b>İstanbul Fotoğraf Merkezi (İFM), Murat Germen'in çalışmakta olduğu 3 farklı temayı içeren "Çocuk, Merdiven, Tren" başlıklı üçleme fotoğraf sergisine ev sahipliği yapıyor. İFM'de üç ayrı odada bağımsız olarak sergilenecek seriler, 'Çocuk', 'Tren' ve 'Olağan Şeyler: Merdiven' başlıklarını taşıyor.
'Çocuk' adlı seri bir samimiyet arayışıdır: İnsan fotoğraflamak güçtür, kameraya doğrudan bakan insanı 'doğal, samimi' ve 'saf' bir şekilde görüntülemek daha da zordur. Çocuklar ise, erginlerin şahsi tecrübeleri sonunda edindikleri ve kendilerinden küçüklere zerk etmeye çalıştıkları önyargıları halen benimsemedikleri, yani 'tabula rasa' aşamasında oldukları için fotoğrafçıdan/kameradan beklentileri yetişkinlerinkinden farklıdır. Çeken ve çekilen arasında bir güç oyunu yoktur, çok daha samimi ve gerçek bir ilişki söz konusu olduğu için fotoğrafçı rahatlar, rahatlatır. Bu seride, çocukları hareket ve oyun halinde görüntüleme yöntemi kullanılarak; saf, doğal, içten ve heyecan içeren bir görsel ifade amaçlanmıştır.
'Tren' serisi ise birçoğumuzun pek sevdiği bu ulaşım aracının kendine has ortamına odaklanan bir çalışma. Trenle seyahat ettiğinizde, herşeyi arkanızda bırakır ve eşine az rastlanır bir rahatlama haline geçersiniz. Bu; uçak, araba, otobüs veya gemide seyahat etmekle aynı şey değildir; tren en güvenli ulaşım aracı gibi algılanır, bir sığınak gibidir: İçinde istediğiniz an kalkıp yürüyebileceğiniz, uzam dahilindeki hareketinizi sınırlamayan, kapana kısılmışlık hissini aşabildiğiniz, özgür bir sığınak... Trenler, salt seyahat etme eylemine odaklanmamızı sağlayarak, herkesin kendini eşit hissedebileceği kendine has bir ortam sunarlar bize. Seri, bu ender olguya bir methiye olarak düşünülmüştür.
'Olağan Şeyler: Merdiven' serisinde ise, arka planda kalan bir dolaşım detayı olarak hayatımızda varlığını sürdüren merdivenin farkına varılamayan potansiyeline dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. Merdivenler insanları bir yerden diğer bir yere taşıdıkları için geçici olarak işgal edilen bir 'aracı' mekan niteliği taşırlar, bu da merdivenlerin hacim/uzam potansiyelini keşfetmemizi engeller. Bu seride, asimetrik akslı aynalama yöntemi ile merdivenin akışkan, geçici niteliğini döngüye sokarak durdurma, daha kalıcı bir uzam yaratma ve araç olarak varolan merdivenin amaç olarak son adrese dönüşmesini sağlama çabası söz konusudur.
Murat Germen
İstanbul Teknik Üniversitesi'nden Kent Plancılığı lisans ve Fulbright burslusu olarak gittiği Massachusetts Institute of Technology'den (MIT) Mimarlık Yüksek Lisans derecesini Amerikan Mimarlar Birliği (AIA) Altın Madalyası ile aldı. Halen Sabancı Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi'nde fotografçılık ve görsel iletişim tasarımı dersleri vermektedir. Daha önce de Bilkent, Yeditepe, Yıldız ve Bilgi üniversitelerinde multimedyaya giriş, temel tasarım, bilgisayar destekli tasarım, arayüz tasarımı gibi dersler vermiştir.
Aralarında Yapı Kredi Yayınları, Siemens, Koç Holding, Link McCann Erickson, Young & Rubicam Reklamevi, Medina&Turgul DDB, Ağa Han Mimarlık Ödülleri, IKSV, İstanbul Modern ve Tarih Vakfı'nın bulunduğu çeşitli kuruluş/ajanslara çok sayıda çalışma teslim etmiştir. Fotograf, mimarlık, kent planlaması, sanat ve bilgisayar destekli tasarım konularında birçok basılı/online yayını olan Germen, aynı konular üzerinde çeşitli üniversite ve sempozyum/konferanslarda çalışmalarını sunmuştur.
Türkiye, Amerika, İtalya ve Japonya'da olmak üzere yirmi üzerinde kişisel/karma sergiye katkıda bulunmuştur. İnternette yayınlanan Paralax fotograf dergisi ve dijital fotografçılık dergisi Digital PhotoLine için süreli yazılar yazmaktadır. Etkin olduğu alanlarda yaptığı çalışmalar için çeşitli ulusal/uluslararası ödüller almıştır.
|