İlki geçen yıl düzenlenen “Tasarım
Yürüyüşü”nün ikincisi için önceki gün 70’e yakın kişi Karaköy’deki
Mimarlar Odası Sergi Salonu’nda buluştuk. Tasa Platform’un
(tasaplatform.org) düzenlediği etkinliğin temel amacı, grafik tasarımın
toplumsal değerini arttırmak, sloganı “tasarım lazım!”, vizyonu “tasarım
alanının yönlendiricilerden biri olmak”, misyonu “grafik tasarımın toplumsal
itibarını arttırmak”.
Esas olarak grafik tasarımcıların tasarım disiplinleriyle ve mesleki /
toplumsal inisiyatiflerle birlikte var olmayı, işbirlikleri geliştirmeyi
amaçladıkları yürüyüşün bu yılki teması ise “disiplinlerarası”.
Mimarlar Odası’ndaki “30. Grafik Ürünler Tasarım Sergisi”yle başlayan
yolculuğumuzda, kitap kapakları, ürün logoları, tipografiler, ticari afişler,
basın kampanyaları, açık hava reklamları karşıladı bizi.
1850’lerin sonunda, İtalyan Avram Kamondo’nun yaptırdığı Kamondo
Merdivenleri’nde ilk mola verildi. Ardından, bölgedeki küçük üretim
potansiyeliyle yaratıcı enerjiyi bir araya getirmeye çalışan “Made in Şişhane
Projesi” hakkında bilgi edinmek üzere, İnsan Yerleşimleri Derneği Başkanı,
tasarımcı Aslı Kıyak İngin’le buluştuk.
Ardından kent içi üretim bölgelerini ve bu bölgelerdeki üreticilerin
tasarımcılarla kurdukları mevcut ilişkileri görünür kılmak amacıyla hazırlanan
iki kısa film izledik. Sonra Galata’nın “soylulaştırılan” sokaklarından Serdar-ı
Ekrem’e uzandık. Küçük üreticiler, tasarım atölyeleri, butiklere girip çıkmak
için serbest zaman! Konuştuğum bir üretici seri üretimdense tasarımcılarla
çalışmayı tercih ettiğini söyledi örneğin...
MoMA Destination İstanbul koleksiyonuna iç geçirip ünlü tasarımcı Oya
Akman’ın sunumunu dinlemek üzere İKSV Salon’da yerimizi aldık. Akman, işlerine
hiç yabancı olmadığımız bir isim. Endüstriyel tasarımla başladığı üretim
sürecinde, 1983’ten beri kesintisiz olarak cam ile çalışmış, Paşabahçe’ye
tasarımlar yapmış, İTÜ’deki öğretim üyeliğinden emekli olunca kendi tasarım
firmasını kurmuş. “Malzeme sonsuz gelişimi olan bir formüldür; en basit bir
farkındalık, pazarda gerçek başarıyı yaratabilir” diyen Akman, bir tasarımcının
yurtdışında tanınmasının kıstaslarını ise ergonomi, üretim tekniği, yenilikçilik
gibi “tasarıma değer katan unsurlarla” açıkladı.
16 yıllık geçmişi olan “Demirden Design”dayız... Firma, bütün tasarım
alanlarında uluslararası markalarla çalışıyor ve 14 tasarım ödülünün de
sahibi... Demir Obuz bize, ürünlerin kullanım değeri kadar, içinde hikâyeler
barındırmasının, hatta bir senaryonun parçası olmasının önemini aktardı. Obuz’a
son soru, yürüyüş boyunca annesiyle bize eşlik eden minik bir kız çocuğundan
geldi: “Bu şekilleri nereden buluyorsunuz?”
Verilen cevabı duyamayacak kadar çok güldük; çünkü hiçbirimizin soramayacağı
kadar dolaysız soruvermişti işte. Bizse yürüyüşün sonunu aklımızda pek çok isim
ve tasarımla getirmiş olduk.
|