İstanbul S.O.S
Girişimi, inşaatına başlanan Haliç metro geçiş
köprüsünün tasarımının, Türkiye’nin de taraf olduğu uluslararası
anlaşmalar, bilim ve meslek insanları ile sivil toplum kuruluşlarının görüşleri
dikkate alınarak en kısa sürede değiştirilmesi için 'başka bir köprü
mümkün' diyerek bir imza
kampanyası başlattı. İmza metninde, İstanbul’un ulaşım
sorunlarının, kentin yüzyıllar içinde oluşmuş kültürel mirasına sahip çıkılarak
ve tarihi dokusuna zarar verilmeden, bilim ve çağdaş teknolojiler ışığında
çözümlenmesi talep ediliyor.
İstanbul S.O.S Girişimi'nin kampanya duyurusu
şöyle:
"Taksim-Yenikapı metro hattında Haliç geçişini sağlayacak köprü, Unkapanı ve
Galata köprüleri arasında yer alarak, Şişhane ile Süleymaniye’yi birbirine
bağlayacaktır. Bu köprünün tasarımı nedeniyle İstanbul’un Dünya Miras
Listesi’ndeki tarihi alanının odaklarından olan Süleymaniye Camisi’nin ve bütün
Haliç silüetinin görsel bütünlüğü bozulacaktır. Halen temel inşaatları sürmekte
olan söz konusu köprü tasarımının en belirgin özellikleri, denizden 45 veya 55
metre yükseğe çıkacak olan iki direği ve yine bu direklere çapraz kablolarla
bağlı, denizden 17 metre yükseklikteki köprünün orta noktasında bulunan, üzeri
ve yanları kapalı istasyonudur.
Söz konusu köprü tasarımı gündeme
geldiği 2004 yılından bu yana başta UNESCO Dünya Miras Komitesi, meslek odaları
ve farklı bilim çevrelerince İstanbul’un tarihi silüetini olumsuz etkileyeceği
konusunda eleştirilmiş, başka bir tasarım aranması gerektiği defalarca ifade
edilmiştir. Köprü tasarımı oluşturulurken ve bu form seçilirken, geniş katılıma
açık herhangi bir yarışma veya proje ihalesi yapılmadığı gibi, projenin
geliştirilmesi safhasında kamuoyu katılımı sağlanmamıştır. 2011 yılına gelene
dek aradan geçen altı yılda mevcut tasarımda gittikçe alçaltılan direkleri ile
altın rengi ve beyazdan gri tonlara geçen rengi dışında hiçbir değişikliğe yer
verilmemiştir. Bu değişiklikler de ancak UNESCO Dünya Miras Komitesi’nin
baskılarıyla gerçekleşmiştir.
İstanbul kentinin eşşiz silueti kimliğini belirleyen en kıymetli özelliğidir.
İşte bu nadide siluet, görkemli Süleymaniye Camisi’nin bu görünümü taçlandıran
yüzlerce yıllık varlığı ve Haliç’in Eyüp sırtlarına doğru uzanan derinliği,
metro vagonlarının geçişini sağlamak üzere tasarlanan bu köprünün görüntüsü ile
tamamen bozulacaktır.
Bir eşi daha olmayan bu kentin korunması, geliştirilmesi ve
sağlıklaştırılması sırasında atılan her adımda olması gerektiği gibi, Haliç
Metro Köprüsü tasarımı konusunda da “kamu hazinesi” niteliğindeki çevresel
değerlerin gözetilmesi, onların olumsuz etkilenmemesi birinci öncelik olmalıdır,
“kamu ihtiyaçları” bu önceliklerle karşılanmalıdır. İstanbul’da yapılacak her
projede kişisel arzu, hedef ve kazançların ötesine geçilerek binlerce yıllık
geçmiş ve bu geçmişin kente ve milyonlarca kentliye kazandırdığı değerler
dikkate alınmalıdır. İstanbul S.O.S., metro geçişi için mevcut köprü tasarımı
dışında başka bir çözümün mümkün olduğunu söylemekte ve bu çözüme ulaşmak
amacıyla gerekli çalışmaların yapılması için bir imza kampanyası başlatmaktadır.
Tüm kamuoyu, basın ve kurumlara duyurulur".
|