Kadıköy'deki Ev Katliamı
Özal dönemi ve uluslar üstü trende dayanan postmodernizm salınımı, yoğun iç göçle şehirlerdeki demografik yapıların iyice heterojenleşmesi, şehir planlamasındaki başarısızlığın, karmaşanın katmerlenmesiyle son buldu. Modernliğin geleneğe karşı yok edicilik olarak serpildiği Kemalist modern projesi bu bağlamda, geleneksel Osmanlı cumbalı ve tahta
Kemalist milliyetçilik kurgusunun oryantalist, antiemperyalist, “etnik-laik”
endişelerle Batı medeniyetinde kendine yer açmadaki “muğlak” formülasyonu,
mimari kültür alanında bir kara delik ortaya çıkardı. Heterojen, kozmopolit,
Batılı anlamda antilaik Osmanlı ve onun doğal simgesi İstanbul ile bağları
koparma isteği, Ankara’nın yeni başkent olarak ortaya çıkmasına ve bu şehrin
yeni bir mimari kültürün deney alanı olarak doğmasına neden oldu. Sibel
Bozdağan’ın Modernizm ve Ulus İnşa Süreci isimli kitabında bahsettiği gibi
1930’lar Türkiye’sindeki “mesken mimarisi” özellikle elit hakim sınıfların küçük
beton villa ve komün apartman ihtiyacı doğrultusunda şekillendi. İki dünya
savaşı arası ve sonrası, kübik ve prizmatik mimarinin baskın geldiği bir
uluslararası modern mimari akımı ile, Rus-Alman şehir panoramasının örnek
alındığı Ankara’da kare, düz çatı, payanda, çıkıntısız toplu yapılaşmanın olduğu
bir şehir resmi ortaya çıkar. 1950’lerde Demokrat Parti popülist politikaları ve
yoğun iç göçün ve gecekondulaşmanın başladığı dönemde, Osmanlı yuvarlak mimari
estetiğinden çok uzağa düşen ve Batı burjuva toplumunun şehirleşme ihtiyacından
doğan yararcı şehirleşme anafikrini yakalayamayan, etkisiz ve başarısız bir
mimari kültür oluştu. İstanbul’da gayrimüslimlerin şehri zorunlu terk edişi
eşliğinde, İstanbul’daki Pera-Beyoğlu çizimi de ağır darbe aldı. Bozdoğan’nın
değindiği gibi Özal dönemi ve uluslar üstü trende dayanan postmodernizm
salınımı, yoğun iç göçle şehirlerdeki demografik yapıların iyice
heterojenleşmesi, şehir planlamasındaki başarısızlığın, karmaşanın
katmerlenmesiyle son buldu. Modernliğin geleneğe karşı yok edicilik olarak
serpildiği Kemalist modern projesi bu bağlamda, geleneksel Osmanlı cumbalı ve
tahta mimarinin ağır darbe almasına neden oldu. Tüm bu olumsuz zincirden payını
son alan bölge Kadıköy. |
-
kadıköy iyileşir: yeni bir imar durumu çıkarsa tahta evlerin sokakta tek kalmış olanların tescili kaldırılır. tarihi evlerin üçü beşi bir arada olanlar sokak sokak tesbit edilip restore veya aslına uygun yeniden yapılır. görüntü kirliliği yaratan bütün binalar kaldırılmalıdır. yerine birbirine ve çevreye uyumlu güzel binalar yapılmalıdır. YANITLA
-
kadıköydeki tahta ev katlıamı başlıklı yazınızda değindiğiniz konulara eklemek istediğim bir nokta var ki bu mimari estetik konusudur. tahta evlerin nasıl bir dert olduğunu ancak onun sahibi olan bilir. bu evlerle ilgili yazılar sahipleriyle konuşarak yazılmalıdır. insanlar bir evi oturmak için satın alırlar. çürümüş tahta yığınında ancak tinerciler yaşar. onlar bile bir gün sinirlenip yakıyorlar. bu da sahibinin üstüne kalıyor. yazıktır: bu evler ekonomiye kazandırılmalıdır. osmanlı mimari geleneğini düşünürken gelecegimizi de unutmayalım lütfen. YANITLA