Hayata, insana ve dünyaya bakmanın, yorumlamanın ve eleştirmenin bir aracı
olarak resim sanatı, bu kez Mezopotamya’nın kale kentinden, Mardin’den işe
koyuluyor. 1. Mardin Uluslararası Resim Sempoyumu, 1
Mart’ta yerli ve yabancı 30 ressamın katılımı ile
başlıyor. Ressamlar bir ay boyunca başta plastik sanatlar olmak üzere,
medeniyetler, kültürler ve kentler üzerine kafa yoracak, fırça sallayacaklar.
Son yıllarda adı, geleneksel taş mimarisi ve ağa-aşiret kıskacındaki
imkansız aşk dizileri ile iyice tanınır olan kent, sanatsal-akademik
çalışmaların yoğunlaşması ile entelektüel üretimlere de adres olma yolunda.
Kadim mirasının büyük etkileri ile adeta bir “masal kent”
olarak popüler kültürün ilgisine mazhar olan Mardin, daha önce
benzerine pek rastlamadığımız bu gibi etkinlikle kültürel sermayesine yeni
halkalar eklemeyi hedefliyor.
Geleneksel el sanatları, taş mimarisi ve
farklı kültürlerin yarattığı otantizmin kent üzerinde oluşturduğu soslu egzotik
kimlik, modern estetiğin açısından irdelenmeye ve yorumlanmaya çalışılacak. Yeni
nesil iletişim teknolojilerinin küçülttüğü günümüz dünyasında içinden gürül
gürül yaşamın aktığı modern bir kentin sadece geleneksel ve tarihsel kimliğine
hapsedilmesi veya sadece turistik öğelerle anılır olması, tartışılacak konuların
başında geliyor. Mardin’in kültürel ve tarihsel kimliğini oluşturan öğelerin
korunup geliştirilmesi ne kadar hayati ise, kentin dünyayla eşzamanlı kuracağı
felsefi, estetik ve zihinsel bağlar da o derece önemli. Bu düşünceden hareketle
kentin sadece turistik ilgilere değil, akademik çalışmalara da kapı aralaması
gerektiği, sempozyum düzenleyicileri açısından en önemli amaç olarak kabul
ediliyor.
Siyaset sahnesinde, çoğunlukla doğu-batı eksenli dinsel
farklılıkların yaratmış olduğu bölünme, çatışma ve ötekileştirme politikalarını
giderme, ortadan kaldırma ve bu farklılıkları uzlaştırmaya dayandırılan
medeniyetler buluşması temennisi, sempozyumun temel savı olarak kabul ediliyor.
Bu savın, medeniyet denilen mefhumu tanımlama adına ne kadar yeterli olduğu uzun
ve titiz tartışmaların konusuysa da, Mardin için önemi es geçilemez. Çünkü
tarihten devraldığı çoğul medeniyetleri bugüne kadar taşıyabilmiş olmak, kentin
kimliğini oluşturan en önemli bileşen olarak kabul edilebilir. Dolayısıyla
sempozyum süresince sanatçıların üretecekleri ve sonradan sergileyecekleri
çalışmaların bu savın ışığı altında önemli şeyler söyleyeceği kuşkusuz.
Küratörler de Mardinli
Bir ay boyunca sürecek
sempozyumun bölgede estetik ve entelektüel alanda önemli bir çekim alanı
oluşturması bekleniyor. Sanatçılar, bu dönem boyunca, bölgenin çeşitli yerlerine
geziler yapma, kenti çevreleyen kültürel-tarihsel unsurları görüp yaşama ve
farklı medeniyetlerden kalma yerleşimleri tanıma şansını bulacaklar.
Mardin’in yeni sanat mekânlarından biri olan Sabancı Kent
Müzesi’nde yapılacak olan 1. Uluslararası Resim
Sempozyumu, 1-31 Mart tarihleri arasında bütün
Mardin’e yeni bir heyecan getirecek. Sempozyum, kaotik bir heyuladan geçen
dünyanın sorunlarına karşı sanatsal duyarlılığın çeperini genişletmeye, sorunlar
etrafında karşılıklı düşünme yollarını aramaya ve izleyicilerini de bu sorular
etrafında beraberce soru sormaya davet ediyor.
Küratörlüğünü Mardinli
ressamlar Şerif Kino, Abdurahman Yalçınkaya
(Abdo) ve Fahrettin Kuzu’nun yaptığı sempozyuma
Mardin Valiliği ve GAP İdaresi gibi kurumlar
da destek veriyor. Katılımcı sanatçıların listesi ise şöyle:
Hans Olof Abrahamson, Zeliha Akçaoğlu, Mehmet Alagöz, H. Müjde Ayan, Ramiz
Aydın, Hasan Erdemir, Halim Çeliker, E. Yıldız Doyran, Devrim Erbil, Basri
Erdem, Seyyit Bozdoğan, Viktoria Grinvich, Siegfried Heim, Lars Erik Holm, Melik
İskender, Anders Karlsson, Mehmet Kavukçu, Anatoly Kravtcenko, Lionel, Dimitri
Novak, Bahattin Odabaşı, Mehmet Özer, Bünyamin Özgültekin, Veli Sapaz, Wolfang
Schmidt, Süleyman Tekcan, Nedret Yaşar, Vural Yıldırım, Kent Olof Wahlbeck ve
Şenol Yoruzlu.
Sempozyum süresince paneller, söyleşiler ve atölyeler
düzenlenirken, sanatçıların bu sürede üretecekleri eserler ise 31 Mart’ta yine
aynı mekânda yapılacak bir sergi ile izleyiciyle
buluşacak.
|