ew York.
Başbakan Erdoğan açılışlar için gittiği İzmir'de kilometresi bir milyon dolara mal olan yollardan yakındı. "Türk Devlet Müteahhitliği Sistemi"nin, kirlenmiş politikacı ve bürokratla birlikte yarattığı soygun düzeninin sonucu bu. İktidarda kim varsa ihaleleri kendisine yakın müteahhitler arasında paylaştırır, ihaleyi kazanan kazancının bir bölümünü kirli siyasetçi ve bürokratla paylaşır, (Çünkü Yeşil'in dediği gibi, "adama tek başına yedirmezler, kustururlar sonra") ardından kazandığı projeyi tamamlamaz. Bu sayede ardı arkası kesilmeyen ödeneklerle kesesini doldurur.
Türkiye'de yapılacak bir araştırma başta barajlar olmak üzere kamu ihalelerinin ihaleye çıkış fiyatı ile reel gerçekleşme bedeli arasındaki farkın Hazine'ye ne kadar büyük bedellere mal olduğunu gösterecektir. Her dönem kendi müteahhidini yaratır. Bugün piyasada afra tafrayla dolaşan ve kendilerine işadamı diyen insanların servetinin temelinde bu soygunlar vardır.
Başbakan, bu devlet müteahhitlerinden yakınıyor ama iktidar onlarla işbirliği yapmaya devam ediyor. Bakınız, örnek Karadeniz Otoyolu. AK Parti'nin ve Başbakan'ın karşı olduğu ve iktidarlarının ilk günlerinde durdurdukları bu yol, nedense sonradan hükümetin en önemli projelerinden biri haline geldi. Yolun yapımına karşı çıkan bir avukat acımasızca öldürüldü ve gerçek katilleri hâlâ ortaya çıkarılmadı.
Denize kamyon kamyon taş döken müteahhitlerin 10 kamyonu 100 kamyon göstererek devleti nasıl soyduğunun haberlerini gazetelerde okuyoruz.
Yılan hikayesine dönen yol bir türlü tamamlanamıyor. Çünkü işini bitiren müteahhit önemli bir musluğu kesmiş olur, halbuki Karadeniz Otoyolu altın yumurtlayan bir tavuktur ve emin olun bu yol daha 3-5 iktidar eskitir.
Denizi doldurarak yol yapma şeytanlığını bulan Türk zekâsı, hem çevreyi katletmekte hem de büyük bir soyguna imza atmaktadır. Sadece Ardeşen Yolu bile soygunun boyutlarını göstermeye yeterli. Ardeşen Belediyesi'nin Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'ne hazırlattığı rapora göre, yol yukardan geçerse 33 milyon dolara, sahilden geçerse 70 milyon dolara çıkacaktır ki, bu iyimser bir rakamdır, şişirilmiş dolgu masrafları yolun maliyetini en az iki katına çıkaracaktır.
İzmir'deki yolların maliyetinden şikayet eden Başbakan Erdoğan'a bir de Karadeniz Otoyolu'na bakmasını öneriyoruz. Çünkü kendi partisinin siyasetçileri bile "ANAP'tan ala ala devlet müteahhitlerini aldık" diye yakınıyor. Elbette sadece onları almadılar, Ankara'dan İstanbul'a, Bursa'dan Adana'ya kadar birçok yerel yönetimde kendi müteahhitlik sistemlerini yarattılar. Şimdi aynı isimleri kamu ihalelerinde büyüklerin yanına yamanmış olarak görüyoruz.
Son bir not: Sistemle büyüyenler sistemi tamir edemez.
Ergun BABAHAN
|