etroyu faciayla yüz yüze getiren Geos Geoteknik ve Sondajcılık, izinsiz zemin etüdü yaparken ne mühendise danışmış ne imar planına bakmış. Belediye, sondajı yaptıran arsa sahibi firma için suç duyurusunda bulundu.
Metroda önceki gün yaklaşık 750 yolcuyu ölümle burun buruna getiren sorumsuzluğun ardından, skandallar zinciri çıktı. Mecidiyeköy'de zemin etüdü sırasında İstanbul Metrosu'nun güvenlik duvarını delip bir vagona zarar veren firmanın izinsiz sondaj yaptığı, çalışmada mühendis bulundurmadığı, nereyi deldiğini görmek için imar planına bile göz atmadığı ortaya çıktı.
"Faciadan dönüldü" diyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi, zemin etüdünün yapıldığı arsanın sahibi Volga Dış Ticaret Danışmanlık Ltd. Şti. hakkında 'kamu malına zarar vermek ve insan hayatını tehlikeye atmak' gerekçesiyle suç duyurusu yaptı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden dün yapılan açıklamada Taksim-4. Levent metro hattında çalışan Ahmet Tektek yönetimindeki trenin, önceki sabah saat 09.00 sıralarında bilinmeyen bir cisme çarptığı hatırlatıldı. Açıklamaya göre ilk araştırmada, metro tünelinin tavanından 6-7 metre uzunluğunda bir demir çubuğun sarktığı görüldü. Teknik ekip derhal seferleri durdurdu. 40 dakikalık bu süre içinde borunun kırılan parçalarından bir kısmının sürüklenerek raylara zarar verdiği belirlendi.
İnşaat araştırmasına çıktılar
Kazanın oluş nedeninin anlaşılması için tünel içinde araştırma yapılırken 30 kişilik metro güvenlik ekibi de Mecidiyeköy sokaklarında inşaat araştırmasına çıktı. Aramalar sırasında Büyükdere Caddesi Ali Rıza Raşit Sokak Numara 6'da sondaj çalışması yapıldığı belirlendi. Sondaj yapılan arazinin ve yıkılması planlanan binanın Volga Dış Ticaret Danışmanlık Ltd. Şti'ye ait olduğu, teknik çalışmaların ise Geos Teknik Ltd. Şti. tarafından yapıldığı tespit edildi.
Çalışmanın yapıldığı yere, Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü ve teknik ekiple Zabıta Müdürlüğü ekipleri sevk edilerek zabıt tutuldu. Firmanın temel kazısı için sondaj yaptığı, 30 metre derinliğe inerek, 60 santimlik metro güvenlik duvarını da deldiği anlaşıldı. Kriz masasınca yapılan çalışmalarda, sondajı yapan firmanın çalışmalar sırasında mühendis bulundurmadığı, plansız ve programsız bir çalışma yaptığı da tespit edildi. Belediye açıklamasında, yüksek gerilim hattı (750 VDC) olan metro tünelinde tavanı delen demir çubuğun hatlara değmemesi veya tekerleklerin altına girmemesiyle, büyük bir faciadan dönüldüğüne dikkat çekildi.
Şişli Belediyesi: Hukuksuz
Kazayla ilgili olarak Şişli Belediyesi'nden yapılan açıklamada da Volga Dış Ticaret Danışmanlık Ltd. şirketinin 18 Şubat 2005'te imar durumu tanzimi talep ettiği, 14 Mart'ta ise kendilerine 1/1000 ölçekli uygulama imar planı onanmadan imar durumu tanzim edilemeyeceğinin belirtildiği vurgulandı. Açıklamada daha sonra yeniden imar durumu ve ruhsat başvurusu olmadığı belirtilerek, "Burada yapılan faaliyet hukuka aykırı, izinsiz bir faaliyettir" denildi.
Sondajı yapan Geos Geoteknik ve Sondajcılık Ltd. dün sessiz kalırken, Volga Dış Ticaret ve Danışmanlık Limited Şirketi'nden yapılan açıklamada ise sorumluluk kabul edilmedi. Açıklamada, firmanın sadece arsanın sahibi olduğu, sondaj çalışmalarıyla ilgisi bulunmadığı belirtildi.
Ne ceza alacaklar?
3194 Sayılı İmar Kanunu'nun 34., 40. ve 42. maddeleri, inşaat sırasında yeraltı ve yerüstü tesislerine zarar durumunda zararın yüzde 20 fazlasıyla karşılanmasını ve 600 YTL-35 bin YTL para cezası öngörüyor. İlgili idarenin suç duyurusu halinde ise sorumlulara beş yıla kadar meslekten men cezası getiriliyor.
'İstanbul'da bu işler bilinçsiz...'
İstanbul İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe, İstanbul'da her an, önceki gün metroda yaşanana benzer kazalar meydana gelebileceğini belirterek, "Bu olayda firmanın şanssızlığı, kazaya sebep olması" dedi. Gökçe, İstanbul'daki risklere dikkat çekerken şöyle konuştu:
"Yapılan sondaj kapsamlı bir çalışmaydı, mutlaka izin alınması gerekliydi. İstanbul'un yeraltı altyapısını gösteren haritalar vardır. Belli ki söz konusu firma bu haritalara göz atmamış. Maalesef İstanbul'da bu tip çalışmalar bilinçli bir şekilde yapılmıyor. Sondaj çalışmalarının çoğu imar planlarına göz atmadan yapılıyor. Metro kazasındaki firmanın şanssızlığı kazaya sebebiyet vermesidir. Bu noktada yerel yönetimler de suçlu. Müteahhitle anlaşmayı imzaladıktan sonra sorumluluğu onlara devrettikleri için denetleme yapmıyorlar. Oysa işin nasıl yapıldığını çok sıkı denetlemeleri gerekiyor."
Zarar büyük: 190 bin YTL
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanvekili Ahmet Selamet, metroda meydana gelen kazada zararın yaklaşık 100 bin avro (yaklaşık 190 bin YTL) olduğunu söyledi. İki tren üzerindeki üç vagonda zarar olduğunu söyleyen Selamet, trenlerden birinin hafif hasarlı olduğunu belirterek iki günlük bir çalışmadan sonra sefere devam edebilebileceğini belirtti. Diğer treninse 16 farklı araç altı aksamında ciddi hasarlar olduğunu ve servis dışı kaldığını açıklayan Selamet, hasar tespit çalışmalarını bitirdikten sonra Şişli Başsavcılığı'na suç duyurusunda bulunduklarını ve artık kararı yargının vereceğini vurguladı.
|