Avrasya Sanayici ve İş Adamları Derneği (ASİAD) Genel Başkanı Ömer
Faruk Başaran, Katar'ın, başta inşaat malzemeleri ve
kimyasalları olmak üzere bir çok sektörde Türk firmaları için önemli potansiyele
sahip bir ülke olduğunu belirterek, ''Türk firmaları bu potansiyeli
değerlendirerek ihracat alanı çeşitliliğinden faydalanmalıdır'' dedi. Başaran,
ASİAD'ın yayın organı Başkent ASİAD dergisinde yayımlanan
yazısında, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile Devlet Bakanı Zafer Çağlayan'ın,
beraberlerindeki yaklaşık 500 iş adamı ile ziyaret edecekleri Katar hakkında
bilgi verdi. Katar'ın Basra Körfezi'nin
merkezinde yer alması ve İran'a yakınlığı sebebiyle jeostratejik açıdan büyük
öneme sahip bir ülke olduğunu belirten Başaran, Katar'ın, düşük nüfus ve
yüzölçümüne rağmen özellikle doğalgaz endüstrisinin gelişmesiyle birlikte
iddialı şekilde büyüyen bir ekonomiye sahip olduğunu ifade etti. Türkiye-Katar
ticari ilişkilerine bakıldığında, 2001 yılından bu yana iki ülke arasındaki
ticaret hacminin hızla geliştiğini kaydeden Başaran, 2001 yılında 14,1 milyon
dolar olan ticaret hacminin 2008 yılında büyük bir artış göstererek 1 milyar 230
milyon dolara çıktığını, ancak 2009 yılında 375 milyon dolara gerilediğini ifade
etti. Katar'a başlıca ihracı yapılan ürünlerin,
demir ve çelik, elektrikli makine ve cihazlar, inşaat malzemeleri, ev tekstili
ürünleri, gıda, mobilya ve taşıtlar olduğunu belirten Başaran, 2008 yılı
rakamlarıyla toplam ihracatın yüzde 70'ini demir-çelik ürünlerinin oluşturduğunu
ifade etti. İnşaat sektörü yoğunluklu olan Katar pazarından Türkiye'nin
yeterince faydalanmadığını vurgulayan ASİAD Genel Başkanı, şunları kaydetti:
''Türkiye, 2008 yılında Katar istatistiklerine göre, bu ülkenin demir-çelik
ithalatının kümülatif yüzde 16'sını, çubuk ithalatının yüzde 37'sini
karşılamaktayken, sektörel açıdan güçlü olduğumuz seramikte bu pay yüzde 2'de,
mobilyada yalnızca yüzde 5'te, halıda yüzde 10'da kalmıştır. Katar'da başta
inşaat malzemeleri ve kimyasalları olmak üzere, otomotiv ve yedek parçaları, iş
makineleri, mobilya, gıda sektörlerinde ayrıca müteahhitliğin yanı sıra turizm
ve sağlık olmak üzere çeşitli hizmet alanlarında da ülkemiz firmaları açısından
önemli bir potansiyel bulunmaktadır. Türk firmaları bu potansiyeli
değerlendirerek ihracat alanı çeşitliliğinden faydalanmalıdır.''
''Türk firmaların hizmetlerinden çok
memnunuz'' Katar'ın Ankara Büyükelçisi
H.E Abdul Rezzak da Başkent ASİAD dergisinde yer alan
yazısında, Türkiye ile Katar arasındaki ilişkilerin son 5 yılda olumlu yönde
hızla gelişerek, ticaret hacminin 2 milyar dolara kadar yükseldiğini belirtti.
Katar Emiri Şeyh Hamed Bin Khalifa Althani'nin 2009 yılı ağustos ayında
Türkiye'yi ziyareti ile Başbakan Erdoğan'ın geçen şubat ayında Katar'a
ziyaretinin ardından çok olumlu gelişmelerin yaşandığını ifade eden Rezzak, iki
ülke arasında siyasi ve diplomatik alanda ulaşılan başarının, ticari ve ekonomik
alanlara da yansıması gerektiğini vurguladı. Rezzak, Türk müteahhitlik
firmalarının Katar'daki inşaat sektöründe çok önemli rol oynadığını belirterek,
şunları kaydetti:
''Türk müteahhitlik firmalarının Katar'da tamamladıkları veya sürdürmekte
oldukları projelerin toplam bedeli 8,3 milyar doları aşmıştır. Ayrıca Katar
Devleti, 2022 Dünya Kupası ev sahipliğini kazanmasının ardından toplam 50 milyar
dolar yatırım yapmayı planlamaktadır. Türk inşaat şirketleri, Katar'da çok iyi
işler yapıyorlar. Birinci sınıf şirketler olmasalardı bu kadar iş verilmezdi.
Biz de sundukları hizmetlerden çok memnunuz. 2022 Dünya Kupası ev sahipliği
alındıktan sonra çok daha fazla Türk şirketinin Katar'a gelmesini
bekliyoruz.''
|