Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) geçen cuma günü yaptığı
bir toplantı ile bünyesindeki Dünya Türk İş Konseyi'nin (DTİK)
bir süredir denenmekte olan bir iletişim portalını (www.dtik.org.tr) bizlerle paylaştı.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu'nun "Bir nevi iş adamları
facebook'u" şeklinde nitelendirdiği bu portala DEİK üyesi yaklaşık
2000 işadamı ve profesyonel kayıt yaptırmış
durumda.
Dünyanın her yanına konuşlanmış çeşitli mesleklerdeki işadamları bu portalda
buluşarak bir birleriyle iş amaçlı her türlü konuda bilgi alış-verişi ve ticari
alış-veriş yapabilme imkânı bulacaklar. Şu anda portalda 75 ülkedeki farklı
mesleklerdeki 200 bin işadamı eşleşmiş durumda. Bu işadamları bulundukları
ülkeden Türkiye ile veya başka ülkelerdeki Türk veya o ülkenin işadamlarıyla
doğrudan temas kurarak iş olanakları yaratacaklar ve nemasını elbette Türkiye
toplayacak.
Teknolojinin verdiği en gelişmiş imkânlarla birbirlerine bir "tık" kadar
yakınlaşan Türk girişimciler eminim bu fırsatı en güzel şekilde
değerlendirecekler. Tüm dünyada 5 kıtada yerleşik 6 milyonluk bir
Türk toplumu var. Bu toplumun 4.5 milyonu Avrupa da, 600 bini Amerika da, 200
bini Ortadoğu da, 150 bini Avustralya da diğerleri Orta Asya Cumhuriyetleri ve
Afrika da yaşamakta. Bu Türk nüfusunun yaklaşık 100 ülkede iş yatırımları var.
Sadece Avrupa'daki girişimcilerin sayıları yaklaşık 150 bin ve ciroları 50-60
milyar euro. Sağladıkları istihdam sayısı ise yaklaşık 750 bin kişi. Dünyanın
100 ülkesindeki Türk girişimcilerin sayılarının 180 bin, cirolarının ise 125-135
milyar dolar olduğu tahmin edilmekte. Toplam istihdamları ise 1.1 milyon kişi
olarak hesap edilmekte. Bu girişimciler sadece iş sahalarında kalmıyorlar.
Siyasete giriyorlar, milletvekili, bakan oluyorlar, yerel yönetimlerde yer
alıyorlar, büyük şirketlerin yönetimlerinde üst düzey görevler alıyorlar;
bilimde, sanatta ve sporda da öne çıkıyorlar.
Bu hiç de yadsınamayacak bir güç ve tek eksikliği diaspora anlamında
bütünleşememeleri.
Bildiğiniz gibi DEİK, bu konuda da bir önemli adım atmış; geçen yıl ki Türk
Girişimciler Kurultayı'nda "Türk diasporası"nın temelleri atılmıştı. İşte geçen
cuma günü yapılan toplantıda özellikle bu konu gündeme getirildi ve DTİK Türk
işadamları portalı diaspora anlamı içerisinde sunuldu.
Elbette, yurtdışına ayağını atan her Türk, ister turist, ister işadamı, ister
talebe, ister tedaviye giden hasta, ister spor amaçlı giden sporcu, ister sanat
amaçlı giden sanatçı, ister siyasetçi ve ister sıradan vatandaş olsun hepsinin
görevi Türkiye'yi iyi temsil etmek imajını yükseltmektir.
Bu görev yaşamını ve geçimini yurtdışında gerçekleştiren bir Türk için daha
önem kazanmakta ve onlara ek görevler yüklemektedir.
İşte bu portal onları biraraya getirecek, düşüncelerini, fikirlerini daha
hızlı ve geniş bir alanda paylaşma imkanı verecek ve bu imkân onlara hem iş, hem
aş ve hem de imaj olarak geri dönecektir. Toplantıda ülke
komitelerinin başkanları da vardı ve bazıları temsil ettikleri bölge ülkelerdeki
iş imkânları hakkında bilgiler verdiler. Bu komiteler DTİK oluşumunun
askerleridir ve yapacak çok şeyleri olmalıdır.
-Amerika Bölgesi, Avrupa Bölgesi, Afrika Ortadoğu ve Körfez Bölgeleri,
Avrasya Bölgesi ve Asya Pasifik Bölgesi Komiteleri olarak şekillenen bu
komiteler bu portalda bulundukları bölgelerin özelliklerini, ticari
tercihlerini, yatırım ve ihracat imkânlarını, Türkiye ile olan ilişkilerini bu
portalda üyeleriyle paylaşabilirler. -DEİK veya DTİK, her ay
belirleyeceği bir konuyu bu portalda tartışmaya açmalı ve o konudaki türlü fikir
ve düşünceleri değerlendirerek sonuçlarını portal genelinde paylaşmalıdır. Hatta
ilk tartışma konusu olarak, "Diasporadan ne anlıyor, ne bekliyorsunuz, bu konuda
kısa, orta ve uzun vadede neler yapılmalıdır" başlıklı bir anket yapılabilir
veya bu konuda tartışma ortamı açılabilir ve sonuçları en kısa sürede üyeleriyle
paylaşılabilir. Bu çalışmanın sonucu Diaspora çıkışının yol haritasını
oluşturması anlamında çok önemli görülmelidir.
-Portalda bazı konuları tartışırken, tartışma adabı ölçüsünü kaçıran ve
tartışmalara siyasi görüş katan üyelerin derhal portal dışına çıkarılacağını
önceden duyurmalıdır.
-Yurtdışındaki girişimcilerin başarılı projeleri ve başarı hikayeleri diğer
üyelere özendirici olmak amacıyla bu portalda duyurulabilir.
-DEİK veya DTİK yönetimi günlük gazetelerdeki dış ticaret ile ilgili olan ve
yurtdışındaki girişimcilerin ufuklarını açacak türdeki araştırma, makale ve köşe
yazılarını bu portalda üyeleriyle paylaşabilir.
-Bir uzman tarafından hazırlanacak aylık ekonomik rapor bu portalda
yayınlayarak yurtdışındaki üyeler bilgilendirilebilir. Adına ister
"DTİK portalı" deyin, ister "Facebook", bu oluşumun birkaç amacı var. Ama ilk ve
en önemli amacı, Türkiye'nin ve Türk adının yüksek değerde bir imaj ile
tanınması için lobi faaliyetlerinde bulunmaktır. İş amacı, bu amacın ardından
gelmektedir. Öyle ya, ülke imajınız yerlerdeyse iş konusunda ağzınızla kuş
tutsanız nafiledir. Toplantının geneli tabii "imaj ve tanıtım" üzerine
oldu. Ben, "Yurtdışında işadamlarımız iyi ve farklı bir imaj sunarlarken,
siyasilerimizin sundukları imaj aynı dozda değil, bu zorluğu nasıl aşacağız?"
soruma cevap alamadım. Tam imaj konuşurken, 2016 Avrupa Futbol Şampiyonası'nı
Fransa ya kaptırdığımız haberi geldi, hepimiz çöktük ve imaj ve tanıtım konusu
bir kere daha da önemli hale geldi. Konuya pazartesi devam edeceğiz.
|