Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin (TİM) 500 ihracatçı firmanın orta ve üst düzey yöneticisinin katılımı ile gerçekleştirdiği 2013 yılı 4. çeyrek İhracatçı Eğilim Anketi sonuçları açıklandı. Anket sonuçlarını değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, yılın 4. çeyreğinde ihracatçı firmaların üzerinde durduğu en önemli gerçekleşmenin girdi maliyetlerindeki artış olduğuna dikkat çekerek, "TL’nin döviz karşısındaki değer kaybından girdi maliyetlerinin artışı olarak etkilendiklerini belirten ihracatçıların oranı, geçtiğimiz dönem yüzde 61,3 iken bu dönem yüzde 69’a yükseldi. Benzer trend, hammadde girdi maliyetlerinde de görülüyor. İhracatçıların yüzde 42,5’i hammadde birim ithalat fiyatının geçen yılın aynı dönemine kıyasla yükseldiğini belirtiyor. İhracatçı firmaların yüzde 42,7’si üretimlerinin, yüzde 46,2’si ise ihracatlarının yükseldiğini belirtiyor. Bu bulgular, 3. çeyrek verileri ile paralellik gösteriyor” dedi.
İlk çeyrekte ihracatında artış öngörenlerin oranının yüzde 38,6 olduğunu kaydeden Büyükekşi, ihracatçıların girdi maliyetlerinin artacağı beklentisi içerisinde olanların oranının da yüzde 46,4’ten yüzde 61,5’e yükseldiğini dile getirdi.
Araştırmaya katılan firmaların yüzde 65,6’sının üretimlerinde kullandıkları hammaddelerin orijinlerinin yurtiçi olduğunu belirttiğini aktaran Büyükekşi, bu oranın, araştırmanın önceki dönemleriyle paralellik gösterdiğini ifade etti. Yurt dışına bağımlılığı diğer sektörlere kıyasla daha yüksek olan sektörlerin kimyevi maddeler ve mamulleri, otomotiv ve demirçelik-demirdışı metaller olarak sıralandığına dikkati çeken Büyükekşi, "Sektörel bazda bakıldığında tarım sektörlerinde yurtiçi hammadde kullanımı, ortalamanın 23 puan üzerinde iken; demir-çelik, otomotiv ve kimyevi maddeler sektörlerinde bu oran genel ortalamanın 15-20 puan altında" dedi.
"Yılın 4. çeyreğinde yeni pazarlara girebildiklerini anlatan firmaların oran yüzde 40 oldu"
Yılın 4. çeyreğinde yeni pazarlara girebildiklerini anlatan firmaların oranının da yüzde 40 olduğunu vurgulayan Büyükekşi, bu oranda önceki dönemlere göre belirgin bir artış gözlemlendiğini, yeni pazarlara atılım yapılmasının sevindirici bir gelişme olarak dikkat çektiğini anlattı. Büyükekşi, Ekim-Aralık 2013 döneminde firmaların yüzde 10,2’sinin yeni pazarları hedeflemediğini belirterek, "Bu dönemde de Rusya en yüksek oranda hedef pazar olarak belirginleşiyor. Hedeflenen pazarlarda ABD ikinci sıradaki, Çin ise 3. sıradaki yerini korurken, ilk 5’e yeni giren pazarlar Almanya ile Afrika kıtası oldu. Yılın ilk 45 gününde ihracatımızın yüzde 12,2 artış kaydettiği Almanya’nın yeni pazar arayışında öne çıkması da göze çarpıyor. Yılın 3. çeyreğinde mevcut pazarlarda yeni müşterilerden sipariş aldıklarını belirten ihracatçıların oranı yüzde 54,4 olarak gerçekleşti. Firmaların yüzde 33’ü son çeyrekte müşteri kaybettikleri pazar olduğunu belirtti" diye konuştu.
"Enerji maliyetleri ve döviz kurları, ihracatçıların yarısı tarafından vurgulanan öncelikli sorunlar"
Firmaların yüzde 47,6’sının yurt içinde, yüzde 78’inin ise yurtdışında yılın 4. çeyreğinde yatırım yapmadıklarını belirttiğini ifade eden Büyükekşi, bu dönemde yurt içinde yatırım yapan firmaların yüzde 37,2’sinin modernizasyon, yüzde 27’sinin ise kapasite artırımı yatırımı yaptığını aktardı. Büyükekşi, yurt dışı yatırımlarında en yüksek oranda tercih edilen yatırımın yüzde 13,2 ile modernizasyon yatırımları olduğunu vurgulayarak, ilk çeyrek için modernizasyon, kapasite artırımı ve Ar-Ge inovasyon yatırımlarının yurtiçinde öne çıktığını söyledi.
Yurtdışında hiç yatırım yapmayacak firmaların oranının yüzde 75 olarak gerçekleştiğine dikkati çeken Büyükekşi, "İhracatta artışa yönelik yurtdışı yatırımlara dair teşviklerin de yeni ekonomik programlarda daha detaylı değerlendirilmesi gerektiğine inanıyoruz. Bu dönemde rekabetçi fiyat sunamama ve hedef ülkelerdeki ekonomik sıkıntılar en sık karşılaşılan pazarlama sorunlarıdır" dedi.
Kur artışı paralelinde son dönemde sık sık vurguladıkları birim fiyat baskısının, ihracatçıların çoğunluğunu etkilediğinin gözlemlendiğini ifade eden Büyükekşi, "Enerji maliyetleri ve döviz kurları, ihracatçıların yarısı tarafından vurgulanan öncelikli sorunlardır. Yüksek döviz kurunun önceki dönemlere göre daha belirgin bir sorun olarak öne çıkması ise dikkat çekiyor. Ekim-Aralık döneminde dış finansman talebinde bulunan firmaların oranı yüzde 41,2 olarak gerçekleşti. 2013’te zorlaşan dış finansman koşulları ile dış finansman talebi gelişimi durağan gerçekleşti. Eximbank’ın yeni kaynaklarla bu finansman talebini önemli ölçüde desteklediğini gözlemliyoruz" bilgisini paylaştı.
|