ürkiye'nin, Rus ve Hazar petrollerinin taşınmasında tercih edilmesi için ısrar ettiği Samsun-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı’nın yapımında Çalık Enerji’nin görevlendirilmesine ilişkin kararnamede bakanların imzaları tamamlandı.
İtalya enerji şirketi ENI ve Çalık daha önce, yaklaşık 550 kilometrelik bir hatla ve yılda 50-70 milyon ton petrol taşımayı öngören bu proje konusunda ortak çalışma yapacaklarını açıklamıştı. Hattın maliyeti yaklaşık 1.5 milyar dolar olarak öngörülüyor.
6 ay süre verildi:
Enerji Bakanlığı tarafından hazırlanarak Başbakanlık’a gönderilen kararname ocaktan bu yana bazı bakanların imzalarını bekliyordu. Reuters’ın haberine göre, söz konusu kararname üzerinde bazı bakanların çekinceleri, verilen bilgilerin ardından ortadan kalktı ve ilgili bakanlar kararnameyi imzaladılar. Hat üzerinde fizibilite çalışmalarına başlayan Çalık-Eni ortaklığının çalışmalarını tamamlamak için altı ay süre verildi. Yetkililer, Samsun-Ceyhan Boru hattının yapımı için herhangi bir ihalenin açılmasının söz konusu olmadığını, hattın Petrol İşleri’nin Transit Geçiş Yasası’na göre Görevlendirme Kararnamesi’ne çerçevesinde yaptırılacağına işaret ettiler.
Sezer'in onayına sunulacak:
Kararname, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’in onayına sunulacak. Türkiye, Boğazlardaki tanker sıkışıklığının daha da artmasının önüne geçmek üzere Rus ve Hazar petrollerinin taşınmasında Samsun-Ceyhan petrol boru hattını önerirken, Rusya bu hattın, kendi tercih ettiği ve Bulgaristan ile Yunanistan üzerinden geçmesi öngörülen hattan daha uzun ve pahalı olacağını söyleyerek isteksiz görünüyordu.
Ancak 17 Kasım 2005’te Mavi Akım doğalgaz hattının resmi açılışı için Samsun’a gelen Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile Başbakan Tayyip Edoğan’ın yaptığı görüşmelerde bu konu ele alındı. Rus gaz devi ve petrol işine de giren Gazprom’un Başkanı Alexei Miller de, görüşmelerde bu konuda bilgi aldıklarını ve bu proje ile ilgilendiklerini açıklamıştı.
|