Üç yıl önce İstanbul’da gerçekleşen Dünya
Mimarlık Kongresi, bu sene İtalya’nın Torino kentinde düzenleniyor. 29 Haziran-3
Temmuz tarihleri arasındaki kongre, pek çok ülkenin mimarlık alanındaki
gelişmeleri yansıttığı özel sergileri Torino’ya taşınıyor. Bu sergi vesilesiyle Süha Özkan başkanlığında 2006’da kurulan Dünya
Mimarlık Topluluğu (World Architecture Community), Torino kent merkezindeki
Palazzo Bertalazone di San Fermo sanat galerisinde 'Türk Mimarlığı Şimdi' temalı
iç içe iki sergi düzenliyor.
Bunlardan biri 'Görüntüleri Anlatmak' adıyla mimar ve fotoğraf
sanatçısı Sıtkı Kösemen’in objektifinden İstanbul’u panoramik olarak gösteren
karelerden oluşuyor. Diğeri ise 7 mimarın katıldığı '7 Tepe 7 Mimar' başlığı
altında Emre Arolat, Can Çinici, Mehmet Kütükçüoğlu, Şevki Pekin, Nevzat Sayın,
Melkan ve Murat Tabanlıoğlu, Han Tümertekin’in yapıtlarından...
Sergiler sadece kongre süresince değil bir ay boyunca ziyarete
açık olacak: "Şehrin içinde olup hem Torino halkına hem de orayı gezecek
mimarlara daha uzun süre ulaşabilecek bir mekan arayışına girdik. Sonunda tarihi
bir saray yavrusu olan Palazzo Bertalazone di San Fermo’daki sanat galerisinde
karar kıldık. Mekanın parçalara bölünmüş yapısı serginin kurgusunu oluşturmamıza
yardımcı oldu. Mimarlara ayrılacak yedi oda İstanbul’a da bir atıf yapma fikrini
verdi. Ve sadece İstanbul’dan mimarların katılacağı '7 Tepe 7 Mimar' isimli tema
oluştu" diyor Özkan.
Sergi için modern Türk mimarisinin üçüncü nesil mimarlarından en
çok uluslararası isim yapan, en çok ses getiren, projeleri tartışılan, ticari
olmayan işler yapmış yedi isim seçildi. 7 odada 7 mimar, eserlerini pano veya
projeksiyon gibi farklı yöntemlerle gösterecek. İki odada ise 'Görüntüleri
Anlatmak' adıyla mimar ve fotoğraf sanatçısı Sıtkı Kösemen’in objektifinden
İstanbul’un sosyal yapısının yansıdığı kareleri sergilenecek.
Kendilerini fark ettirmek isteyen mimarlara açılım
sağlamaya çalışıyoruz
Serginin fikir babası Mimar Süha Özkan, 15 yıl boyunca
Colombia ve ODTÜ gibi üniversitelerde öğretim üyeliği yaptı. Ardından 25 yıl Ağa
Han Mimarlık Ödülleri’nin genel sekreterliğini yürüttü. 2005’te, İstanbul’da
yapılan Uluslararası Dünya Mimarlık Kongresi’nin (UIA) başkanlığını üstlendi. 2006’da
da emekliye ayrıldı. Fakat mimariye olan tutkusu peşini bırakmadı. Tüm
birikimini daha geniş kitlelere duyurmak için Şefik Onat’la birlikte, 2006’nın
başlarında, bir mimarlık danışmanlık şirketi olan Dünya Mimarlık Topluluğu’nu
(World Architecture Community) kurdu. Şirket, kar amacı gütmeden sponsorlarla
ayakta durmayı hedefledi. Özkan sadece Türkiye mimarisiyle ilgili
çalışmalar yapmadıklarını söylüyor: "Ama ister istemez işlerimizde Türkiye ağırlıklı
olarak yer alıyor. Bütün mimarlara, ama özellikle kendilerini fark
ettiremeyen mimarlara açılım sağlamaya çalışıyoruz." Dünya Mimarlık Topluluğu, mart
ayından beriwww.worldarchitecture.org adresinde de
hizmet veriyor. Ücretsiz olarak mimarların kendi projelerini yükleyip işlerini
herkese duyurabildikleri, mimari haberlerin yer aldığı site, kısa sürede 30 bin
kayıtlı üyeye sahip oldu. Özkan ve Onat, projeleri kapsamında çeşitli
aktiviteler düzenlemeye ve mimarlık şirketlerine hizmet vermeye de başladı.
Emre Arolat
Mimari düşüncemizi temsil eden
örnekler
Torino’da yer alan yapıların önemli bir bölümü, daha önce ilki
İstanbul’da ve daha sonra Ankara, İzmir, Trabzon ve Kayseri’de olmak üzere
Türkiye’nin farklı kentlerinde, açılan sergide bulunanlar. Bir de o tarihten
sonra gündeme gelen yapılar ve projeler var. Dalaman ve Sabiha Gökçen
Havalimanı, Maslak Bijoux, Kağıthane Ofisleri, Göktürk Metal Yapı Konut
Yerleşimleri, Brüksel Kraliyet Antreposu, Santralistanbul, Maksimum Evler,
Savoy, Evidea, Narlıdere, Misia ve Folkart Mavişehir Konutları, Astana ve Şişli
Mixed-Use projeleri, Kervansaray Lara ve Makyol otelleri, İpekyol ve Siemens
Fabrikaları ile Minicity, İzmir Fuar Alanı, Yalova Akkök gibi sosyal ve kültürel
yapılar bunlar. Bu yapıları seçmemizdeki en önemli neden, birbirine benzemesi
söz konusu olan bu projelerin, bağlamsal veriler nedeniyle birbirlerinden ne
kadar ayrışabildiklerini doğrudan ve kolaylıkla örnekleyebilmeleri. Zira
bağlamsallık ve spesifiklik, bizim peşinde koştuğumuz mimarlık düşüncesinin en
belirgin unsurları.
Nevzat Sayın
Geleneksel yöntemlerle iyi mimarlık
olabilir
Mimarlığın yapılan bir şey olmasının yanı sıra konuşulan bir şey
olması da çok önemli. Mimari genellikle gündemin birincil konularından değil.
Özellikle Türkiye’de hiç kimsenin umurunda değil. Ben sergiye İzmir Dikili Yahşi
Bey köyündeki taş yapılarımızla katılıyorum. Tek konuyla katılmayı, istediğim
derinlikte anlatma fırsatı vereceği için tercih ettim. Bu yapıları istememin
nedeni de küçük yapılar, geleneksel yöntemler ve bölgesel verilerle iyi
mimarlıklar yapılabileceğini anlatmak. Giderek daha çok gösteri dünyasının
önemli bir parçası olan mimarlık için ters bir örnek olması kışkırtıcı oldu.
Globalleştikçe bol seçenekli ama tek merkezli olan modern dünyada başka
modernliklerin de olduğunu bilmek ve yapmak doğrusu uğraşmaya değer bir
konu.
Murat-Melkan Tabanlıoğlu
İstanbul'un değişiminde rolü olan
projeler
Biz sergiye İstanbul Sapphire, Levent Loft I ve II, DMC Ankara
ve diğer medya projelerimiz, Kanyon, İstanbul Modern ve yurtdışı projelerimizden
iki örnek olarak Abay Ofis ile Bakü Kristal projeleriyle katılıyoruz. Bu
yapıları tercih etmemizin nedeni İstanbul’un değişiminde önemli olduğuna
inandığımız, bulvar projeleri olarak adlandırdığımız projelerle, medya
binalarından örnekleri bir araya getirmek. DMC Ankara başkentte inşa edilen ilk
medya merkezi olarak bu yıl tamamlanan ve 2008’de Ulusal Mimarlık Ödülü alan bir
bina. İstanbul Modern bir mimari proje olmanın ötesinde kentsel anlamı olan bir
oluşum. Bakü Kristal ve Abay Ofis’iyse son dönem yurtdışında yaptığımız
projelere örnek olarak seçtik.
Can Çinici
Küresel konuşma tartışma fırsatı
yaratıyor
Dünya Mimarlık Kongresi’nin, mimarlık mesleği üzerine küresel
bir konuşma, tartışma fırsatı yaratmasının eleştirel bir önemi olabileceğini
düşünüyorum. Sergiye İzmir Alsancak Liman Bölgesi için kentsel tasarım önerisi,
Büyük Mısır Müzesi için bir öneri, Evliyagil Evleri, Manavgat Evleri, Fibaline
Projesi ve Bursagaz Yönetim Binası’yla katılıyorum.
|