124
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2016
Alçı sektörü 2015 yılında 6,2 milyon tonluk üretim gerçekleş-
tirmiştir. 2016 yılı tahmini de yaklaşık 6.2 milyon tondur. 2015 yı-
lında iç satış 5,62 milyon tondur. 2015 yılında üretimin 548 bin
tonu, 2016 yılında ise 510 bin tonu ihraç edilmiştir.
Alçı levha/panel üretimi 2015 yılında 220,4 milyon m
2
'dir.
2014 yılındaki üretim 235,8 milyon m
2
'ydi. 2016 yılında üretimin
200-210 milyon m
2
civarında olduğu tahmin edilmektedir. 2015
yılında yurtiçinde 197,7 milyon m
2
alçı panel satılmıştır. 2015 yılı
ihracatı 25,6 milyon m
2
, 2016 yılı ihracatı ise 22,4 milyon m
2
'dir.
Alçı üreten 16, alçı levha/panel üreten 37 firma bulunmak-
tadır.
Alçıdan üretilmiş yapı malzemeleri ikiye ayrılmaktadır. Bun-
lardan ilki, toz halinde üretilmiş, daha sonra suyla karıştırılarak
plastik bir kıvam alan ve böylece yapı inşaatında duvar ve tavan-
lara uygulanan sıvalardır. İkincisi ise iki karton arasına sıkıştırılarak
güçlendirilen kuru alçı duvar levhalarıdır.
Alçı sıvalar ve levhalar; inşaatlarda yangın güvenliği, akustik,
ısı ve ses yalıtımı sağlamakta her türlü tesisatı kolayca örtmekte-
dir. Pratik uygulama avantajı, hafifliği ve ekonomikliği ile de yapı-
ların değişmez ürünü olmuşlardır.
2016 YILI SEKTÖR PROFILI
ALÇI/ALÇI LEVHA PANEL
Firma Sayısı (Alçı)
16
Firma Sayısı (Alçı Panel)
37
Üretim (Alçı) (2015)
6.186.836 Ton
Üretim (Alçı Panel) (2015)
220.409.149 m
2
Tüketim (Alçı) (2015)
5.620.627 Ton
Tüketim (Alçı Panel) (2015)
197.727.632 m
2
İhracat (Alçı)
509.963 Ton
İhracat (Alçı Panel)
22.360.958 m
2
İthalat (Alçı)
2.955 Ton
İthalat (Alçı Panel)
2.003.108 m
2
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu
TÜRKİYE ALÇI VE ALÇI LEVHA ÜRETİMİ
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu
* Tahmin
YILLAR
ALÇI (TON)
ALÇI LEVHA (M
2
)
2013
5.955.022
162.805.599
2014
5.470.850
235.839.886
2015
6.166.836
220.409.149
2016*
6.200.000
200.000.000
DÜNYA ALÇI İHRACATI VE İTHALATI (2010-2015) (BIN USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 2520 Kodlu Ürün
YILLAR
İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2010
927.761
11,26
1.160.371
1,04
2011
934.153
0,69
1.304.262
12,40
2012
961.707
2,95
1.351.426
3,62
2013
996.116
3,58
1.399.062
3,52
2014
1.074.782
7,90
1.538.981
10,00
2015
966.022
-10,12
1.332.190
-13,44
TÜRKİYE ALÇI İHRACATI VE İTHALATI (2010-2016) (BIN USD)
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu, International Trade Center
GTİP 2520 Kodlu Ürün
YILLAR İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2010
68.603
1,86
5.657
23,06
2011
72.123
5,12
8.889
57,13
2012
76.615
6,23
6.670
-24,96
2013
90.068
17,56
8.019
20,22
2014
77.719
-13,71
7.779
-2,99
2015
51.517
-33,71
6.173
-20,65
2016
55.148
7,05
6.203
0,49
Dünya alçı üretimi, 2015 yılında 145 milyon ton civarında ger-
çekleşmiştir.
Türkiye alçı ihracatı, 2013 yılında ulaştığı 90 milyon USD se-
viyesini ilerleyen yıllarda koruyamamıştır. 2014 ve 2015 yıllarında
ihracatta hızlı düşüşler yaşanmıştır. Geleneksel ihracat pazarla-
rımızda yaşanan ekonomik büyümedeki yavaşlamalar hatta geri-
lemeler ile yakın çevre ülkelerinde sıcak çatışmaların yaşanması
başlıca düşüş nedenleridir. 2016 yılında ise düşüş durmuş tekrar
% 7’lik artış sağlanmıştır. 2016 yılı alçı ihracatı 55 milyon USD’dir.
Alçı üretimi tablomuzu, Türkiye İstatistik Kurumu’nun verile-
rinden derleyerek yeniledik. Geçen senelerde yayımladığımız ve-
riler sektörel dernek verileri olduğundan farklılık göstermektedir.
Alçı üretimi, inşaat sektöründeki hızlı gelişim ile beraber bü-
yümesini sürdürmektedir. 2015 yılında üretim bir yıl önceye göre
% 12,7 büyüyerek 6,2 milyona yükselmiştir. 2016 yılında da üreti-
min 6,2 milyon tonluk seviyesini koruduğu tahmin edilmektedir.
Dünya alçı ihracatı 2014 yılında 1,07 milyar USD seviyesinden
2015 yılında % 10 düşerek 966 milyon USD'ye gerilemiştir. 2010
ile 2014 yılları arasında % 30 artan ithalat, 2015 yılında % 13,4
gerilemiştir. Bu gerilemede genel olarak dünyada büyüme hızla-
rındaki durağanlaşma, ürün fiyatlarındaki düşme ve birçok ülke-
de alçı üretim tesislerinin yaygınlaşarak yerinde üretim modeline
geçilmesi etkili olmuştur.
TÜRKİYE ALÇI İHRACAT PAZARLARI ILK 5 ÜLKE (BIN USD)
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu
GTİP 2520 Kodlu Ürün
SIRA ÜLKELER
2015
2016 DEĞIŞIM (%)
1
Nijerya
14.106
12.531
-11,2
2
Rusya
10.074
5.415
-46,2
3
Gürcistan
5.317
4.630
-12,9
4
Bulgaristan
2.429
2.536
4,4
5
Ukrayna
3.174
2.188
-31,1