KDM Kiralama Danışmanlık Merkezi kurucusu Murat
İzci, yabancı danışmanlık şirketleri ya da yatırımcıların
yurt dışındaki projeler için
gelip Türk danışmanlık şirketlerine teklifte bulunduğunu
ifade ederek, ''Danışmanlık şirketi, Türk danışmanlık şirketine ortaklık
teklifi ya da satın alma arzusu
ile geliyor'' dedi.
İzci, KDM'nin projelerinin, kiralama süreçlerinin, İstanbul yatırımlarının ve
2011 yılına ilişkin beklentilerinin açıklandığı toplantıda yaptığı konuşmada,
2008'de kurulan ve bugüne kadar portföyüne kattığı 20 proje ile sektörün
''iddialı'' kiralama-danışmanlık şirketlerinden biri haline gelen KDM'nin, bu
yılın sonuna kadar 6 alışveriş merkezinin daha açılışını gerçekleştireceğini
kaydetti.
Bu projelerin içinde yurt dışı projelerinin de bulunduğunu belirten İzci,
''Yabancı danışmanlık şirketleri ya da yatırımcılar, yurt dışındaki projeler
için gelip Türk danışmanlık şirketlerine teklifte bulunuyor. Danışmanlık
şirketi, Türk danışmanlık şirketine ortaklık teklifi ya da satın alma arzusu ile
geliyor. Bu demek oluyor ki Türkiye'de bu iş layıkıyla yapılıyor. Türkiye'de
perakende ve mağazacılık çok iyi yapılıyor. Türkiye, alışveriş merkezleri
sektörüne geç girdi ama çok çabuk ilerledi. AVM sayısı hala yetersiz ama gelişim
hızlı'' şeklinde konuştu.
KDM'nin ilk yurt dışı projesinin, kiralama ve konsept danışmanlığı hizmetleri
verdiği, Bişkek'teki Ruby Center olduğunu hatırlatan İzci, Sarajavo City
Center/Bosna Hersek, Bakü Grandmart AVM/Azerbaycan, Erbil Royall Mall ve Bağdat
projeleri ile birlikte yurt dışı çalışmalarına devam ettiklerini, bunların
haricinde yurt dışından ciddi yönetim teklifleri aldıklarını belirtti. Bu
anlamda kiralamasını üstlendikleri ya da yönettikleri projelere Türk perakende
markalarını da götürdüklerini, perakendeci-danışmanlık şirketi olarak da yurt
dışında güzel bir sinerji yakaladıklarını söyledi.
İzci, Mayıs 2011 itibariyle Türkiye'de 81 ilin 50'sinde alışveriş merkezi
bulunduğunu, bu rakamın Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında geride
kaldığını ifade etti.
''Yeni İstanbullar yaratmamız gerekiyor''
Türkiye genelinde 81 ilin 18'inin, ortalama gelir düzeyinin üstünde yer
aldığını, bunların 3'ünde alışveriş merkezi olmadığını kaydeden Murat İzci,
''İstanbul'a bakıp 'her yer AVM doldu' deyip geçiştirmek doğru bir yaklaşım
değil. Bu noktadan bakıldığında içimizdeki İsviçre'leri keşfetmek için, yeni
İstanbullar yaratmak için, gerekli planlama ve düzenlemeleri yapmamız gerekiyor.
Yeni İstanbullar ekonomimize, gelişme hızımıza güç katacaktır. Bizlerin ve AVM
yatırımcılarının bu tarz verileri iyi analiz edip hayatı, ekonomiyi, organize
perakendeyi canlandıracak, yeni ufuklar açacak pazarlar yaratma hedefi
kaçınılmazdır'' diye konuştu.
Bundan 3 yıl sonrasının verilerine bakıldığında, 2014 senesinde 81 ilin
59'unda AVM bulunacağının ve Türkiye geneli kiralanabilir alan büyüklüğünün 10
milyon 969 bin metrekareye ulaşacağının öngörüldüğünü belirten İzci, ortalama
AVM büyüklüğünün ise 28 bin 942 metrekare olacağını söyledi.
İzci, artık alışveriş merkezlerinin farklılaştığına, konsept AVM'lerin inşa
edilmeye başladığına ve bundan sonraki süreçte de bu tip AVM'lerin kazançlı
olacağını işaret ederek, konuşmasını şöyle sürdürdü:
''Dünyada AVM’ler sadece beton yığınları değil. Bir AVM’nin içinde caddeler,
sokaklar, kültür-sanat alanları, eğlence merkezleri var. Yeni planlanan
AVM'lerde buna daha dikkat edilmeli. Süs havuzları, yeşil alanlar, çiçek
bahçeleri, çocuklar için geniş oyun alanları gibi detaylara yer verilmeli. Bu
tür alanlar için çok daha fazla yer ve bütçe ayrılması gerekiyor. Yatırımcılara
bu tür alanlar ölü alan gibi geliyor; çünkü kira geliri yok. Ama uzun vadede
sizin en büyük avantajınız bu alanlar oluyor. Siz bu alanlarla ziyaretçinin
kalbine taht kuruyorsunuz; İstanbul'u düşünün, AVM sayısı bazı bölgelerde
yoğunlaşmış, tek bir cadde üzerinde 3 AVM olan bölgeler var. 3 AVM'de de hemen
hemen aynı markalar var. Siz nasıl müşteriyi kendinize çekeceksiniz? Sosyal
yaşam alanlarınızla... Müşteri bu alanlar için sizi tercih edecek. AVM'nizin
değeri böyle artacak. Uzun vadede bu yatırımcıya kazanç anlamında da yansıyacak.
Tercih edilen AVM'nin kira gelir artışları da ona göre artacak''.
''AVM'ler yerel perakendecinin düşmanı değil''
KDM Kiralama Danışmanlık Merkezi kurucusu İzci, ''AVM'lerin esnafların kepenk
indirmesine sebep olduğu'' yönündeki eleştirilere değinirken de, ''Biz yerel
perakendecinin düşmanı değiliz'' dedi. İzci, kiralamasını yaptıkları AVM'lerde
yerel perakendeciyi de düşündüklerini ve onları AVM'lere davet ettiklerini
bildirdi.
Bu yılın sonunda 307 AVM
Murat İzci'nin verdiği bilgiye göre, Mayıs 2011 itibariyle AVM'ler Türkiye'de
50 ilde faaliyet gösteriyor. Türkiye genelinde 254 AVM bulunuyor, ortalama AVM
büyüklüğü 23 bin 811 metrekare, kiralanabilir alan 6 milyon 48 bin 224 metrekare
ve her bin kişiye düşen kiralanabilir alan ise 82 metrekare.
31 Aralık 2011
itibariyle Türkiye'de 55 ilde alışveriş merkezleri faaliyet gösterecek. Türkiye
genelinde 307 AVM bulunacak, ortalama AVM büyüklüğü 24 bin 913 metrekare,
kiralanabilir alan 7 milyon 648 bin 420 metrekare ve her bin kişiye düşen
kiralanabilir alan ise 103 metrekare olacak.
Verilere göre, 31 Aralık 2014 itibariyle Türkiye genelinde 378 AVM bulunacak,
kiralanabilir alan ise 10 milyon 969 bin 276 metrekareye
çıkacak.
|