Ayşen Ciravoğlu, Zühre Sözeri Yıldırım ve Neslinur Hızlı'nın organizasyonunu üstlendiği Sahne Beden Mekan Seminerleri'nin programı şöyle:
28 EYLÜL 11.00 - 13.00 Doç. Dr. Zühre Sözeri – Gösteri Sanatı Olarak Mimarlık
1993 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık bölümünden mezun oldu. 1996-1998'de Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümünde araştırma görevlisi olarak bulundu. ‘Yorum ve Süreklilik Bağlamında Topkapı Sarayı’ çalışmasıyla 1995 yılında yüksek lisans, ‘Topkapı Sarayı Hareminde Tasarımın Görsel Analizi’ çalışmasıyla 2005 yılında doktora derecelerini aynı kurumdan aldı. Aktif mimarlık üretimleri ve Ulusal Antalya Doğu Garajı Mimarlık Yarışması İkinciliğinin yanı sıra, 2001 yılından bu yana mimarlık dışındaki disiplinler ile ortak çalışmalar yürütmekte, özellikle Anadolu'yu merkez alan projeler üzerine çalışmaktadır. 2003-2011 yılları arasında Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul Ticaret Üniversite ve Maltepe Üniversitesi’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak tasarım kuramları, sanat-mimarlık tarihi, performans sanatları, güncel sanat kent ilişkileri üzerinden teorik dersleri yanında, mimari proje stüdyolarında yürütücülük yaptı. Yurt içinde ve yurt dışında farklı üniversitelerde Diploma ve projelerde jüri görevlerinde bulundu.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde (2013-14) Yardımcı Doçent unvanıyla göreve başlayan, kurumda Dekan Yardımcılığı, Bölüm Başkanlığı görevleri yapan Sözeri Yıldırım, (2014) Doçent unvanıyla görevine devam etmektedir. Halen Yıldız Teknik Üniversitesi’nde diploma projesi, stüdyo ve teori derslerinde de eğitime katılmaktadır. Çeşitli yayınlarda makale ve araştırmaları yayınlanan Sözeri Yıldırım, Osmanlı ve Doğu tasvir/mimari ortamlarında hükümranlığın sergilenişi, gelenekselden güncele görsel iktidar programlarının mimari ve kent içindeki yansımaları, cami tasarımının gelenekle ilişkileri ve mimarlık alanındaki muhalif duruşlar üzerine yazılarını ve araştırmalarını sürdürmektedir.
5 EKİM 11.00 - 13.00 Dr. Aykut Köksal - Seyir ve Dinleti Mekânlarında Aktör ve İlişkiler
Aykut Köksal 1952 yılında doğdu. Ortaöğrenimini Saint-Benoît Fransız Lisesi'nde tamamladıktan sonra DGSA Yüksek Mimarlık Bölümünden mezun oldu. 1985’e dek, İÜ Bizans Sanatı ve İTÜ Mimarlık Tarihi bölümlerinin öğretim kadrosu içinde yer aldı. 1995’ten bugüne MSGSÜ Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültelerinde, 2000-2005 yılları arasında Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümünde, kuruluşundan 2010 yılına dek Bilgi Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programında öğretim görevlisi olarak ders veren, 2005-2006 eğitim döneminde Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne'ın Mimarlık Bölümünde diploma projeleri danışmanlığını yürüten Aykut Köksal’ın Zorunlu Çoğulluk/Mimarlık ve Sanatta Dilin Süreksizliği başlıklı kitabı 1994’te, Anlamın Sınırı ve Karşı Notlar başlıklı kitapları ise 2009'da yayımlandı. Kurucuları arasında yer aldığı Açık Radyo’da pek çok program gerçekleştiren Köksal, çeşitli çağdaş sanat sergilerinin küratörlüğününün yanı sıra 2004 yılında 1. İstanbul Mimarlık Festivalinin, 2005 yılında mekânsal müzik çalışmalarını konu alan Sesmekân sergisinin küratörlüğünü yaptı, Sessizlik ve Işık başlıklı fotoğraf sergisini 2013'te İstanbul'da, 2014'te Ankara'da, Yetmişlerden Fotoğraflar başlıklı sergisini 2015’te İstanbul’da açtı. Köksal, mimarlık ve kent kitapları yayımlayan Daimon Yayınları’nın genel yayın yönetmenliğini yürütüyor.
16.00 Taldans (Filiz Sızanlı, Mustafa Kaplan) - Taldans taldans’ı anlatıyor
Filiz Sızanlı, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’ndeki eğitimini 1997 yılında tamamladıktan sonra İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nın Tiyatro Araştırma Laboratuarı bünyesinde çeşitli projelerde yer aldı. 2000 yılında Çatı Cagdas Dans Sanatcilari Dernegi’nin kurucularından olan Sızanlı, 2001-2005 yılları arasında Fransa’da devlet sanatcisi olarak Montpellier Koreografik Merkezinde Mathilde Monnier ve ayrica Emmanuelle Hyunh, Mustafa Kaplan ve Jann Marussich, Julie Nioche’un çeşitli projelerinde dans etti. 2002 yılında Mustafa Kaplan ile birlikte “Taldans”ı* kurdu. 2012 yılından beri Eskişehir Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü'nde ve Eskişehir Şehir Tiyatroları’nda dans ve hareket derslerinde beden ve mekân ilişkisi üzerine çalışmalar yapmaktadır.
Mustafa Kaplan 1965 yılında Konya'da doğdu. 1984-86 yıllarında Geyvan Mcmilan'dan Graham tekniği dersleri alarak dansa basladı. Aynı yıllarda Bulunmaz Tiyatro'da oyunculuk eğitimi aldı, 1989-92 yıllarında Çağdaş Bale Topluluğunda dans etti. Yıldız Üniversitesi Elektronik Mühendisliği bölümünü 1990 yılında bitirdi. 1991 yılında İstanbul Şehir Tiyatrolarına dansçı olarak katıldı ve 2001 yılına kadar bu tiyatronun çeşitli oyunlarında dans etti ve koreografiler yaptı, bu tiyatro içerisindeki Tiyatro Araştırma Laboratuvarında (TAL) Beklan Algan ve Ayla Algan’dan oyunculuk dersleri aldı, TAL stüdyosunda beş yıl aktörlerle birlikte hareket araştırmaları yaptı. Yeşil Üzümler Dans Tiyatrosu, Dance Factory, TAL dans* Gurubu ve ÇATI stüdyosunun kurucularından biri oldu. Aydın Teker in koreografilerinde dans etti. Oyunlarını yurt içinde ve dışında pek çok tiyatro ve dans festivallerinde oynadı. Son dönemde Filiz Sızanlı ile ortak projeler yapmaktadır. Yurt içinde ve yurt dışında dans/hareket atölyeleri yapmıştır ve halen Çatı Stüdyosunda dans dersleri vermektedir.
12 EKİM 11.00 - 13.00 Yrd. Doç. Dr. Semin Erkenez & Doç. Dr. Ayşen Ciravoğlu – Mekanın Bedenleşmesi Bedenin Mekanlaşması
Semin Erkenez, lisans eğitimini 2006 yılında Yıldız Teknik Üniversitesinde, yüksek lisansını 2009 yılında İstanbul Teknik Üniversitesinde tamamladı. Doktora eğitimini Yıldız Teknik Üniversitesi’nde “Beden-Mekan İlişkisinin Çözümlenmesi ve Yeni Olasılıklar” başlıklı çalışmayla 2016 yılında bitirdi. 2012-2016 tarihleri arasında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı. Şuan Mustafa Kemal Üniversitesi’nde yardımcı doçent olarak görev yapıyor. Yeni materyalist felsefe, mekân ve beden kuramları üzerine çalışıyor.
1977 doğumlu Ayşen Ciravoğlu, 1999 yılından bugüne Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nde mimari tasarım alanında öğretim ve araştırma çalışmaları yapıyor ve halen sözü geçen kurumda doçent kadrosunda görevli. Ciravoğlu, lisans eğitimini 1998 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde, yüksek lisans eğitimini ise 2001 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi’nde tamamladı. Doktora çalışmasını ise 2006 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Sürdürülebilirlik Düşüncesi-Mimarlık Etkileşimine Alternatif Bir Bakış: “Yer”in Çevre Bilincine Etkisi adlı araştırmayla bitirdi. Yüksek lisans tezinin de konusu olan “Mimari Tasarım Eğitiminde Formel ve Enformel Çalışmalar Üzerine” başlıklı makalesiyle 2003 yılında EAAE (European Association for Architectural Education-Mimarlık Eğitimi Birliği) Ödülü'nü aldı.
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, MİMED (Mimarlık Eğitimi Derneği), MİV (Mimarlık Vakfı Enstitüsü) ve ICUS (International Center for Urban Studies-Uluslararası Kentsel Çalışmalar Merkezi) yönetim kurulu üyeliği yapmış/yapmakta olan Ayşen Ciravoğlu Mimarlar Odası tarafından yayımlanan Mimarlık ve mimar.ist dergilerinin de yayın kurullarında yer almakta. Tasarım ve kent üzerine pek çok ulusal/uluslararası, formel/enformel etkinlikte bulunmakta olan Ciravoğlu’nun araştırmaları sürdürülebilir mimarlık, mimarlık eğitimi, mimari tasarım ve mimarlıkta eleştiri alanlarında yoğunlaşıyor.
14.00 - 16.00 Yrd. Doç. Dr. Kerem Özel – Gösteri Sanatları Mimarisinin Edimselliği
1971 yılında İstanbul’da doğdu. 1995’te Mimar Sinan Üniversitesi’nden mimar diploması ile mezun oldu. MSGSÜ FBE Bina Bilgisi Programı’nda 1998’de “Dini Mimaride Merkez Kavramı” adlı yüksek lisans tezini, 2004’te “Tapınma Mekânının Çözümlenmesinde Bir Metod Önerisi Olarak ‘Yol Kurgusu’ ve Sinan Dönemi Osmanlı Şehir Külliyeleri Örneği” adlı doktora tezini tamamladı. 1998’de aynı üniversitenin Mimarlık Bölümü Bina Bilgisi Bilim Dalı kürsüsüne araştırma görevlisi olarak girdi, 2005’te yardımcı doçent oldu. Hâlen bu kürsüde çalışmaktadır. Mimarlık alanında 1995’ten beridir yurt içinde ve yurt dışında çeşitli araştırma projeleri yürütmekte, atölye çalışmalarına ve mimari proje yarışmalarına katılmaktadır. Araştırmalarını içeren bildirilerini ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunmakta, makalelerini ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamaktadır. Araştırma alanları; mimari tasarım kuram ve yöntemleri, mimarlıkta performans, mimarlıkta sekans, mimarlıkta edimsellik, gösteri sanatları binaları, savaş anıtı alanları ve tapınma binalarıdır.
26 EKİM
11.00 - 13.00 Prof. Dr. Zerhan Yüksel Can - Mekan Tasarımında Akustik
İDMMA Mimarlık Bölümünden 1979, Yıldız Teknik Üniversitesi Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programından 1982 ve Doktora programından 1988’de mezun olmuştur. !982’de araştırma görevlisi olarak Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Yapı Fiziği Bilim Alanında göreve başlamış, 1988’de öğretim görevlisi, 1991’de doçent ve 2001’de profesör olmuştur. Aynı birimde çalışmalarına devam eden Zerhan Yüksel Can ulusal ve uluslararası araştırma projeleri yürütmüştür. Çok sayıda yüksek lisans ve doktora tez yöneticiliği yapmış, altmıştan fazla uluslararası ve ulusal kongrede çalışmalarını paylamış ve ilgili bilimsel dergilerde makaleler yayınlamıştır. Zerhan Yüksel Can’ın çalışma alanları hacim akustiği ve yapılarda gürültü denetimidir.
14.00 - 16.00 Hakan Dursun - Perdesiz Sahneler (film gösterimi ve söyleşi)
Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema Tv Bölümü Yönetmenlik dalından mezun oldu. Yazdığı kısa film senaryosu ve kısafilmleri yurtiçindeki film festivallerinde ödül aldı. Dizi, reklam ve film yapım şirketlerinde yönetmen yardımcısı, yaratıcı yönetmen ve prodüktör olarak çalıştı. İlk uzun metraj filmi “Perdesiz Sahneler”in çekimlerini 2015’te tamamladı. Film, 2016’da 20. İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivalinde prömiyer yaptı ve Anadolu Tiyatro Ödüllerinde “En İyi Tiyatro Belgeseli” ödülüne layık görüldü. Film yurtiçi ve yurtdışındaki birçok ferstivalde seyirciyle buluştu. Yönetmenliğin yanısıra öğretim üyeliği da yapmaya devam ediyor. Perdesiz Sahneler, alternatif-bağımsız sahne sanatlarının geçmişi ve bugünü hakkında bir belgesel film projesidir. Film, bir yönden Türkiye’nin 30 yıllık yakın tarihine tiyatro sahnesinden bağımsız bakarken, diğer yandan da tiyatro sanatında yaşanan sorunları, yeni stillerin sanatsal arka planını ve yeni sahne yapısını anlatıyor.
16 KASIM 11.00 - 13.00 Yrd. Doç. Dr. Zeynep Günsür Yüceil – Boşluk ve Kırılmalar 1968, İstanbul doğumlu olan Günsür; sosyoloji, tarih ve gösteri sanatları üzerine olan eğitimini, sanatsal ve akademik disiplinler-arası alanlar oluşturmak için kullanmaktadır. Son 16 yıldır Hareket Atölyesi Topluluğu ile hareket tiyatrosu tarzında işler üretmekte ve 2010 yılından itibaren Kadir Has Üniversitesi Tiyatro Bölümünde beden farkındalığı ve hareket algısı üzerine çalışmaya devam etmektedir. Yayınları arasında 2002 yılında yayımlanan “Post Modern Dönem/ Modern Dans” başlıklı kitap bölümü (Dans Daima, ed. Muzaffer Evci) ve 2009 yılında yayımlanan “In-Between Spaces / In-Between Representation -The cultural construction of the gaze” başlıklı kitap bölümü (Cuerpo de Letra: danza y pensamiento, Co-publishing project of Mercat de les Flors / Aula de Danza Estrella Casero, Universidad de Alcalá / Centro Coreográfico Galego, Spain) ve “Wheel/Formation/Degenerate Cycle: Or, an Ode on That Which We Could Not Prevent” başlıklı kitap bölümü (Çağdaş Dansta Solo? / Solo? In Contemporary Dance, Research in Dance and Performance Series-1) yer almaktadır. 2010 yılında “Modernization Through Dancing Bodies in Turkey – The First 30 Years of Turkish State Ballet Institutions” başlıklı kitabı, 2011 yılında ise “Batılı Klasik Dans Geleneğinin Yerleşme Süreci ve İstanbul’da Dans Çalışmaları” başlıklı kitap bölümü (İstanbul’da Eğlence) yayımlandı.
13.30 - 15.30 Cevdet Erek – Ritimler Mekanı (mimari müdahaleler, ses, izleyici ve çevre ilişkisi)
Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezunu olan Erek, İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nde (MIAM) Ses Mühendisliği ve Tasarımı eğitimi aldı. Hemen ardından Amsterdam Rijksakademie’de Misafir Sanatçı olarak bulundu. İstanbul Teknik Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olan sanatçının önemli kişisel sergileri arasında “ALT ÜST” (Spike Island, Bristol, 2014) ve Week (Hafta) (Kunsthalle Basel, 2012) yer alıyor. Ayrıca sanatçımızın çok değerli kitapları da bulunuyor. Erek’in North Rhine - Westphalia Sanat Vakfı tarafından verilen Nam June Paik Medya Sanatı Ödülü’ne değer görülen kitabı SSS – Sahil Sahnesi Sesi’nin yanı sıra Room of Rhythms 1, Az Boş Belki isimli kitapları da ilgiyle karşılanıyor. Cevdet Erek’in ses, mekân ve ritim üzerine yoğunlaşan yerleştirmeleri ve performansları dünyanın önde gelen etkinlik ve sanat merkezlerinde yer alıyor.
dOCUMENTA 13 (2012), İstanbul Bienali (2003, 2013, 2015), Şarca Bienali (2013), Stedelijk Müzesi (2014), MAXXI (2014, 2015), Arter (2011), SALT (2012 ve 2015) bunlardan sadece birkaçı. Cevdet Erek’in bu sene 20.’si gerçekleştirilen Sidney Bienali’nde yer alan Ritimler Odası – Uzun Mesafe İlişkisi adlı eseri de halen sergilenmekte. Sergi alanında ses, mimari ve gündelik hayat ritimleri üzerine yoğunlaşan eser, Cockatoo adasındaki sendika kampanyaları tarihine ve işçilerin çalışma saatlerinin düşürülmesi için yapılan iş bırakma/yavaşlatma gibi eylemler ile müzik ritimlerinin ilişkisine odaklanıyor.
23 KASIM 11.00 - 13.00 Prof. Dr. Meral Erdoğan – Performans-Sahne-Mekan İlişkilerinin Sorgulanması: Temsil Biçimleri
Mimarlık Lisans eğitimini İstanbul Devlet Mühendislik Mimarlık Akademisi-İDMMA, Mimarlık Bölümü’nde (İstanbul,1977), Yüksek Lisans eğitimini İDMMA, Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı’nda (İstanbul, 1979), Doktora çalışmasını İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Programı’nda (İstanbul, 1986) tamamladı.
Meral Erdoğan, 1980 yılında İstanbul Devlet Mühendislik Mimarlık Akademisi-İDMMA, Kadıköy Mühendislik Mimarlık Fakültesi’nde Araştırma Görevlisi olarak eğitim ve araştırma çalışmalarına başladı. 1995 yılında Doçent, 2015 yılında Profesör oldu. Halen Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, Bilgisayar Ortamında Mimarlık-BOM Lisansüstü Programı’nda sayısal tasarım-design computing, tasarım araştırma-design research ve tasarım teknolojileri-design technologies alanlarında eğitim ve araştırma çalışmalarını ve programın koordinasyonunu yürütmektedir. 1999 yılında, her türlü bedenle, hareket/metin/ses/medya-film/yer-mekan ilişkilerini ve sınırlarını araştıran Roxy/Nnacho hareket atölyesine katıldı.
14.00 - 16.00 Arş. Gör. Neslinur Hızlı Erkılıç – Performatif Atıl Alanlar Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden 2010 yılında mezun olan Hızlı, 2012 yılında Politecnico di Torino Üniversitesi’nde değişim öğrencisi olarak yüksek lisans eğitimini sürdürdü, MSGSÜ Bina Bilgisi YL Programı’ndan "Cumhuriyet Dönemi Modernleşmesi: Türkiye'de Mimarlık Eğitimi Reformu Bağlamında Ernst Arnold Egli" başlıklı tezini tamamlayarak 2013 yılında mezun oldu. Ocak 2013 itibariyle, YTÜ Mimarlık Bölümü Bina Bilgisi Ana Bilim Dalı'nda, Araştırma Görevlisi olarak akademik çalışmalarını sürdürmekte, aynı zamanda Bina Araştırma ve Planlama programında doktora eğitimine devam etmektedir.
30 KASIM 11.00 - 13.00 Erhan Vural – Mimari Fikir/Temsil/Ürün
Ödüllü mimarlık ve kentsel tasarım ofisi ABOUTBLANK' in kurucu ortaklarından Erhan Vural, 2007'de YTÜ Mimarlık Fakültesi'nden mezun oldu. 2005'ten beri kendisinin, Ozan Özdilek' in, Hasan Sıtkı Gümüşsoy'un ve Gökhan Kodalak' ın birlikteliğiyle süregelen ABOUTBLANK ile birlikte tekil konut ölçeğinden stratejik kentsel tasarım ölçeğine dek geniş bir skalada projeler üretti, ulusal ve uluslararası yarışmalarda yirminin üzerinde ödül kazandı. Skopje Architecture Week (Üsküp), İTÜ, YTÜ, BAÜ, ÇAÜ, KÜ, MEF, UÜ gibi saygın ulusal ve uluslararası platformlarda seminerler verdi. 2011 yılında ABOUTBLANK' in resmi ofis statüsüne kavuşmasından bu yana ofis bünyesinde profesyonel hayatına devam ediyor ve MVRDV Rotterdam, AECOM Londra, KCAP Rotterdam gibi saygın ofisler ile birlikte birçok uluslararası projede ortak çalışmalar yürütüyor. Aynı zamanda 2014'ten bu yana Yıldız Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım stüdyolarında grup yürütücüsü öğretim üyesi olarak deneyimlerini paylaşıyor.
|