İhracat Yeni Yıla Kötü Başladı
Ocak Ayı İhracatı 9 Milyar...
Çelik İhracatçıları Gözünü İran'a Dikti
İhracatçı OVP’den Memnun
"İhracatçımız Rusya Sorununu Çözdü"
Doğaltaş Sektörü İhracat için...
İhracatta Kayıp 30 Milyar $
İhracat 2015 Yılında 150 Milyar...
İhracatını 4 Yılda 4 Kat Artırdı
İnşaat Malzemeleri İhracatı...
2016 için 200 Milyar Dolarlık...
Metal Sektörünün İhracat Yıldızları...
Çelik İhracatı 14,7 Milyon Ton Oldu
Mermer İhracatı 230 Kat Büyüdü
İhracatta Sert Düşüş
Türkiye'nin İsveç'e İhracat...
3M Türkiye, İhracat Yaptığı...
Mermercinin İhracat Hedefi Büyük
Seranit Grup'un İhracattaki...
İnşaat Malzemelerinde İhracat...
“Türkiye İhracatta 2023 Hedeflerinden Uzaklaşıyor”
Alan Yatırım Araştırma Uzmanı Burçak Gezgin “2015’te ihracatta patinaj çeken Türkiye’nin, 2016’da 155 Milyar Dolar’lık ihracat hacmine ulaşmasının yolu, Avrupa’da ihracatın artırıldığı ülkelerle birlikte Ortadoğu’daki talebe yönelmekten geçiyor" dedi.
Türkiye ekonomisi ihracat rakamlarını değerlendiren Alan Yatırım Menkul Değerler Araştırma Uzmanı Burçak Gezgin, ihracatta son iki yılda istenilen performansı sergileyemeyen Türkiye ekonomisinin, 2015 yılında da patinaj çektiğini söyledi. Gezgin, özellikle bölgedeki siyasi istikrarsızlık döneminin ve küresel ticaretteki yavaşlama belirtilerinin, son üç yıldır hedeflere ulaşılmasını engellediğini belirtti.
Türkiye ihracatını değerlendiren Gezgin, “2015 yılında da en önemli ihracat pazarımız olan Avrupa ülkeleri, dış ticaret rakamlarımızda öncü olmaya devam etse de, bu bölgeye yapılan ihracatımız yerinde saydı. İhracatımızda ilk 20 ülke arasında yer bulan Avrupa ülkelerine yönelik ihracatımız %0,8 gerilerken, lokomotifimiz olarak gözüken Almanya’ya ihracatımız da ilk 11 ayda %12,15 geriledi. İsviçre’ye ihracatımız ise; ilk 11 ayda 5.6 Milyar Dolar ile rekor kırdı. Özellikle 2015 ihracat rakamlarında, ticari ortaklarımızda yaşanan ekonomik sıkıntılar ve siyasi olumsuzluklar ön planda oldu. Ortadoğu’daki önemli ticaret ortaklarımızdan Irak’a ihracatımız ilk 11 ayda %17.5 düştü. Geçen senelerde 4. büyük ticaret ortağımız olan Rusya’ya ihracatımız ise; Rusya ekonomisindeki daralma ile birlikte %38 geriledi. 24 Kasım tarihinde yaşanan uçak gerilimi nedeniyle Rusya’ya ihracatımız önümüzdeki dönemde daha da gerileyecektir.” dedi. TL’nin fırsatlarını değerlendiremiyoruz TL’de yaşanan değer kaybının ihracatta yaratabileceği fırsatların değerlendirilemediğine dikkat çeken Gezgin “2015 yılında hem bölgedeki siyasi istikrarsızlık hem de ticari ortaklarımızdaki sorunlar nedeniyle, TL’de yaşanan değer kayıplarını ihracat anlamında lehimize çeviremedik. 2016 yılında ise; Avrupa ekonomisinin ve talebinin çok hızlı bir iyileşme sergilemesini beklememeliyiz. Küresel ticaretteki yavaşlama ve Avrupa’daki iç tüketimin yetersiz olması, Avrupa’ya yönelik ihracatımızın 2016 yılında da beklenen performansı sergilememesine neden olabilir.” dedi. İngiltere’nin payı Irak’ı geçti İhracatta uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi için iç talebi güçlü kalmaya devam eden ülkelerle ihracat anlaşmalarının genişletilmesi gerektiğini vurgulayan Gezgin “Özellikle 2015 yılında İsviçre, İngiltere, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirliklerine ihracatımız arttı. TL 2015 yılı içerisinde, İsviçre Frangı’na karşı %34’e, İngiliz Pound’una karşı %30’a ve Suudi Riyaline karşı ise; %24’e varan değer kaybı yaşadı. Bu dönemde İngiltere’nin toplam ihracatımızdaki payı %7,42 seviyesine ulaşarak Irak’ı geçerken, İsviçre’ninki ise; %4,25 seviyesine yükseldi. 2016 yılında iç talebi güçlü kalmaya devam eden ülkelerle ihracat anlaşmalarımızı genişletmemiz, uzun vadeli hedeflere ulaşmamız için gerekli olacak.” dedi. OVP’deki hedeflere ulaşmamız mümkün 2016 hedeflerine ulaşmak için ihracatın Avrupa’da ticaret hacmimizi artırdığımız ülkelerle birlikte Ortadoğu’daki talebe yönelmek ve yeni pazarlara ulaşarak bölgesel çeşitliliğin artırılması gerektiğini söyleyen Gezgin “Orta Vadeli Program’da ihracat için koyulan hedefler mümkün gözükmekle birlikte, küresel ekonominin zor bir dönemden geçeceği 2016 yılında, hedeflere ulaşmak için gelecek vaadeden pazarlara yönelmemiz şart olacaktır. 2016 yılında 155 Milyar Dolar’lık ihracat hacmine ulaşmamızın yolu, Avrupa’da ticaret hacmimizi artırdığımız birkaç ülkeye ve Ortadoğu’daki talebe yönelmemizden geçiyor. Bununla birlikte, ihracat ağımızı ekonomik sıkıntısı olmayan yeni pazarlara genişletmemiz ve bölgesel çeşitliliğimizi artırmamız da hedeflere ulaşmamızı sağlayacaktır.” dedi. |