İyi Niyet: Barışın Mimarisi ve 'Misafirperverlik' Sözlüğü
Studio-X Istanbul'da eşzamanlı olarak ziyarete açılan bu iki sergi, çatışma bitmeden yapılaşmanın başlamak zorunda olması gerçekliğinden hareketle mülteci kamplarını ve diğer 'savaş dönemi' yapılarını mercek altına alıyor
Sergiler
BAŞLANGIÇ TARİHİ: | 6 Mart 2015 |
BİTİŞ TARİHİ: | 24 Nisan 2015 |
YER: | Studio-X Istanbul, Karaköy |
ŞEHİR: | İstanbul |
DÜZENLEYEN: | Archis ve Studio-X Istanbul işbirliğinde, Creative Industries FundNL ve Hollanda Büyükelçiliği'nin destekleriyle |
WEB ADRESİ: |
|
DİĞER BİLGİLER: |
A: Studio-X Istanbul, Meclis-i Mebusan Caddesi No: 35A Karaköy, İstanbul |
+ Ajandama Ekle |
Savaş ve çatışma ne yazık ki tüm zamanlara ait olgular. Bu anlamda barış ve istikrarı sağlamayı amaçlayan arabuluculuk misyonlarını, yeniden inşa girişimlerini ve uluslararası kanunların varlığını takdir etmeli. Ne var ki sürdürülebilir barışa giden yol çetin ve zahmetli. ‘İyi Niyet: Barışın Mimarisi’ sergisi bu olguların karmaşıklığına dair iç görü geliştirirken, Afganistan, Kosova, Güney Afrika, Ruanda, Filistin ve İsrail’de gerçekleştirilen projeler üzerinden savaş sonrası yerellik merkezli bir kalkınma ve yeniden inşa süreci nasıl olabilir sorusunu araştırıyor. İstanbul özelinde yeni bir bölüm, 'Misafirperverlik' Sözlüğü, savaş ve çatışmanın yol açtığı başka bir konuya odaklanıyor: Sığınmacı ve mülteciler. ‘İyi Niyet: Barışın Mimarisi’, Archis (Amsterdam) tarafından başlatılmış çok ortaklı uluslararası bir proje. İstanbul ayağı Studio-X'le birlikte üretilen projenin küratörleri Arjen Oosterman ve Lilet Breddels. Derrida’nın misafirperverlik hakkındaki metinleri üzerinden Merve Bedir’in küratörlüğünü yaptığı ‘‘Misafirperverlik’ Sözlüğü’ sergisi ise Banu Cennetoğlu, Artıkişler Kolektifi, Abd Nova, Basem Nabhan, Auguy Lufuluabo, Metehan Özcan, Ülkü Oktay, Alican İnal'ın işleri ile geliştirilmiş.
Pamir Ziyaretçi Merkezi dış cephesi. AFIR Mimarlık / Anne Feenstra Sergide yer verilen proje örnekleri, tasarımcıların bazı bağlamlarda nasıl güçlüklerden kaçınmayı başarıp pozitif barışa katkı koyabildiğini gösteriyor. Birlikte çalışma, tevazu, bağlama hassasiyet göstermek gibi ‘başarı için faktörler’ olarak özetlenen nosyonlar bu projelerin kalbinde yatan önemli etmenleri aktarmakta. ‘İyi Niyet’ bir yandan ‘Barışın Mimarisi’nin önemini vurgularken, diğer yandan benzer niyetleri olanların hangi yolları seçilebileceğini gösteriyor. Amaç, savaş ve çatışma sonrası yeniden inşa sürecinde farklı yöntemleri teşvik etmek; zira çatışmanın olmadığı bir dünya, ulaşılabilecek gibi görünmüyor. ‘Misafirperverlik’ Sözlüğü ‘Misafirperverlik’ Sözlüğü sergisi, dil ve mekan üzerinden sığınmacılığın ve mülteciliğin anlamlarına odaklanırken, Yaşar Adnan Adanalı ile birlikte programlanan paralel etkinlikler göçün bir acil durum olarak ortaya çıkışı, misafirin ‘yabancı’ topraklardaki hakları, sınır, hemşehrilik ve vatandaşlık kavramlarının politik ve coğrafi problematiği gibi konulara işaret ediyor. Günümüzün Sağlık Sorunları için Sığınmacılara Ulaşan Sağlık Hizmetlerinin Uyarlanması: Önce Kadınlar! Avrupa'nın ardından yeni eklenen bölümle İstanbul'da "İyi Niyet: Barışın Mimarisi" ve "'Misafirperverlik' Sözlüğü" sergileri, 24 Nisan'a kadar Studio-X Istanbul'da görülebilir. |