![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/169157/ae6163b3dcc746dfa6f2d3a38f1a0de2-146x82.jpg)
İlber Ortaylı'dan 'Kırsal...
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/164870/cec9426d0d2141c0874b4e50932888fc-146x82.jpg)
Yalıya Çarpan Geminin Kaptanı Konuştu
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/164759/5d631a2857a34ce683e81536f5650ea9-146x82.jpg)
Yalıdaki İnceleme Sonrası...
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/164713/525ad591cd71469d981ff90faf7c5d0c-146x82.jpg)
Geminin Çarptığı Yalıda Hasar...
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/164672/9403d01116034bc9ad033102e4e055eb-146x82.jpg)
Yalının Son Hali Havadan Görüntülendi
İlber Ortaylı: Facia Yaşanmasını Bekleyecek Değiliz
İstanbul Boğazı'ndaki kazaya ilişkin değerlendirmede bulunan Tarihçi yazar Prof. Dr. İlber Ortaylı, “Montrö'yü değiştireceğiz tabi ama bunlar kolay değil, önce statüyü değiştireceksiniz. Bunun için boğazda faciaların yaşanmasını bekleyecek değiliz. İkinci kanalın lazım olduğu görülüyor" dedi.
![İlber Ortaylı: Facia Yaşanmasını Bekleyecek Değiliz](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/164818/54bd066b52c84a7aad33877c9d9b2aea-480x268.jpg)
İstanbul Boğazı'nda geçtiğimiz cumartesi günü, Malta Bayraklı 'VITASPIRIT' adlı geminin çarptığı Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'nda ağır maddi hasar meydana gelmişti. Tarihçi yazar Prof. Dr. İlber Ortaylı, kaza sonrası incelemelerin sürdüğü tarihi yalı ve yaşanan kazayla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı'nın İstanbul'un en önemli yalılarından olduğunu söyleyen Ortaylı, kazayla İstanbul Boğazı'nın büyük bir değerini kaybettiğini ifade etti. "El değiştirmeyen yalılardan biriydi" "Hükümet ve uzmanlar vatandaşı bilgilendirmeli" “Boğaz geçişini hükümet söyledi diye bazıları alerji duyuyor. Ben bunu anlamıyorum. Bu lazım mı değil mi, olur mu, olmaz mı? Bunun raporu verilsin. Böyle bir ikinci kanalın lazım olduğu görülüyor. Türkiye ve dünya jeolojisini çok iyi bilen Prof. Dr. Celal Şengör buna taraftar. Bu projeye karşı ciddi bir şey yazılması lazım. İlmi şeylerle dolu değil, sadece halka açık anlatılabilir bir rapor gerekiyor. Böyle bir şey yazılmıyor, sözlü bir edebiyattır gidiyor. Yok sular karışır, yok bilmem ne olur. Peki, o zaman bir yazın. Mesela kanal çok geniş tutuluyor. Hakikaten neden geniş tutuluyor? Onu bir sorgulasınlar. Artık iş yalıdan çıktı. Bundan sonra boğazda seyr-ü sefa halinde işine gücüne gidip gelen insanlar, çoluk-çocuk var. Bu kadar lakayt kalıp sonra 'su kirlenir' diyorlar. Kirlenecekse onu da lütfen izah etsinler. Bu işte görevli uzmanlar ve hükümet bence kamuoyunu bilgilendirmiyor. Bazı meslek grupları maalesef 17 Ağustos depreminden beri çok iyi imtihan vermediler. İçlerinde konuşan, uyaran ve rapor verenler olduğu gibi bunu ticaret vasıtası haline getirenler de oldu. Bütün ilgili odaları göreve davet etmek hakkımız" "Montrö'yü değiştirmek kolay değil" Faciaların yaşanmasını bekleyecek değiliz diyen Ortaylı, "Akdeniz'de bir sürü ucuz şirketin elinde sayısız gemi var. Bunlar takip edilemiyor. Biz boğazlardayız ve Montrö Boğazlar Sözleşmesi'ne göre boğazdan geçen gemilerin kılavuz alma mecburiyeti bile yok. Oysa bunlar çok kontrole muhtaç geçişler. Mesela bu gemide anlaşılan hiçbir şekilde teknik donanım, teknisyen donanımı falan yok. İki yakada 20 milyona yakın insan yaşıyor ve kıtalar arası gidip geliyor. İstanbullular denizi kullanmak zorundalar artık ve gittikçe yoğunlukla kullanıyorlar. Beykoz, Yeniköy gibi bir sürü hat çıktı. Bu nedenle artık küçük gemilerin hayatı bunlar yüzünden tehlikede. Bunlar son derece başıboş, dikkatsiz ve personeli üzerine hiç iyi şeyler düşünemeyeceğimiz gemiler. Sintine bırakıyorlar ve çöp döküyorlar. Boğazın ekolojisini değiştiriyorlar. İstanbul'un yakın gelecekte bunlarla baş etmesi mümkün değil. İlla felaket beklemeyelim" ifadelerini kullandı. |