Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle
yaptırılacak İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu
Projesi ihalesinde, projenin en kısa yapım ve işletme süresini, 22 yıl
4 ay ile Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel
İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi verdi. Karayolları Genel Müdür
Yardımcısı ve İhale Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık,
Karayolları Genel Müdürlüğünün 9 Nisanda çıktığı ihale süreci hakkında bilgi
verdi.
Akbıyık, İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesinde,
“Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Mapa İnşaat-Limak İnşaat Ortak Girişimi” ile “Nurol
İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat
Ortak Girişimi” teklif verdiğini anımsattı. İhale komisyonunun 13 Mayıs-17
Haziran 2009 tarihleri arasında ortak girişimlerin teklif dosyalarının teknik
incelemesini yaptığı ve tamamladığını belirten Akbıyık, komisyonun her iki grubu
da ihaleye katılım için yeterli bularak, bugün gerçekleştirilen ihaleye davet
ettiğini söyledi.
Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi'nden
itiraz
Daha sonra “Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi” avukatı
Ayhan Yılmaz söz alarak, diğer ortak girişim grubunun teklif
mektubu diye bir zarf hazırlamadığını, teklifi içerisinde teklif mektubu diye
bir zarf bulunmadığını iddia etti.
Bunun üzerine İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık, ihale başladıktan sonra
konsorsiyumlardan birinin itiraz ettiği ve komisyona konuya ilişkin 2 kez yazılı
dilekçe sunduğunu belirterek, komisyonun da bunu değerlendirerek, ilgili
mercilere ilettiklerini ve kendileri açısından hukuki bir sakınca bulunmadığını
söyledi.
Tekliflerin okunması
İhalede, daha sonra komisyon, her iki grubun tekliflerini içeren zarfları
açtı. İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık, her 2 grubun da evraklarında bir eksiklik
bulunmadığını belirterek, teklif mektuplarındaki sözleşme sürelerini okudu.
Akbıyık, “Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Ortak Girişimi”nin
yapım ve işletme dahil süreyi, 22 yıl 4 ay, “Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat
Ortak Girişimi”nin de yine yapım ve işletme dahil süreyi 34 yıl 9 ay olarak
verdiğini söyledi.
Bu arada “Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat Ortak Girişimi” avukatı Ayhan Yılmaz
yeniden söz alarak, itiraza ilişkin konu ve konuyla ilgili söylediklerinin
tutanaklara geçirilip, geçirilmediğini öğrenmek istediğini söyledi. Bunun
üzerine Akbıyık, sürekli müdahalenin yakışık olmadığını belirterek, “Burada
yapılan her şey komisyon tutanaklarına geçiriliyor” diye konuştu. Daha sonra
İhale Komisyonu Başkanı Akbıyık, ihalenin belli bir aşamasının da bu şekilde
sonuçlandığını ifade ederek, bundan sonraki sürecin bakan ve Bakanlar Kurulunun
takdir edeceği şekilde seyredeceğini belirtti.
“Komisyon idari şartnameyi çiğnedi”
İhalenin ardından “Cengiz İnşaat-Kolin İnşaat-Mapa İnşaat-Limak İnşaat Ortak
Girişimi” avukatı Ayhan Yılmaz gazetecilere yaptığı açıklamada, idari şartnamede
teklif zarfının kapalı ve mühürlü olmasının öngörüldüğünü, teklif zarfının
içerisinde yer alması gereken teklif mektubunun da ayrı kaşeli ve mühürlü bir
zarf içinde olması gerektiğini hatırlattı. Ancak diğer ortak girişim grubunun
teklif mektubu diye bir zarf hazırlamadığını kaydeden Yılmaz, “Karşı ortak
girişim grubunun teklifleri içerisinde teklif mektubu diye bir zarf yoktu”
dedi.
Komisyonun tekliflerin sunulmasından sonra teklif mektubunun zarfa
konulmasını ve bu zarfında kaşelenmesine imkan tanıyarak, idari şartnameyi
çiğnediğini ve bugün kendi kapattırdığı zarfı açarak, açıkça hukuka aykırı
davrandığını savunan Yılmaz, “Teklif mektubu açık sunulacaksa idari şartnamenin
ilgili hükümlerinin ne anlamı var” diye sordu.
Proje
Türkiye’nin batısında Kuzey-Güney koridorunda ulaşımı rahatlatmak üzere
Gebze’den İzmir’e uzanacak bir otoyol ile Körfez’e köprü yapılmasını içeren
ihale, firmaların talepleri üzerine daha önce 2 kez ertelenmişti. İzmit Körfez
Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze’den başlayacak ve Körfez’i
köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol,
Balıkesir’den geçerek İzmir’e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak
hesaplanıyor.
Karayoluyla 6,5 saat olan İstanbul-İzmir arası seyahat süresi proje
tamamlandığında 3,5 saate inecek, yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacak,
İstanbul-İzmir arası 140 kilometre kısalacak. Edirne-İzmir arasında kesintisiz
otoyol ulaşımını sağlayacak olan projenin, güzergahta bulunan Yalova, Bursa,
Balıkesir, Manisa ve çevre illerin ekonomisi için de büyük önem taşıdığı
belirtiliyor.
|