Gayrimenkul sektöründeki canlanma, kurumsal emlak şirketlerinin büyüme
hedeflerine yansıdı. Bu şirketlerin bazıları yüzlerce franchise vermeye
hazırlanıyor. Konut projeleri satışlarını kendi bünyeleri içinde kurdukları
departmanlar aracılığıyla yapma yolunu seçiyor. Bunlardan bir kısmı kurumsal
emlak şirketleriyle de işbirliği yapıyor. Konut piyasasında canlılık yeni
projelere kaydıkça, 'mahallenin emlakçısı'nın alanı daralıyor.
Bir yandan da tüketici eğilimlerindeki kayma dikkat çekiyor. Havuzlu,
güvenlikli sitelere yönelişle birlikte, alıcı veya satıcının, sorun çıkması
halinde karşısında kurumsal yapı bulmak istemesi, emlak zincirlerinin önünü
açıyor. Giderek büyüyen emlak komisyonu pastasından pay almak isteyen yerli
yabancı firmalar, bayiliklerini hızla çoğaltıyorlar.
Coldwell Banker, Gendolfbau, Arthur and Miller gibi yabancılar da pazarda
faaliyet gösteriyor. Bu şirketlerin de yerli cincirler gibi cesur büyüme
planları var. Gendolfbau, 2011 yılında 250 franchise ulaşmayı hedefliyor. Şu
anda 6 franchise var. Yani 244 franchise verecek. Coldwell Banker, bu yıl
sonunda 20, 2011 sonunda 40 franchise ulaşmayı hedefliyor. Halen 50 franchise
olan Realty World, 2011 sonunda bunu ikiye katlamak istiyor. Yerli emlak
şirketleri için de durum aynı. Onların da yüzlerce yeni franchise verme hedefi
var.
DÜNYA'nın rakamlarına ulaştığı 11 kurumsal şirket yıl sonuna kadar 265 yeni
bayilik verecek. 2011 hedefleri çok daha büyük. Önümüzdeki yıl toplam 560 yeni
franchise verecek. Böylece bilgi veren kurumsal şirketlerin 853 olan toplam
franchise sayısı, 2011 sonunda bin 678'e ulaşacak.
Şirketlerin bu planları, girişimciler için de yeni bir yatırım alanı açıyor.
Kendi işini kurmak ve emeklilik sonrası çalışmak isteyenler için oldukça ilgi
çekici olan emlakçılık, yabancı firmaların Türkiye'de boy göstermesiyle kabuk
değiştirdi. Franchise uygulamalarını bu anlamda artıran pek çok marka, işletmeci
adayları için alternatifleri çoğaltıyor. Sektörde yer alan yerli ve yabancı
şirketlerin franchise politikalarında hassasiyet gösterdikleri en önemli nokta
ise uzun vadede köklü ve başarılı bir şekilde markalaşabilmek.
Pasta büyüyor
Türkiye emlak pazarı önemli. Emlak uzmanları, "2009'da tapu sicil kayıtları
Türkiye genelinde 1 milyon 540 bin ev satıldığını gösteriyor. Bu satışlarda
yaklaşık 40 milyar dolarlık işlem hacmi gerçekleşti. Bunun 2.5 milyar dolarlık
kısmı emlakçı komisyonu" diyor. Mücadele büyüyen bu pasta üzerinde.
Kurumsalların payı giderek artıyor. Önümüzdeki yıllarda franchise veren emlak
şirketlerinin daha yüksek gelir sağlayacaklarını belirten Re/Max Türkiye
Franchise Satış Bölümü Yöneticisi Ayhan Kaya, "Emlak sektörünün ilk yıllarında
her mahallede açılan emlakçılar herkesin gözbebeğiydi. Ancak süpermarketlerin
bakkalları devre dışı bırakması gibi, franchise veren emlak şirketleri de
mahalledeki emlakçıları devre dışı bıraktı. İşletmeciler artık franchise çatısı
altında bir markaya dahil olmayı daha güvenilir buluyor. Böylece 10 yıl
içerisinde gelinecek noktaya 1 yılda gelebiliyorlar" dedi.
Tüketici güvenmek istiyor
Tüketicilerin kural dışı uygulamalar nedeniyle çok kez mağdur kaldığını
kaydeden Turyap Franchise Koordinatörü Nükhet Demir, "Artık herkes mahalle
emlakçıları yerine, karşısında konusuna hakim, güvenilir kurumsal bir hizmet
görmek istiyor. Kurumsal isimlerle çalıştıklarında bir sorun yaşasalar da en
azından memnuniyetsizliklerini aktarabilecekleri bir sistem var" dedi.
Üniversitelerde Emlak Bölümleri'nin açılmaya başladığını belirten Demir,
"Önümüzdeki yıllarda emlak sektöründe standartları belirleyen yasalar çıkacak.
Böylece herkes bu işe soyunamayacak. Sektöre de belli bir standart gelecek"
yorumunda bulundu.
|