Bakanlık Asbestin İzini Bulamamış
Asbest Yüklü Gemi Söküm için...
Konteyner Kent Yakınında Asbest...
Hataylılar Asbest Soluyor
Hatay'da Gökten Asbest Yağıyor
Deprem Bölgesinde Asbest Tehlikesi...
Asbest Yüklü Hafriyat Denize Boşaltıldı
Mersin Limanı'nda, deniz kazı sahasındaki asbestle yüklü milyonlarca tonluk hafriyat bertaraf edilmek yerine tekrar denize döküldü.
Mersin Uluslararası Limanını genişletme (faz-2) çalışması ve buna bağlı rıhtım yapımı tam gaz sürerken, çalışmaların altından, yine sermayenin çıkarları için yapılmış ‘felaket’ çıktı. Genişletme projesinin çevre etki değerlendirme (ÇED) dosyasındaki TÜBİTAK analiz raporundaki ‘asbest’ uyarısı dikkate alınmadı. Evrensel’den Ramis Sağlam’ın haberine göre; Mersin Çevre Platformundan Makine Mühendisi Sabahat Aslan, deniz dibi kazı çalışmalarında çıkan yaklaşık 6 milyon ton ‘asbestli’ hafriyatın bertaraf edilmek yerine, taşınarak denize boşaltıldığını belirtti. Liman genişletme projesini, 6 Aralık 2023’de Mersin Uluslararası Liman İşletmeciliği ile sözleşme imzalayan Doğuş İnşaat sürdürüyor. Proje ÇED ‘olumlu’ dosyasında yer alan 3 Aralık 2019 tarihli TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) analiz raporundaki şu veriler yer alıyor: 176 bin metrekarelik dolgu alanı için 2 milyon 120 bin metrekarelik alanda deniz dibi kazı çalışması yapılacak, yapılacak kazı ile toplam 3 milyon 283 bin 46 metreküplük malzeme çıkarılacak. ‘Yapım ve dip taraması proje dosyasında’, çıkarılacak malzemenin, kanserojen etkisiyle bilen asbest içermesi nedeniyle riskli olduğu belirtiliyor. TÜBİTAK raporunda hafriyatın, hafif bazik, nemli ve ağırlıklı olarak inorganik içerikli olduğu, ‘asbest’ içeriği nedeniyle risk oluşturduğu ifade edilirken, numunelerde ‘beyaz asbest’ mineralleri olduğu için tehlikeli atık olduğu vurgulanıyor. São Paulo'dan 10 bin kat daha fazla Gemilerin oluşturacağı kirliliği de değerlendiren Aslan, trafik yükü, emisyon salınımı ve deniz kirliliğini içeren çevresel etkilerinin ÇED raporunda yer almadığına dikkat çekti. Aslan, “Genişleme projesi kapsamında hazırlanan nihai ÇED raporunun da daha önce gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda doğal ortam bozulması, gemi trafiği, yoğun kullanım gibi etkenler ile biyolojik çeşitliliğin olumsuz etkilendiğine yer verilmiş ve gerçekleştirilecek olan çalışma sonucunda da daha çok çevresel etkilerin olması bekleniyor” dedi. Proje alanında dolgu yapılacak alandaki malzemenin taş ocağından taşınacağına dikkat çeken Sabahat Aslan şu bilgiyi verdi: “TMMOB Mersin Koordinasyon Kurulu olarak hazırlanan raporda durumu değerlendirmiştik. Proje dosyasında, dolguda kullanılacak olan taşlar deniz suyunun kirlenmesine neden olmayacağı, dış etkilerden bozulmayacağı ve ayrışmayan kayalardan olacağı ve kullanılacak olan dolgu malzemesi, suda çözünebilen toksik ağır metalleri ve diğer maddeleri ihtiva etmeyecek şekilde temin edileceği belirtilmişti. ÇED raporunda yer alan vurgu ile denizel ortama zarar vermeyecek içerikte olması planlanan 4 milyon 284 bin 354 ton dolgu malzemesinin nereden nasıl hangi koşullar altında temin edileceği bilinmemekle birlikte gerekli nitelikteki malzemenin tespiti ve temin edilme koşulları ifade edilmemişti.” Çevreyi tehdit eden proje durdurulsun Haberin tamamına linkten ulaşılabilir. |