FONT size=1>Soldan sağa: Endonezya Cumhuriyeti Ankara Büyükelçiliği
Ekonomi Danışmanı Hanif Salim, Endonezya Cumhuriyeti Ankara Büyükelçisi Nahari
Agustini, Endonezya Cumhuriyeti Fahri Konsolosu Emin Hitay ve Endonezya Yatırım
Koordinasyon Kurulu, Sergileme ve Medya İlişkileri Direktörü Randi Anwar, 35.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul'daki Endonezya
standında.
Orta Doğu, Kuzey Afrika ve BDT
ülkelerinde yoğun faaliyetine devam eden Türkiyeli yapı sektörü firmaları için
yeni ve verimli yatırımlara gebe bir coğrafya ön plana çıkıyor:
Endonezya. 250 milyona ulaşan ve ortalamada
28 yaşın altındaki nüfusu, ivme kazanan ekonomik
kalkınması ve patlama noktasına yaklaşan yapı ihtiyacı
ile Türkiye’nin 10 yıllık sektörel retrospektifine son derece
paralel bir portre ortaya koyan Endonezya, tam olarak da bu
paralellikler ve elbette Türkiye’nin müthiş yatırım ve üretim
hacmi nedeniyle sektörün tüm
aktörlerini ülkesine davet ediyor.
35. Yapı Fuarı – Turkeybuild
İstanbul’da ilk kez temsil edilen Endonezya’nın, Türkiyeli müteahhit firmalara
sunduğu olanak ve potansiyeller hakkında Endonezya Cumhuriyeti Ankara
Büyükelçisi Nahari Agustini’ye mikrofon uzattık. Agustini’ye eşlik eden
Endonezya Cumhuriyeti Fahri Konsolosu Emin Hitay’dan, “Türkiye’nin 10
yıldır gösterdiği ekonomik kalkınmanın başladığı yer” olarak tanımladığı
Endonezya’ya dair gözlem ve değerlendirmelerini aldık. Endonezya Yatırım
Koordinasyon Kurulu’ndan Randi Anwar ise, ülkenin binlerce adasını işlevsel
anlamda bir araya getirecek altı ‘koridor’lu ülke planının detaylarını
aktardı.
Endonezya Cumhuriyeti Ankara Büyükelçisi Nahari Agustini:
“Yapı sektörü, Türkiye ile Endonezya arasındaki ekonomik ilişkilerin en önemli
ayağı olacak”
Türkiye ile Endonezya arasındaki uluslararası diyalogunun
62. yılını kutluyoruz. Son dönemde bu iki ülke arasındaki dostluğun, giderek
yoğunluğu artan ekonomik ve toplumsal ilişkiler ile pekiştiği düşünüldüğünde,
Türkiye ve Endonezya arasındaki etkileşim ve paylaşımın iki taraf için yarattığı
potansiyel ve fırsatları değerlendirebilir misiniz?
Türkiye ile
Endonezya arasında çok sayıda benzerlik olduğunu düşüyorum. Türkiye de, aynen
Endonezya gibi, kalabalık nüfusa ve Müslüman çoğunluğa sahip bir ülke… Öte
yandan her iki ülkenin de kendi coğrafyalarında önemli roller üstlendikleri
söylenebilir. Endonezya Cumhurbaşkanı Susilo Bambang Yudhoyono’nun 2010’daki
Türkiye ziyareti ve Türkiye Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün 9 ay sonra
gerçekleştirdiği Endonezya ziyareti, iki ülkenin stratejik işbirliğini
müjdeleyen gelişmelerdi. Savunma sanayi odaklı olarak imzalanan işbirliği
protokolü, bunun somut bir adımı oldu. Ancak tüm sektörleri kapsayacak, hacmi
giderek artan bir ekonomik ortaklık hedefliyoruz.
Endonezya Ankara
Büyükelçiliği olarak öngörümüz, ülkemize 5 milyar Amerikan Doları tutarında yeni
yatırım almak yönünde… Bu yıl bu hedefin 2,3 milyar Dolarlık kısmını
gerçekleştirdik. Önümüzdeki 3-4 yıl içerisinde de, söz konusu toplam yatırım
hedefine ulaşacağımız konusunda iyimseriz. Kısacası Türkiye yapı sektörünün tüm
aktörlerini, ülkemizdeki inşaat potansiyellerini göstermek ve konuşmak üzere
Endonezya’ya davet ediyoruz.
İki ülkenin ekonomik işbirliği içerisinde
yapı sektörü faaliyetleri nasıl bir yer tutuyor?
Açıkçası yapı
sektörünün, Endonezya ile Türkiye arasındaki stratejik işbirliğinin en önemli
ayağının olacağına inanıyoruz. Türkiye, Çin’den sonra dünyanın en güçlü 2.
inşaat sektörüne sahip. Endonezya’da ise inşaat yatırımları anlamında büyük bir
potansiyel mevcut… Türkiye’deki yapı sektörü paydaşlarına sunabileceğimiz çok
sayıda yeni projemiz var. Bunlardan 5 tanesi için Türkiyeli inşaat firmaları ile
anlaşmaya vardık bile ve çok yakında çalışmalara başlanacak.
Bu yıl ilk
kez katıldığımız Yapı Fuarı – Turkeybuild’de bulunmamızın nedeni de bu. Bu sene
atacağımız tohumlar ve elde edeceğimiz tanışıklıklar vasıtası ile önümüzdeki yıl
çok daha büyük ortak yatırımlara imza atacağımıza ve Yapı Fuarı İstanbul’a
yeniden, bu kez daha büyük bir stand ile ve daha da çok yatırımcı ile buluşmak
üzere katılacağımıza inanıyorum.
Binlerce ada üzerine kurulmuş, nadide
doğal niteliklere sahip bir coğrafya olarak Endonezya, önemli ve uğrak bir
turist lokasyonu… Türkiye ile Endonezya arasında turizm sektörü bağlamında da
ekonomik ilişki ve alışverişin artırılması hedefleriniz arasında mı? Böyle bir
artışın doğuracağı yeni mekan düşünüldüğünde, yapı sektörü bağlamında da yeni
fırsatlar ortaya çıkaracağını öngörüyor musunuz?
An itibariyle
Endonezya’ya gelen Türkiyeli turist oranlarının çok ama çok düşük olduğunu
söyleyebilirim. Örneğin geçtiğimiz yıl Türkiye’den yalnızca 5 bin turist
alabildik. Endonezya’dan Türkiye’ye gelen turist rakamları bunun çok üstünde…
Türkiye, turistik bir çekim noktası olarak uluslar arası tanıtımını çok iyi
yapıyor. Biz ise iki ülke arasındaki turistik sirkülasyonu dengelemek
dileğindeyiz. Türkiye’ye yönelik daha etkin tanıtımlar
düşünüyoruz.
|