Ulaştırma Bakanı Yıldırım, Meclis’te
İstanbul Boğazı’nın yükünü azaltmak için
Karadeniz’i Sakarya Nehri ve Sapanca
Gölü’nden Marmara’ya bağlayacak ’yapay kanal’ı
anlattı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, TBMM Genel
Kurulu’nda teknelere vergi kolaylığı getiren yasa görüşülürken İstanbul
Boğazı’nın yükünü azaltmak için Karadeniz’den Marmara’ya yapay kanal açılmasının
gündemde olduğunu söyledi
Yılda 56 bin gemi...
İstanbul Boğazı’nın dünyanın en zor su yollarından birisi olduğunu belirten
Yıldırım şunları söyledi:
“İstanbul Boğazı’n-dan yılda 56 bin gemi geçiyor ve bunlardan 10 bini tanker.
Her yıl da 145 milyon ton ham petrol boğazlardan geçiyor. Bir anlamda patlamaya
hazır bomba gibi olan bu yüklerin, bir kaza sonucu İstanbul’da telafisi zor bir
felakete dönüşmemesi için radar ve kameralı izlemeyle emniyete yönelik çok ciddi
tedbirler geliştirilmiş ve son 5-6 yılda da bir kaza yaşanmamıştır. Ancak kuzey
komşularımız başta olmak üzere birçok ülke, Boğaz’da trafiğin daha artırılması
yönünde sürekli baskı yapmaktadır. Biz de deniz seyir ve güvenliği açısından
bunun uygun olmadığını söylemekteyiz. Bunun için de seyir emniyetini artırıcı
tedbirleri en üst seviyeye çıkardık. Yıllar boyu artacak taleplere karşı, bir
hattın kurulması veya Karadeniz’den Marmara’ya yeni bir yapay kanal açılması
fikir projesi olarak gündemdedir. Bu maliyet ve zaman olarak çok büyük bir
projedir. Böyle bir fikir projesi mevcuttur. Bunun yanında, Kuzeydeki
denizlerden güneydeki denizlere boru hatlarıyla nakil yapma konusu da gerek
Rusya’nın gerek Türkiye’nin üzerinde çalıştığı projelerdir.”
Karadeniz-Marmara kanal projesi Osmanlı döneminde 7 kez
gündeme geldi. Sakarya Nehri’ni Sapanca Gölü ve İzmit Körfezi’ne bağlama fikri
ilk kez Kanuni Sultan Süleyman döneminde ortaya atıldı.
Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa, Sakarya’yı Sapanca Gölü yoluyla
İzmit Körfezi’ne bağlamak istedi. Proje için de Mimar Sinan’ı görevlendirdi.
Kanal ve kazı yapılmaya başlandı, kazılar Körfez tarafından 15 kilometre
ilerledikten sonra harplar dolayısıyla yarıda kaldı.
Yeni proje 1999’da hazırlandı, deprem engel oldu...
Karadeniz ile İzmit Körfezi’ni Sakarya Nehri ve Sapanca Gölü’ne kanalla
birleştirecek su yolunun, küçük gemiler için İstanbul Boğazı’na alternatif
oluşturacağı bildirildi. İTÜ İnşaat Fakültesi Hidrolik Anabilim Dalı Başkanı
Prof. Dr. Necati Ağıralioğlu, tarihte ilk olarak Sokullu Mehmet
Paşa tarafından ortaya atılan Karadeniz-Sakarya-İzmit iç su yolu için 7 kez
girişimde bulunulduğunu ancak Osmanlı’nın zayıflaması sonucu
gerçekleştirilemediğini söyledi. Prof. Ağıralioğlu, 1999’da Sakarya Valiliği’nin
isteği üzerine bir grup bilimadamı ile fizibilite raporu hazırladıklarını
bildirdi. Prof.Ağıralioğlu, projenin 1999 Ağustos’undaki deprem nedeniyle
gündemden düştüğünü vurguladı.
140 km. kanal olacak
Prof. Ağıralioğlu, bu projede ise yaklaşık 140 kilometrelik bir su yolunun
söz konusu olduğunu ve fazla yüksek olmayan bir maliyetle çok yönlü ve uzun
süreli bir yarar sağlayacağını dile getirdi.
|