Avrupa Komisyonu tarafından Avrupa Birliği’ne üye 27 ülke ve üyelik müzakerelerini yürüten Hırvatistan ile Türkiye’de verilen ödüller, çevre dostu yönetim anlayışı, uygulama ve ürünlere öncülük eden işletmelerin başarılarını takdir etmek ve diğer kurumların bu anlayışı benimsemelerini desteklemek amacıyla iki yılda bir sahiplerini buluyor. ‘Yönetim’, ‘ürün’, ‘süreç’ ve ‘uluslararası işbirliği’ olmak üzere dört kategoride verilen ödüllerin Türkiye programı, REC Türkiye ile TÜSİAD işbirliğiyle düzenleniyor. Türkiye, ödül sürecine 2006 yılından beri katılıyor.
Başvuruların 'KOBİ' ve 'büyük işletme' olmak üzere iki ana kategori altında yapılacağı Türkiye Programı’na, Türkiye’de kayıtlı ve faaliyet gösteren tüm ticari işletmeler başvurabiliyor. Programa, yabancı ve çok-uluslu şirketlerin Türkiye’de faaliyette bulunan işletmeleri de katılabiliyor. Avrupa Birliği Çevre Ödülleri - Türkiye Programı'na başvurmak isteyen şirketlerin, ilgili kategoriye ait başvuru formunu doldurup abcevreodulleri@rec.org.tr adresine en geç 28 Haziran 2013 tarihine kadar göndermesi gerekiyor. Başvuruya ek olan ve mail ile gönderilemeyen dokümanların ise posta yoluyla Türkiye Programı Ulusal Sekretaryası'na en geç 28 Haziran 2013 tarihine kadar göndermesi isteniyor.
Başvuru formları için tıklayınız
Ödül değerlendirme kriterleri
1. Kategori: Yönetim Ödülü
Taahhüt: Şirketin kurumsal misyonu ve politikaları (çevre politikası da dahil) sürdürülebilir kalkınma ilkeleriyle uyumlu olmalıdır.
Bütünleşme: Çevresel konular ve kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları, mali performansın yanı sıra, genel işletme performansın iyileştirilmesi için net amaç ve hedeflerle birlikte temel iş süreçlerine tam anlamıyla dahil edilmiş olmalıdır.
Performansın iyileştirilmesi: Şirketin belirtilen çevresel ve sosyal sorumlulukları doğrultusunda kurumsal performansında sürekli bir gelişme olmalı ve bu gelişme düzenli denetim ve raporlara da yansımalıdır.
Sorumluluk: Şirketin sorumlu olduğu tüm paydaşları ile (çalışanlar, tedarikçiler, tüketiciler, sivil toplum kuruluşları,v.b.) arasında düzenli ve sistematik bir diyalog olmalı ve diyalog sonucu oluşan geri bildirimler de yönetimin karar alma sürecinde göz önünde bulundurulmalıdır.
Çalışanın katılımı: Çalışanların, şirketin çevre yönetim sisteminin bütün alanlarına dahil edilmesi gerekir ve şirketin diğer kurumsal sosyal sorumluluk alanlarında kapasite geliştirici faaliyetleri olmalıdır.
Yinelenme potansiyeli: Şirketin diğer kurumlar ile (iş ağlarına katılım veya konferanslar düzenleme yoluyla) iyi uygulamalarını ve yeniliklerini paylaşılabilecek net bir potansiyeli bulunmalıdır.
2. Kategori: Ürün Ödülü
Yenilik: Ürün veya hizmette gerçekleştirilen büyük yenilik, alternatiflerine göre işlevsel bir yarar sağlarken beraberinde çevresel performansda iyileşmeler de getirmelidir.
Çevresel yarar: Net ve ölçümlenebilen bir analiz ile kullanılan ürün yada hizmet, yaşam döngüsü içerisinde kaynakların daha verimli kullanıldığını ve çevresel etkilerin azaldığını göstermelidir.
Sosyal fayda: Ürün veya hizmet müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamalı ve daha geniş sosyal yararlar sağlamalıdır (örn: uygun çalışma koşullarının sağlanması, tüketici sağlığının korunması, toplam yaşam kalitesinin artırılması, v.b.)
Ekonomik fayda: Ürün veya hizmetin ekonomik anlamda sürdürülebilir olduğunu gösteren kanıt sunulmalıdır (örn: satış performansı verileri, güvenilir satış planları, vb.).
Taahhüt: Üst yönetim, ürün veya hizmetin geliştirilmesi, pazarlanması ve satışı konusunda net bir taahhütte bulunmalı ve bunun şirketin genel stratejisi için ne denli önemli olduğunu göstermelidir.
Yinelenme potansiyeli: Şirket, ürün veya hizmetin yenilikçi yönlerinin daha geniş uygulama alanı bulmasına ve bu konudaki bilgi ve uzmanlığını diğer kuruluşlarla da paylaşmaya istekli olmalıdır.
3. Kategori: Süreç Ödülü
Yenilik: Teknoloji, eko-verimli üretimin desteklenmesi ve teşvik edilmesi için belirli yenilikçi unsurlar içermelidir (örn: kaynak etkinliğinin artırılması veya atık ve emisyonun azaltılması).
Çevresel fayda: Yeni teknolojinin çevreye sağladığı faydalar açık ve ölçümlenebilir olmalıdır. (örn: eko-verimlilik göstergelerinin kullanılması)
Sosyal fayda: Kullanılan yeni teknolojinin şirketlerin sosyal sorumlulukları açısından olumlu yönde etkileri bulunmalıdır (örn: istihdam olanakları, çalışma koşulları veya yerel halk üzerindeki etkileri vb.).
Ekonomik fayda: Kullanılan yeni teknolojinin ekonomik anlamda sürdürülebilir olduğunu gösteren kanıt sunulmalıdır (örn: yatırım ve işletme maliyetleri).
Taahhüt: Üst yönetim, geliştirilmiş yeni üretim sürecinin yada teknolojinin kullanılacağını net biçimde taahhüt etmeli ve bunun kuruluşun genel iş süreçleri içerisindeki önemini göstermelidir.
Yinelenme potansiyeli: Şirket, kullanılan teknolojinin yenilikçi yönlerinin daha geniş uygulama alanı bulmasına ve bu konudaki bilgi ve uzmanlığını diğer kuruluşlarla da paylaşmaya istekli olmalıdır.
|