stanbul Sanat Müzesi Vakfı, "Batı Resminin Evrelerine Kısa Bakışlar" ve "Osmanlı'dan 20. Yüzyılın Ortalarına Türk Sanatı" konu başlıklı bir eğitim semineri düzenliyor. Dersler en az 10 kişinin katılımıyla başlayacaktır.
16 Saat / 8 Hafta / Çarşamba günleri / 19:00 – 21:00
28 Şubat – 07 Mart – 14 Mart - 21 Mart – 28 Mart – 04 Nisan – 11 Nisan – 18 Nisan
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Kamil Gören - İstanbul Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü Genel Sanat Tarihi Anabilim Dalı
Ücret: 450 YTL+KDV
Seminer İçeriği
Batı Resminin Evrelerine Kısa Bakışlar
İçinde barındırdığı sosyal, kültürel, dinsel, düşünsel bileşenleriyle tarihsel dönemler boyunca gelişen akımların birbirleriyle uzlaşmaz karşıtlığı. Ortaçağ resminin içeriği, sunumu; Rönesans sanatının bileşenleri; Barok resmin özellikleri; Rönesans-Barok karşılaştırması; 18. ve 19. yüzyıllarda gelişen resim akımları; Fotoğrafın sanatı etkilemesi ve bu bağlamda temsilin krizi tartışmaları; 19. yüzyılda birbiri ardınca gelişen İzlenimcilik, Dışavurumculuk, kuantum fiziğinin sanata etkileri, Kübizm, Sürrealizm, Soyut sanat, Dada akımı ve baş aktörleri, ilk Ready-made örnekleri, modern yapıt kavramının kökleri; modernizm sorunu; estetik sürecin terkedilmesi, kavramsal sanat, Postmodernizm ve diğer açılımlar…
Osmanlı'dan 20. Yüzyılın Ortalarına Türk Sanatı
Batılı anlamda resim sanatının gelişim aşamaları: Askeri okullara konulan resim dersleri ve resmin gelişiminde asker ressamların işlevi.
18.yy. ortalarından 19.yy. sonlarına İstanbul’da gelişen sanat ortamına genel bir bakış: Sanatçı-Saray ilişkileri; Azınlık, Levanten ve Yabancı ressamların konumu; Pera’da açılan sergiler, Batı’ya öğrenci yollanmaya başlanması ve Paris’te açılan Mekteb-i Osmani’nin konumu, İstanbul’da açılan ilk resim sergileri, Özel Sanat Akademisi açma girişiminden Sanayi-i Nefise Mektebi (Güzel Sanatlar Akademisi)’ne: Sanayi-i Nefise Mektebi’nin Kuruluşu, Hocaları ve Ders Programı ve diğer sanat hareketleri.
Türk resminin klasikleri/Batılı anlamda resim sanatının gelişiminde bir milat: Osman Hamdi Bey ve Türk resim sanatında ilk kuşak ustalardan Şeker Ahmet Paşa ve Süleyman Seyyid.
Türk resminde çağdaş akımlara geçişte ara bir kuşak: Hüseyin Zekai Paşa, Hoca Ali Rıza ve Halil Paşa ve diğerleri: 19.Yüzyıldan 20.yüzyıla geçişte sanat ortamına genel bir bakış.
İbrahim Çallı, Hikmet Onat, Ali Sami Boyar, Feyhaman Duran, Sami Yetik, Nazmi Ziya, Avni Lifij, Namık İsmail, Mehmet Ruhi’den oluşan “Tanzimat Kuşağı”, “1914 Kuşağı” ya da “Çallı Kuşağı” olarak tanımlanan sanatçıların İstanbul’da yetişme biçimi, Osmanlı Ressamlar Cemiyeti ve etkinlikleri, Sanatçıların Paris’teki eğitimleri ve Paris’teki eğitim sistemi ve sanat hareketlerine kısa bir bakış ve “1914 Kuşağı” üyelerinin yurda dönüşü ve Türk resim sanatındaki yeri ve önemi.
1917’de kurulan “Şişli Atölyesi”: Kompozisyonda yeni bir dönem ve “1918’de gerçekleştirilen “Viyana Sergisi”: İlk yurtdışı resim sergisi.
“1914 Kuşağı” temsilcilerinin hocalık döneminde yetişen sanatçılar ve Cumhuriyet Dönemi’nin ilk sanatçı topluluğu: Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği.
d Grubu’nun kuruluşu, sanat ortamındaki yeri ve önemi. Akademi’de 1937 yılında gerçekleştirilen yeni bir yapılanma.
1933-1951 Yılları Arasındaki Sanatsal Gelişmelere Bir Bakış: Yurt Gezileri, ulusal sanat bilincinin yaygınlaşması, yeni kurulan gruplar, non-figüratif anlayışın gelişmesi ve diğer sanat etkinlikleri.
Türkiye’de özel galericiliğin gelişmesi ve gruplardan bireysel biçemlere geçişin öyküsü.
|