1,5 Trilyon Dolarlık Akıllı...
İstanbul’un Yeni Ofis Merkezleri...
Nisan'da 911 Milyon Dolar...
İngiliz ve Türk Katılımcılar...
İstanbul'u Resmen Satışa Çıkardılar
“İstanbul Global Bir Şehir Değil Ama Potansiyeli Yüksek”
‘GREAT Festivali’ dünyada ilk kez 20-22 Mayıs tarihlerinde İstanbul’da gerçekleştirildi. Festivalin “Geleceğin Yaratıcı Şehirleri” delegasyonuna katılan firma yöneticilerinden bazılarıyla bir araya geldik…
Birleşik Krallık hükümeti tarafından bugüne kadar gerçekleştirilen en büyük tanıtım hamlesi niteliğindeki GREAT kampanyası çerçevesinde tasarlanan ‘GREAT Festivali’ dünyada ilk kez 20-22 Mayıs tarihlerinde İstanbul’da gerçekleştirildi. İngiltere’nin yapı ve sağlık sektöründeki lider firmalarıyla buluşmak için United Kingdom Trade&Investment (UKTI) tarafından organize edilen Türkiye Ticari Delegasyonu’nda “Geleceğin Yaratıcı Şehirleri” ve “Sağlık” sektörlerinin İngiltere ve dünya pazarındaki lider sektör uzmanları, Türkiye’de uzun vadeli ilişkiler kurmak ve potansiyel ortaklıklar inşa etmek için 20-22 Mayıs’ta İstanbul’da bir araya geldi. Sürdürülebilirlik, kentsel yenileme, dönüşüm, planlama, koruma, mimarlık, tasarım, enerji verimliliği, yenilikçi mimarlık, sağlık ve malzeme alanları, İngiltere’den gelen ticari delegasyonun dikkat çekmek istediği konu başlıkları arasındaydı. Festivalin “Geleceğin Yaratıcı Şehirleri” delegasyonuna katılan Burrell Architects’ten James Burrell, Business of Culture’dan Graeme Jennings, What Architecture’dan Anthony Hoete, Dan&Adam Ltd.’den Mohammed Yousuf ve WYG Türkiye’den Cenk Topuzyan ile GREAT Festival’e katılım amaçlarını ve Türkiye ile ilgili planlarını konuştuk. “Türkiye’de bütün projeler çok hızlı bir şekilde yapılıyor” Burrell Architects’ten James Burrell, Londra’da son iki yıldır ekonomik düzeyin giderek arttığına dikkat çekti: “Burrell Architects olarak; ticari mekânlar, oteller, kuleler, evler yapıyoruz. Ticari yapılardan konuta kadar tüm alanlarda çalıyoruz. Son iki yıldan bu yana Londra’da alıcıların, satıcıların ve proje geliştiricilerin ekonomik düzeyleri giderek artıyor. Bu üç alanda da insanlar çok ilgililer ve bu ilgi her geçen gün artıyor”. Türkiye’ye dördüncü kez geldiğini belirten Burrell şunları aktardı: “İlk olarak otel ve restoranlar yapmak için bir grup tarafından davet edildik. Türkiye’de insanlarda bir şeyler yapmak için büyük bir tutku var. Bunu gördüm. Bir arz var ve buna karşılık bir talep de vardır elbette ki. Ama bütün projeler çok hızlı bir şekilde yapılıyor, bitirilmeye çalışılıyor ve hiçbir plan yapılmıyor. Ayrıca gerçek olmayan şeyler öngörüyorsunuz ve o çabuklukta bunları gerçekleştiremiyorsunuz. Günün sonunda elde ettiğiniz şey istediğiniz, hayal ettiğiniz dizayn olmuyor. Plan ve programınız yok, çok çabuksunuz ve hiçbir detaya dikkat etmiyorsunuz. İşin kötü tarafı; ortaya koyduğunuz ürün çok uzun süre varolacak; yani dizayn denilen şey çok uzun bir yaşayacak. Ama siz günün sonuna iyi bir ürün ortaya çıkaramıyorsanız, gerçekçi olmuyorsa plan ve projeleriniz kötü bir sonuç elde ediyorsunuz. Bu kötü ürün belli bir süreye kadar varolmak zorunda; yani hadi yıkalım diyemiyorsunuz”. Gayet verimli ve güzel görüşmeler yaptıklarını ifade eden Burrel, sözlerine şöyle devam etti: “Konunun uzmanı olan profesyonellerle karşılaştık. Bundan sonra Türkiye’ye daha sık gelip daha fazla bağlantı kurmak istiyorum. Burada neler olup bittiğini, kimlerin söz sahibi olduğunu, kimlerin daha dinamik olduğunu ya da genel olarak Türkiye’nin ve İstanbul’un gündemini çok daha iyi öğrenmek için daha sık geleceğim Türkiye’ye. Yaptığımız görüşmelere kendi alanımızda ürünler üreten firmalarla karşılaştık. Kısa dönemde faydalı olmaz belki ama uzun vadede faydasını göreceğimiz ürünleri de gördük”.
“Türkiye gerçekten çok niş bir ülke”
Business of Culture’dan Graeme Jennings, bağımsız danışmanlık yapan bir firma olduklarını belirtti ve şunları aktardı: “Business of Culture, kültürel planlama anlamında daha çok şunu yapıyor; tarihi ve kültürel miras değeri taşıyan müze, tiyatro, kütüphane gibi yapılar özellikle yoğunlaştığımız alanlar. Elimizde bir proje varsa öncelikle o lokasyonun dokusunun analizini yapıyoruz. Daha sonra bu projeyi yapacak olan firmalara yaptığımız bu analizleri sunuyoruz ve projenin bu doğrultuda yol almasını sağlıyoruz. Birtakım teknolojiler geliştiriyoruz ve tasarım ekiplerine yardım ediyoruz. Mekânın ya da yapının diğer mekânlardan ya da yapılardan ne kadar farklı, ne kadar özgün olduğunu araştırıyoruz”. Türkiye’ye ilk kez turist olarak ziyaret ettiğini belirten Jennings, “Ama turist olarak gelmek iş odaklı gelmekten çok farklı. Türkiye’nin tarih ve sanat anlamında ne kadar zengin olduğunu ilk gelişlerimde zaten görmüştüm. İş anlamında ise kendi projelerimizi, bağımsız danışman olarak verdiğimiz hizmetleri Türkiye’ye getirmek istiyorum. Çünkü Türkiye gerçekten çok niş bir ülke. Ancak profesyonel anlamda Türkiye’nin dinamiklerini çok da fazla bilmiyorum. Ama burada çok güzel görüşmeler yaptık. Önceki ziyaretlerime göre çok daha etkileyici ve ilginç buldum Türkiye’yi. Muhakkak burada bir şeyler yapacağımıza inanıyorum. Birlikte proje yürütebileceğimiz firmalarla da tanıştık” dedi. Birçok farklı ülkede hizmet verdiklerini ifade eden Jennings, sözlerini şöyle sürdürdü: “Avrupa’da çok farklı ülkelerde çalışıyoruz. Türkiye’deki kültürel farklılıkları da problem olarak görmüyorum. Sadece dil problem olabilir. Ama karşı taraftan yerel dili bilen biriyle ortak proje yaptığınız zaman o da senin yaptığın işe empati duyuyorsa, karşılıklı anlaşabiliyorsanız bunların da aşılabileceğini düşünüyorum. Çünkü Avrupa’nın hemen her ülkesinde, Güney Amerika, Ortadoğu, Kuzey Afrika gibi pek farklı ülkede deneyimimiz var”. Jennings, ayrıca İstanbul’ın global bir şehir olmadığına vurgu yaptı: “İstanbul çok büyük bir şehir ve çok kalabalık bir nüfusu var. Fakat global bir şehir değil. Büyük bir potansiyele sahip, gelişiyor ancak ekonomik açıdan rant olarak görülüyor her şey. Londra ya da Paris’e gittiğinizde hem ekonomik olarak kalkınmış, çok gelişmiş bir şehir görüyorsunuz hem de sanatına, tarihine, kültürüne sahip çıkılmış bir kent görüyorsunuz. Fakat İstanbul’da bunu göremiyorsunuz; ekonomi, rant yükseliyor, diğer her şey geriye gidiyorken global olunamaz. Ama bunu başarabilecek gayet büyük bir potansiyele sahip İstanbul”.
|