Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ekonomide
beklenmeyen kararlardan şikayetçi. Akın, Akfen Gayrimenkul Yatırım
Ortaklığı (GYO) ait Fransız Accor Grubu’nun işlettiği
21 milyon avro yatırım maliyetli Novotel ve
İbis otellerinin açılışı için gittiğimiz
Gaziantep’te hükümetlerin ‘Maç oynanırken kural
değiştirme’ çabalarının girişimciyi sıkıntıya soktuğunu anlattı. Bazı
gazetecilerle yaptığı sohbet sırasında, Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan’ın özellikle Avrupa Birliği’ne kimi kez iç siyasi gelişmelerle
ilgili kullandığı, ‘Maç oynanırken kural değiştirilmez’ sözünü tekrarlayan Akın,
ancak hem geçmişteki hem de şimdiki hükümet döneminde kuralların maç oynanırken
değiştirildiğinin örneklerini verdi.
1998’de
yaşandı
Akın, 1998 yılında TAV’ın
Atatürk Havalimanı Dış Hatler Terminali işletmesini aldıktan
sonra yaptığı ilk temel atma töreninde dönemin Başbakanı Mesut
Yılmaz’ın yaptığı konuşmayı hatırlattı. Yılmaz, konuşmasında hem
yapılan işten, hem de tesisin İstansbul’a yapacağı katkıdan coşup başlamış
konuşmaya: “Bu havaalanını yenileri takip edecek. Daha iyileri, daha
modernlerini de yapacağız. İstanbul’da Sabiha Gökçen ve
Silivri Havalimanını da yapacağız. Bir havalimanı da
Çorlu’da devreye girecek...”
Suratlar bir anda
asılmış
TAV’ın tören alanındaki finansörlerinin yüzü bir anda
asılmış. Akın tören sonrasında finansörlerin yüz ifadelerini ve kendi
tedirginliğini Başbakan Yılmaz’a aktararak, “Keşke tören atmada bu projelerden
bahsetmeseydiniz. Finansörlerimiz bizim daha az para kazanacağımız ve ödemede
zorlanacağımız endişesiyle yeni havalimanı projelerinden tedirgin olur” demiş.
Başbakan Yılmaz ise Akın’ı, “Sen canını sıkma. O projeler yapılıncaya kadar
senin İstanbul Atatürk Havalimanı’nı işletme süren bile biter” diyerek
rahatlamaya çalışmış ama olan da olmuş. Kredi vereceği projeyi görmek için
İstanbul’a gelen finansörler tören sonrası ilk uçağa atlayıp ülkelerinin yolunu
tutmuş.
Gümrüksüze kısıtlama
Akın o sıkıntıyı
şöyle anlattı: “Biz Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Teminali’ne o zaman teklif
verirken, çok kısa vadede İstanbul’da yeni bir havalimanının devreye
girebileceği öngörülmüyordu. Biz de hesaplarımızı ona göre yapmıştık.
Teklifimizi ona göre vermiştik. Kreditörler de parayı bunu gözönünde
bulundurarak vereceklerdi. Maç ortasında kuralların değişebileceği” izlenimi
bile yabancı finansörleri kaçırmaya yetiyorsa, dikkatli olmak
gerekiyor.” Akın’ın ‘Maç ortasında kuralların değişmesi’yle ilgili verdiği
diğer örnek de havalimanlarındaki gümrüksüz satış mağazalarına getirilen
kısıtlamayla ilgili. Maliye Bakanlığı, yıllar sonra ‘havaalanlarındaki gümrüksüz
satış mağazalarında büyük vergi kaybı olduğunu’ keşfetmesiyle birlikte düğmeye
de basılmış.
Gümrük mevzuatında yapılan değişiklikle geçen yılın ekim
ayında yolcuların alabileceği ürünlerin miktarına kısıtlama getirilmiş. Eskiden
3 karton sigara alabilen bir yolcu bugün 2 karton, 4 litre şarap yerine 2 litre
şarap ile ‘yetinir hale getirilmiş’. Viski gibi yüksek alkollü içkileri 1 litre
sınırı gelmiş. Çikolata ise 2 kilodan 1 kiloya indirilmiş. Akın, gümrüksüz satış
mağazası gelirlerinin toplam gelirlerdeki payının yüksek olduğuna dikkat
çekerek, “Biz ihalede bu gelirleri de hesaba katıp teklif veriyoruz. Siz hiç
hesapta olmayan bir şekilde benim geliri düşerecek bir düzenlemeyi oyun devam
ederken yaparsanız ihalenin şartlarını değiştirmiş olursunuz’
dedi.
‘Enerjide 20 şantiye var’
TAV
İnşaat, TAV Havalimanları Holding gibi şirketlerin de
ortağı olan Akfen, 2009’u 2 milyar ciroyle kapatmış. Akın, bu
yıl işlerin daha iyi olacağını belirterek, “Bu yıl hem işler daha iyi olacağı,
hem de TAV İnşaat’ın cirosundan payımıza düşecek miktarla da 2.5 milyar lirayı
buluruz’ dedi.
Akfen bu arada önemli bir enerji yatırımcısı haline de
gelmiş. Akın bu durumu ‘Enerjide 20 ayrı şantiyede çalışıyoruz’ sözleriyle
özetliyor.
Grubun Singapurlu ortağıyla oluşturduğu konsorsiyumun üç
sene önce önce özelleştirmeden aldığı Mersin Limanı’nda ise işler iyi. Mersin,
yapılan yatırımlar ve artan iş hacmiyle İstanbul Ambarlı’daki Marport’un
ardından Türkiye’nin ikinci büyük konteynır limanı olmuş. Üç yıl önce günlük
işlenen konteynır sayısı 500 bin iken bugün 1 milyona ulaşmış.
Singapurlular memnun
Akın, Singapurlu
ortaklarının da limanın performansından çok memnun olduğunu belirterek, “Dünyada
işlettikleri 30 limandan krize rağmen yüzde 2 ile en az yük kaybı Mersin’de
oldu. Bu nedenle keyifleri çok iyi” dedi.
|