı'
tanıtıldı. Kültür ve Sanat etkinliklerinin yaygınlaştırılması, İstanbul’da
yaşayan 3 milyon öğrenci ve öğretmenlerin 2010 Avrupa Kültür Başkentliği
sürecine üretici ve tüketici olarak katılımlarının sağlanması, bu sayede
İstanbul’da sürdürülebilir kültür tüketicilerinin artırılması ve İstanbulluluk
bilinci ile kentsel aidiyet duygusunun güçlendirilmesi, Eğitim Programının
öncelikli hedefleri arasında yer alıyor.
Toplantıda, kültür-sanatı
toplumun her kesimiyle buluşturmak vizyonu doğrultusunda, İstanbul’un tüm
ilçelerinden ilköğretim, Lise ve üniversite öğrencilerinin, öğretmenlerin,
yöneticilerin eğitimi ve bilinçlendirilmesi amaçlayan Eğitim Programının
lokomotif projesi olan '2010 Okullarda'nın da startı verildi. İstanbul’un Avrupa
Kültür Başkenti olacağı 2010 yılı boyunca devam edecek proje, görsel sanatlar,
müzik, edebiyat, sahne ve gösteri sanatları alanlarında gerçekleştirecek,
seminer, söyleşi ve atölye çalışmalarını kapsıyor.
Ajansın diğer eğitim
çalışmaları, sinema ve belgesel sinema hakkında farkındalık yaratmayı amaçlayan
Babil Platformu’nun 'Okulumuz Sinema', İstanbul’un kültürel mirasını
sahiplendirmeyi amaçlayan TEGV’nin 'Evimiz İstanbul' projeleriyle devam ediyor.
Diğer çalışmalar arasında, Genç Hayat Vakfı’nın sözlü tarih ve kent kültürü
araştırma projesi 'Sokağımdan Tarih Yazıyorum', Erdem Nusret Karadaş’ın
ilköğretim çağındaki çocukların evrensel müziğe olan ilgilerini yükseltecek
'Müzik Nasıl Konuşur', Deniz Temiz Derneği Turmepa’nın uygulayacağı çevre
projeleri yer alıyor.
Toplantının açılış konuşmasını yapan İstanbul 2010
Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Yürütme Kurulu Başkanı Şekib
Avdagiç, Ajansın en önemli önceliklerinden birinin sürdürülebilir
projeleri hayata geçirmek olduğunun bir kez daha altını çizerek, İstanbul için
yapılabilecek en kalıcı çalışmaların eğitim projeleri olduğunu belirtti ve
sözlerine şöyle devam etti: “İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti projesinin
İstanbul’a ve ülkemize en büyük katkılarından biri kültür bilincini
yaygınlaştırmak olacaktır. Bu bilincin yaygınlaşması için yürütülen çalışmalar
şüphesiz kültür eğitimini de beraberinde getirmektedir. Her konuda olduğu gibi
kültür-sanat alanında da eğitimli üretici ve tüketicilerin yetişmesi, gelecek
nesillere en büyük yatırım olacaktır.”
İstanbul 2010’un katılımcı ve
paylaşımcı felsefesiyle örtüşen eğitim programı kapsamında, kültür, sanat,
tarih, çevre ve müzecilik alanlarında hayata geçireceği eğitim projeleriyle,
2010 Avrupa Kültür Başkenti’ni yüz binlerce öğrenciyle tanıştırmayı ve toplumla
buluşma kanallarını çeşitlendirmeyi, kentin her köşesine ulaşarak kalıcı izler
bırakmayı hedeflediğini vurgulayan Devlet Bakanı ve İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Ajansı Koordinasyon Kurulu Başkanı Hayati Yazıcı, “Bu
proje tüm İstanbulluların projesidir. Ancak tüm toplumsal katmanların
elbirliğiyle destek vermesiyle projenin başarılı olacağı unutulmamalıdır. Bu
nedenle zamanı en verimli şekilde kullanmamız, enerjimizi, emeğimizi doğru yöne
kanalize ederek hedefe yoğunlaşmamız çok büyük önem taşımaktadır”
dedi.
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Eğitim
Projeleri
1. 2010 Okullarda
“2010 Okullarda”, Ekim 2009 ve Aralık 2010 tarih aralıklarını kapsayan,
Müzik, Gösteri ve Sahne Sanatları, Görsel Sanatlar ve Edebiyat alanlarında
faaliyet gösteren öğretmenlerin ve bu eğitmenlerin öğrencilerinin üretken olarak
İstanbul 2010 sürecine katılmalarını sağlayacak olan bir
projedir.
Projenin Hedefi:
* 39
İlçenin, * 2. 500 Okulunda, * 20.000 Kültür Sanat
Öğretmenini, * 3.000.000 Öğrenci ve ailelerini, * 3.000 Okul
Aile Birliklerini,
2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinliklerine dahil
ederek 2010 paydaşları haline getirmek.
1.1. Müziğin
Dokunduğu Yaşamlar
İstanbul genelinde 2009 için 400 müzik
öğretmeninin katılımlarıyla seminer düzenlenecektir. Seminere programının
geliştirilmesinde, İstanbul 2010 Müzik Yönetmenliğinin yanı sıra çeşitli
sanatçılar ve Orkestra Şefi Cem Mansur katılım gösterecektir. Seminer kapsamında
öğretmenlerin mesleki becerileri geliştirilerek ve vücut perküsyonu gibi öğretim
metotlarının uygulamalı olarak öğretmenlerle paylaşılacaktır. Programın
devamında 15 ilçede yine Orkestra Şefi Cem Mansur yönetiminde öğrencilere
yönelik, öğretmenlerin de katılımıyla, açıklamalı klasik müzik konserleri
düzenlenecektir.
1.2. RengaRenk
2009
yılının Kasım- Aralık aylarında, 300 Resim ve Görsel Sanatlar Dersi
Öğretmenin, mesleki becerilerini geliştirecek ve ders verdikleri
öğrencileri İstanbul 2010 Kültür Başkenti’nin paydaşları haline getirecekleri
eğitim seminerleri ve atölye çalışmaları yapılacaktır. Aralık ayında
öğretmenlerin hayatları boyunca kullanacakları, içerisinde değişen sanat eğitim
yöntem ve tekniklerinin olduğu RengaRenk adlı öğretmen kitabı ile öğretmen ve
çocukların 2010 sürecine aktif katılımlarının sağlanacaktır. Çalışmalarda
başarı gösteren öğretmen ve okullara çocuklarla kullanabilecekler yirmişer
kitaptan oluşan 2000 adet sanat kitabı
verilecektir.
1.3. Gösteri ve Sahne Sanatları
Seminerleri
18 ilçedeki ilköğretim okullarından tiyatroyla
ilgili olan 550 öğretmene belirlenerek 2 günlük eğitim yapılacaktır. Eğitimlerde
hem İstanbul 2010 sürecinin paylaşılacağı hem de Türkiye’de tiyatro konusunda
kariyer sahibi olan tiyatrocuların deneyim, bilgi ve önerilerini paylaşacakları
söyleşiler gerçekleştirilecektir. Ayrıca Tiyatro yapan okul ve öğretmenler
için hazırlanan 100 adet yerli ve yabancı oyunun teksinin olduğu arşivlerden 100
okula verilecektir.
1.4. Edebiyat
Seminerleri
Nobel ödüllü Edebiyatçı Orhan Pamuk’un katılımı ile
39 ilçede görev yapan Türkçe ve Edebiyat öğretmenlerine Aralık 2009’da seminer
gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. 2009 yılı Kasım Aralık ayı içerisinde
300 Türkçe ve Edebiyat öğretmenine mesleki gelişim seminerleri yapılacaktır.
Ayrıca 100 okula 100 temel eserden oluşan kitap setleri
dağıtılacaktır.
2. Okulumuz Sinema / Babil
Platformu
“Okulumuz Sinema” adlı proje farklı sanat
disiplinlerini içerisinde barındıran, belgesel sinemacılığı alanında farkındalık
yaratan, bu sayede öğrencilere farklı kültür-sanat alanlarına yönelme imkânı
sağlayan bir niteliğe sahiptir. Proje kapsamında, İstanbul il sınırları içinde
39 ilçe kapsamındaki 120 okula ulaşılması hedeflenmektedir. Projede, söz konusu
ilköğretim okullarında, görsel işitsel materyaller yardımı ile eğitim atölyeleri
düzenlemek, film seçkilerinin gösterimlerini gerçekleştirmek, sinema ve belgesel
sinema hakkında farkındalık yaratmak ve öğrencilerin film izlemelerini, soru
sormalarını bu sorulara yanıtların verilmesi olanağını yaratmak çalışmaların
içermektedir.
3. Evimiz İstanbul /
TEGV
Ekim 2009-Aralık 2010 arası 15 ay sürecek olan “Evimiz
İstanbul” projesi, TEGV tarafından uygulanacak ve öncellikle İstanbul 2010
Avrupa Kültür Başkenti’nin ilke ve etkinliklerinin binlerce çocuğa yayılmasını
sağlayacak, İstanbul’da yaşayan ama yaşadığı kenti tanıma fırsatı bulamamış
binlerce çocuğa ulaşacaktır.
İlköğretim çağındaki İstanbullu tüm
çocukları kent kültürünün farklı boyutlarına ilişkin bilgilendirmeyi, çocukları
bu alanda geliştirmeyi ve İstanbul’un kültürel mirasını sahiplendirmeyi
amaçlayan “Evimiz İstanbul” projesi kapsamında geliştirilen beş faklı modül ile
toplam 44.864 çocuk, 648 gönüllü ve 3000 öğretmene eğitim verilerek, kente dair
çalışmalar yapılacak, etkinlikler düzenlenecektir. Söz konusu öğretmenlerin
uygulayacakları etkinliklerden ise 100 binin üzerinde çocuk yararlanacaktır.
TEGV Etkinlik Noktaları 2 Eğitim Parkı Fatih (Fındıkzade) ve Bakırköy
(Osmaniye); ve 6 Öğrenim Birimi ise Fatih (Zeyrek), Kâğıthane (Gültepe), Sarıyer
(Yeniköy) , Beykoz (Ortaçesme, Anadoluhisarı), Kartal (Rahmanlar) ilçelerinde
bulunmaktadır. 2 Ateşböceği İstanbul’da farklı bölgelerdeki çeşitli okullarda
etkinlik yapacak (26 farklı ilçe). İstanbul’da Kültür Tırı ise 10 farklı ilçede
etkinlik düzenleyecektir.
4. Mavi Yunus Çevre
Dedektifleri
Çevre duyarlılığının erken yaşlarda benimsenmesinde
katkı sağlamayı amaçlayan “Mavi Yunus Çevre Dedektifleri Projesi”, karakterleri
Mavi Yunus denizde yaşayan diğer canlılardan oluşan bir hikaye etrafında
şekillendirilmiştir. İlköğretim okullarından tüm 4. ve 5. sınıf öğrencilerine
çevre ve çevrenin korunmasının önemi konusunda eğitimler verilecek, çevre ve
geri dönüşüm alanlarında çeşitli etkinlikler
düzenlenecektir.
5. Sokağımdan Tarih Yazıyorum / Genç Hayat
Vakfı
“Sokağımdan Tarih Yazıyorum” Ekim 2009 ve Aralık 2010
tarihleri arasında İstanbul’un Fatih, Eyüp, Kâğıthane, Üsküdar, Sarıyer,
Zeytinburnu, Bahçelievler, Beyoğlu, Beykoz, Maltepe ilçelerinde yaşayan ve bu
ilçelerdeki ortaöğretim kurumlarında eğitim gören 1000 lise 1 ve 2. sınıf
öğrencisinin kendi kimliklerini, aidiyetlerini ve farklılıklarını İstanbul,
İstanbul’un bir kent olarak dönüşümleri, İstanbul’da gündelik hayat, İstanbul’da
ve ilçelerinde yaşayanların hikayeleri, anıtlar, çevre, mahalleler ve semtler
üzerinden anlamaları, İstanbul’un dünya ve Avrupa kültürü ve tarihi ile
bağlantılarını beraberce araştırmaları ve keşfetmeleri için hazırlanmış bir
sözlü tarih ve kent kültür/tarih araştırmaları projesidir. Lise 1 ve 2. sınıf
öğrencileri 2 üniversite öğrencisi ile toplamda iki kez bir araya gelerek
mahallelere ve sahaya çıkacak, toplam 8 saat boyunca eski iş kolları, binalar,
insan hareketliliği, azınlıklar, anıtlar, çevre ve doğa, kurumlar gibi
kategorilerden beraberce araştırmayı kararlaştırdıkları başlıkları
araştıracaklar, fotoğrafını çekecek, hikayesini toplayacak ve saha araştırma
raporları, günlükleri ve izlenimlerini kayda
geçireceklerdir.
6. Müzik Nasıl Konuşur/ Erdem Nusret
Karakaş
“Müzik Nasıl Konuşur” projesi, ilköğretim çağındaki
çocukların evrensel müziğe olan ilgilerini yükselterek ve algılarını
geliştirerek kültürel yelpazelerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çocuklara çok
sesli klasik batı müziğini tanıtmak ve sevdirmek, onların sanata karşı olan
hassasiyetini arttırmak ve sanata yaklaştırmak, bakış açışlarını değiştirmek ve
dünya vatandaşı olabilmeleri için gerekli olan kültür zenginliğini aşılayarak
vizyonlarını genişletmek için yaklaşık 200 adet devlet ilköğretim okullarında
15.000'e yakın öğrenciye açıklamalı canlı performans klasik müzik dinletileri
verilecektir. 40 dakikalık dersler temel alınarak düzenlenecek dinletiler 6
aylık bir süre için, ayda toplam 4 hafta temel alınarak, haftada toplam 3 gün ve
her bir günde 3'er kere tekrarlanacak şekilde organize edilecektir. Dinleyici
sayısı her bir dinleti için 60-70 mevcudu geçmeyecektir. Proje 2010 yılı
içersinde gerçekleştirilecektir.
|