İNŞAAT MALZEMELERİ SANAYİSİ › Aydınlatma
|
133
Aydınlatma sektöründe üretimin çok büyük bir bölümü, 324
firma tarafından gerçekleştirilmektedir. Çok sayıda küçük ölçek-
li üretici de bulunmakta ancak son yıllarda bunların sayısı azal-
maktadır.
Küresel ölçekte aydınlatma sektörü; genel aydınlatma, oto-
motiv aydınlatması ve backlight (TV, PC monitörleri, tablet ve
akıllı telefonların arka planı) aydınlatması olarak faaliyet göster-
mekte, Türkiye’de ise faaliyetler ağırlıklı olarak, genel aydınlatma
alanında yoğunlaşmaktadır.
Türkiye’de son yıllarda hızlanan kentsel dönüşüm, konut ihtiyacı,
konut dışı bina yatırımları dış mekân aydınlatması gereksinimi ile en-
düstriyel, ulaştırma ve lojistik alanlardaki gelişme potansiyeli, sektö-
rün büyüme dinamiklerini güçlendirmeye devam etmektedir.
Sektörde üretim, yoğun olarak dışa bağımlı girdilerin tedari-
ki ve bunların montajı şeklinde gerçekleşmeye devam etmekte
olduğundan üretimde yaratılan katma değer sınırlı kalmaktadır.
Ancak sektör aktörleri Ar-Ge ve inovasyon alanında devlet des-
teklerinden de yararlanarak katma değeri yüksek ürünler geliş-
tirme çalışmalarını arttırmışlardır. Üretilen bazı ürünlerde kg başı
ihraç birim fiyatı 100 Euro civarlarına kadar yükselmiştir. Son yıl-
larda üretimde yerlilik oranı % 60’ları geçmiştir.
Açıklanan 2015 yılı üretim verilerine göre aydınlatma sektö-
rü, toplamda 50 milyon adet üretim gerçekleştirmiştir. Bu üreti-
min 39,6 milyon adedi avize, duvar, tavan ve dış aydınlatma ar-
matürleridir.
2016 YILI SEKTÖR PROFILI
AYDINLATMA
Firma Sayısı
324
Üretim (Armatür, Avize, Parça) (2015)
50.010.922 Adet
Tüketim (2015)
1,83 Milyar USD
İhracat
256,1 Milyon USD
İthalat
358,9 Milyon USD
DÜNYA AYDINLATMA ÜRÜNLERİ İHRACATI VE İTHALATI
(2010-2015) (BIN USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
YILLAR İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2010 25.934.560
17,29 28.779.308
20,98
2011
31.814.706
22,67
32.330.359
12,34
2012
39.459.781
24,03
34.932.240
8,05
2013
46.235.752
17,17
38.706.500
10,80
2014
54.599.034
18,09 43.822.764
13,22
2015
57.604.908
5,51
43.342.421
-1,10
Son yıllarda ampullerde sağlanan enerji tasarrufu ve LED tipi
ampullere geçiş ile aydınlatma sektörü enerji tasarrufu sağlama-
da öncü sektör olmuştur. Aydınlatma sektöründe yer alan firma-
ların çoğu, LED ampulle çalışan armatür ve lamba üretimine yö-
nelerek enerji tasarrufuna katkı sağlamaya devam etmektedirler.
Türkiye’de LED’e geçiş oranının % 50 civarında olduğu tah-
min edilmekte, 2020 yılında bu oranın % 80’e ulaşması bek-
lenmektedir. Ayrıca 7 milyona yakın sokak lambasının LED ar-
matürlerle değişimi Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın hâlâ
gündeminde yer almaktadır.
Türkiye aydınlatma sektörü, 2015 yılında 3,87 milyar TL de-
ğerinde üretim gerçekleştirmiştir. İç piyasa pazar büyüklüğü 4,95
milyar TL, USD karşılığı 1,83 milyardır.
TÜRKİYE AYDINLATMA SEKTÖRÜ PAZAR DEĞERİ (2010-2015)
Kaynak: İSO, Elektrikli Teçhizat İmalat Sanayi Sektör Raporu 2013- Ekonomi ve Strateji Danışmanlık Hizmetleri-
*TÜİK
BÜYÜKLÜKLER
2010
2011
2012
2013
2014
2015*
Üretim Değeri (Milyon TL)
1.675
2.450
2.720
3.174
3.460
3.867
İhracat (Milyon USD)
213
240
249
296
315
248
İhracat (Milyon TL)
324
403
448
562
687
676
İhracatın Üretim Değeri (Milyon TL)
295
366
407
511
625
615
İç Piyasa İçin Üretim (Milyon TL)
1.380
2.084
2.313
2.663
2.835
3.252
İç Piyasa İçin Üretimin Pazar Satış Değeri (Milyon TL)
1.587
2.710
3.000
3.462
3.686
4.227
İthalat (Milyon USD)
284
377
338
496
573
507
İthalat (Milyon TL)
432
633
608
942
1.249
1.371
İthalatın Pazar Değeri (Milyon TL)
518
760
730
1.130
1.624
1.700
Toplam İç Pazar (Milyon TL )
2.105
3.470
3.730
4.592
5.310
4.952
Toplam İç Pazar (Milyon USD)
1.385
2.065
2.075
2.417
2.436
1.834
Ortalama Dolar Kuru Türk Lirası
1,52
1,68
1,8
1,9
2,18
2,7
Dünya aydınlatma ürünleri ihracatı 2010 yılından 2014 yılına
kadar her yıl ortalama % 20 büyümekte olmasına rağmen 2015
yılında büyüme hızı % 5’lere gerilemiştir. 2010 yılında 25,9 mil-
yar USD olan dünya aydınlatma cihazları ihracatı 2015 yılında
57,6 milyar USD’ye yükselmiştir. Teknolojik gelişmeler, tüm dün-
yada son hızla artan kentleşmeyle, ortak kullanılan alan ve bi-
naların sayısının çoğalması dünya ihracatını 5 yılda 2 kattan faz-
la büyütmüştür.