KÖİ’lerin Toplam Bedeli 215 Milyar TL
Kuruş Ödenmeyecekti; 109 Milyar...
Köprü, Otoyol, Hastane Bütçesi...
Avrasya Tüneli’nin Garantisi,...
Bu Kez Köprü Borçlu Çıktı
Osmangazi'ye 1.75 Milyar TL Ödendi
850 Bin Yolcu Garanti Edildi,...
Osmangazi Köprüsü’nden Geçilmediği...
Bütçeden Karayollarına Altı...
Gelirlerine de Borçlarına da Garanti
Geçiş Garantilerinde Dolardan...
3 Yıllık Garanti, 1 Yılda Ödenecek
Garantili Virüs Faturası: 16.3 Milyar TL
Salgın Günlerinde “Garantili”...
Şubatta Köprü ve Otoyollardan...
Bakan Kurum: “Hazine Taşınmazlarının...
Yer Altı Maden İşletmelerine...
Korona İzni için İşçinin Rızası...
Esnaf ve Sanatkarların Kredileri...
Mücbir Sebepten Faydalanacak...
KDV Beyannamelerine İlişkin...
DİSK, KESK, TMMOB ve TTB’den...
Hazine Taşınmazları Üzerindeki...
Bakan Albayrak: “İhtiyaç Halinde...
Hükümet “Ekonomik İstikrar...
Köprü Garantilerine İlave Ödeme Milyarları Bulacak
Koronavirüs yüzünden araç trafiği yüzde 70 azaldı. Gidişat 3 ay daha böyle giderse köprü ve otoyollara ödenecek garanti bedelleri 7,8 milyar liradan 9,1 milyar liraya çıkacak. Üstelik dolar kuru yükselirse fatura büyüyor. Herkesten fedakarlık beklenen bu koşullarda bir kaç şirkete milyarlar ödenecek.
Koronavirüsün ülkeye girdikten sonra hızla yayılması endişenin dozunu artırıyor. Ücretli kesimler bir yandan işsizlik diğer yandan ücretsiz izin tehdidi altında. Hükümet ise bu kesimleri güvence altına almak için patronlara ricacı olmaktan öteye geçen bir adım atmadı. Açıklanan tedbir paketinde de sosyal yardım alan 2 milyon haneye bin lira ödeme yapmaktan başka bir şey çıkmadı. Bu ödemenin toplam büyüklüğü sadece 2 milyar lira. BirGün’den Ozan Gündoğdu’nun haberine göre; 2019 yılı için Yavuz Sultan Selim ve Kuzey Çevre Otoyolu’nu işleten IC İçtaş İnşaat–Astaldi konsorsiyumu ICA’ya 3 milyar 50 milyon lira garanti ödemesi yapıldığı biliniyor. Sadece tek bir firmaya araç geçiş garantisi adı altında hazineden yapılan ödeme, açlık tehdidiyle karşı karşıya kalan milyonlara yapılacak ödemenin tam 1,5 katı. Dahası cebimizden tek kuruş çıkmayacak denilerek köpürtülen yap-işlet-devret (YİD) modelli bu projelerde şu sıralar gündemde yine garanti ödemeleri var. Zira kara yolu trafiğinin salgın yüzünden yüzde 70 azaldığı tahmin ediliyor. Ancak köprü ve otoyolları işleten firmalar sözleşme gereği riski hazinenin sırtına yükleyebiliyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü Osmangazi Köprüsü Avrasya Tüneli Sözleşme bedelleri dolara endekslenen, araç geçiş garantileri şişirilen köprü, tünel ve yollara, 7,8 milyar TL ödenek ayrılmış durumda. Ancak koronavirüs salgını yüzünden karayolu trafiğinin azaldığı hesaba katılırsa bu tutar planlanandan çok daha fazla olabilir. Dolar kurunda yeni bir şok yaşanmaz ve korona salgını sadece 3 ay boyunca karayolu trafiğini yüzde 70 azaltır, yılın geri kalan aylarında ise eski trafiğe geri dönülürse bile sadece koronadan kaynaklanan ilave garanti ödemesi milyarı aşıyor. Kara yolu trafiğindeki yüzde 70’lik azalmanın 1 yıl sürmesi halinde ilave 5,4 milyar lira; 6 ay sürmesi halinde ilave 2,7 milyar lira; 3 ay sürmesi halinde ilave 1,35 milyar lira hazineye fatura ediliyor. Buna karşılık koronavirüs yüzünden sosyal yardım alan 2 milyon haneye yapılacak ilave ödeme toplamı ise 2 milyar lira. “Bu yıl garanti ödemesi yapılmasın” Haberin tamamına linkten ulaşılabilir. |