Nar Photos'dan Türkiye'nin Görünmeyenleri: "Yolda"
İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, Nar Photos’un 2003-2013 arşivinden bir derleme niteliği taşıyan “Yolda” sergisinde, Türkiye’nin yakın tarihinde yaşanan veya etkisi bugüne uzanan olay ve durumların bir seyrini sunuyor.
Sergiler
BAŞLANGIÇ TARİHİ: | 28 Mayıs 2014 |
BİTİŞ TARİHİ: | 9 Kasım 2014 |
YER: | İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi |
ŞEHİR: | İstanbul |
DÜZENLEYEN: | |
DİĞER BİLGİLER: |
A: Meclis-i Mebusan Cad. Liman İşletmeleri Sahası Antrepo No:4 Karaköy, İstanbul |
+ Ajandama Ekle |
Nar Photos’un 2003-2013 arşivinden bir derleme niteliği taşıyan ve küratörlüğünü Sena Çakırkaya'nın üstlendiği “Yolda” sergisi, sonu bilinmeyen bir yolculuk boyunca, gölgede kalan hikayelerin kaydını tutuyor.
Bağımsız bir fotoğraf kolektifi olan Nar Photos; eşitlikçi, demokratik yaklaşımları, özgürlükten yana çizgileriyle 2003’ten bugüne Türkiye’deki farklı bakış açılarını bir araya getiriyor. Fotoğrafı dünyayı anlamak ve ifade etmek için görsel bir araç olarak kullanan ajans, olayları sunulduğu şekliyle kabullenmektense, sorgulamayı tercih ediyor. Yaşamın farklı durumlarını ortaya koyarak, yakın geçmişe dair toplumsal bir hafıza ve geniş bir tartışma alanı yaratıyorlar. “Yolda” sergisi, ajansın hazırladığı dosya konuları ve haber fotoğrafları ile Türkiye’nin yaşadığı önemli olayları ele alırken, ülkemizin çeşitli bölgelerinden özgün kareleri objektif bakış açısıyla yansıtıyor. Sanat fotoğrafçılığı ve foto muhabirlik arasındaki sınırları ortadan kaldıran Nar Photos, fotoğraflarında yakaladığı etkileyici görüntüler ve oluşturduğu dosya konularıyla estetik ve içeriği güçlü bir biçimde birleştiriyor. Eren Aytuğ Küratör Sena Çakırkaya, “Fotoğraflarda bizlere sunulmuş doğruları değil, doğru kabul edilenleri sorgulamak için çıkılan bir yolculuğun adımlarını görüyoruz. Konulara dışarıdan bakmayan, tanıklığın ötesinde müdahil olan, samimi bir yaklaşımla ele alınan bu görsel arşiv, bizleri içinde bulunduğumuz zamanla yüzleşmeye, hesaplaşmaya davet ediyor. Kolektifteki fotoğrafçılar, toplumsal bir bilinç yaratarak değişimi tetikleyen, etkin bir rol üstleniyor. Özerk bir yapıya sahip kolektif, gösterilmeyen veya üzerinde yeteri kadar konuşulmayan konulara temsil imkanı sağlıyor” diyor. Serpil Polat İnsan hayatındaki yaşam koşullarını göz önüne sermeyi amaçlayan Nar Photos’un üye sanatçılarına göre, görsellerin plastik ve estetik değerlerinden çok, fonksiyonları öncelikli konuma sahip. Foto röportajlarla değişime ön ayak olacak nitelikte eserler üretmeyi yeğleyen Nar Photos üyeleri, hepsinin ayrı hikayesi olduğunu belirttikleri fotoğraflarından, Yolda sergisi için nasıl bir seçki yaptıklarını şöyle açıklıyor: “Kendimize ‘Türkiye’de neler oluyor?’ sorusundan çok, ‘Biz neleri gördük, bizim için değerli ve önemli olan neydi, Türkiye’nin sosyal, siyasal hayatını etkileyen olay ve olgular nelerdi?’ sorularını sormayı tercih ettik. Biz fotoğrafın mekanik, estetik veya form halinden çok; işleviyle, bir araç oluşuyla ilgileniyoruz. İkincisi ve daha önemli tarafı ise çektiğimiz fotoğrafların, hem bizim hem de başkalarının hayatında neyi dönüştüreceği sorusu. Bizim için ön kabul şudur: Her fotoğraf başkaları için çekilir. Fotoğrafı birine gösterdiğinde onda bir değişim yaratmak istersin. Fotoğrafla dünyayı değiştirmek değil ama en azından kanılarda bir kırılma yaratabilir miyiz, bilgi olarak bir eksiği tamamlayabilir miyiz, kendimizi ve izleyicileri ele aldığımız konular hakkında daha eleştirel, daha dünyaya dokunan ve aynı zamanda kendine de eleştirel bakabilen varlıklar haline getirebilir miyiz, diye düşünüyoruz. Bizi hayatla ve insanlarla kurduğumuz ilişki belirliyor. Bu aslında fotoğrafla ilgili olmaktan çok, bizim hayatla kurduğumuz ilişki ile ilgili.” Tolga Sezgin Türkiye’nin görünmeyen, gölgede kalmış konularına daha çok odaklanan Nar Photos, çektiği görüntülerde gerçekliği bozmadan göstermeye çalışarak, ne olup bittiğiyle ilgileniyor ve bunları bir süzgeçten geçirmeye çalışıyor. Çekim kadar, fotoğrafların nasıl seçileceği ve yan yana geldiklerinde ortaya çıkan büyük cümlenin ne olacağını önemsiyor: “Bugün yaptığımız işin bir değeri olmayabilir ama biriktirmek, zamanın farkında olmak ve bu zamana bugünün bakış açısıyla değil de, bir projeksiyon yaparak daha ilerden bakmak gerektiğinin farkındayız ve yavaş yavaş bu yetiyi kazandığımızı hissediyoruz. Bütün bu süreçte çektiğimiz her şeyin ileride farklı bir önem taşıyacağını, geleceğin çocukları ve onların çocukları açısından gerçek bir veri olacağını düşünüyoruz.” “Yolda” sergisi, 28 Mayıs- 9 Kasım 2014 tarihleri arasında İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi'nde ziyarete açık olacak. |