br />
Yılan hikâyesi 1954’te başladı
Ilısu Barajı ve Hidroelektrik Santrali Projesi (Ilısu Projesi ilk gündeme
geldiğinde Adnan Menderes hükümeti işbaşındaydı. Geçen sürede 40 hükümet
değişti.
1954: Hasankeyf’i su altında bırakacak Ilısu Barajı projesi hazırlanmaya
başlandı. 1971: Projenin ön hazırlık çalışmaları bitirildi. 1982: Kesin
projeleri bitirildi. 1996: Finansmanın sağlanması için proje yap - işlet -
devret modeliyle ihaleye sunuldu. Ama hiçbir şirket ihaleye girmedi.
Birinci konsorsiyum
20 Mart 1997: Ilısu Barajı’nın yapımı amacıyla Bakanlar Kurulu kararı
çıkarıldı. Projenin yapımı için Britanya, Avusturya, İsviçre ve İtalya’dan
oluşan konsorsiyum kuruldu. 2002: Lider şirketin çekilmesiyle konsorsiyum
dağıldı.
İkinci konsorsiyum
2004: Ilısu Barajı için Avusturya, İsviçre, Almanya ve Türkiye şirketlerinden
yeni bir konsorsiyum oluşturuldu. 30 Ağustos 2005: Atlas ve Doğa Derneği’nin
organize ettiği Hasankeyf’e Sadakat Treni, 300 yolcusuyla yöreye destek
verdi. Nisan 2006: ‘Hasankeyf’e Sadaka’ imza kampanyası başladı. Binlerce
kişinin imzaladığı dilekçeler Türkiye, Almanya, Avusturya ve İsviçre hükümet
başkanlarıyla Avrupa Komisyonu ve Avrupa Parlamentosu’na gönderildi. Mayıs
2006: Avusturya, İsviçre ve Almanya hükümetleri, konsorsiyuma proje sorunlarını
aktardı. 9 Temmuz 2006: Ilısu Barajı’nın temelinin 5 Ağustos’ta atılacağı
Nurol tarafından bildirildi. 6 Ekim 2006: Nihai Değerlendirme Toplantısı
Mutabakat Zaptı (FAM Protokolü) imzalandı ve DSİ kapsamında 89 adet görev tanımı
yapılması uygun görüldü. 14 Ağustos 2007: DSİ ile Ilısu Konsorsiyumu arasında
inşaat ‘yapım sözleşmeleri’ imzalandı. 15 Ağustos 2007: Kredi anlaşmaları
imzalandı. 20 Mart 2008: Ilısu Barajı uluslararası bilirkişi heyeti
yayımladığı denetim raporunda baraj inşaatına vize vermedi. Ilısu Barajı’nın
inşa edilebilmesi için gereken 153 ön şartı denetleyen uluslararası bilirkişi
heyeti, bugüne kadar şartların hemen hiçbirinin gerçekleştirilmediğini
belirtti. 2 Eylül 2008: Alman ‘Der Spiegel’ dergisi, Türkiye’nin gerekli
şartları yerine getirmediği gerekçesiyle, Alman Hükümeti’nin Ilısu Barajı için
kredi desteğini geri çekebileceğini yazdı. 6 Ekim 2008: Kredi kuruluşları
Türkiye’ye Çevresel Uygunsuzluk Bildirimi verdi ve kriterlerin yerine
getirilmesini istedi. 2 Aralık 2008: İnşaatın başlaması için gerekli şartlar
bitmeden iş makineleri çalışmaya başladı. 12-22 Aralık 2008: Ilısu Barajı’na
kredi veren ülkelerden Avusturya ve Almanya projeden desteğini çektiğini
açıkladı.
180 gün ek süreç
23 Aralık 2008: Bölgedeki tüm çalışmalar askıya alınarak Türkiye’den beklenen
kriterlerin yerine getirilmesi için 180 günlük ek süreç başlatıldı. 6 Temmuz
2009: Süreç bitti. 7 Temmuz 2009: Kredi kuruluşları anlaşmayı feshetti.
|