br >
Konferansın son oturumu, “Yapı
Ürünleri Sektörünün Geleceği-Ekonomik Gelişmelerin Sektöre Etkisi” başlığını
taşıyordu. Sabancı Holding Başekonomisti Barbaros İneci Türkiye
ekonomisine yönelik öngörülerde bulunduğu sunumunda, net borçlanma yapılmaması
durumunda Türk ekonomisinin büyüyemeyeceği ve hatta küçülme riskinin var
olduğunu belirtti. 2009 için uzun dönemde gerçekleşecek faiz ve borç durumlarına
göre tahminler de yürüten İneci, “Gayrimenkul fiyatlarının veya borsaların reel
olarak yükselmediğini, hatta düştüğünü görebiliriz” dedi. İneci, şirketlerin bu
ortamda dışarıdan kaynak getirmek ve rekabetçi politikaları gündeme taşımak
durumunda olduğunu ifade etti.
İkinci sunum ise oturum
moderatörü, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü Ayşegül Molu’dan geldi. Molu, Türkiye’de %8-15 oranında bir paya sahip yapı
sektörünün, 2005-2007 aralığında televizyon reklamlarında yalnızca %5’lik bir
paya sahip olduğunu belirterek “Yapı sektörü henüz tanıtım-pazarlamayı
keşfedememiş” tespitinde bulundu. “Soyut değerler olarak nitelendirdiğimiz marka
ve tanıtım değerleri küçümsenecek şeyler değil. Amaçlarımız için
kullanabileceğimiz birer katma değer” diyen Molu, düşmesi beklenen medya
fiyatları ve maruz kalınan mesaj azlığında inşaat sektörünü bir pragma
değişikliğine yönelmeye ve kriz gerçeğini bir fırsata dönüştürmeye
çağırdı.
Erginoğlu & Çalışlar
Mimarlık kurucu ortağı Kerem Erginoğlu’nun tespiti ise, yurtdışında mimarlık
sektörünün devlet desteği ile büyüdüğü yönünde oldu. Katıldıkları uluslararası
yarışmalardan verdiği örnekler aracılığı ile İngiltere ve Fransa’da proje bedeli
ile satış değeri arasındaki muazzam farklara işaret eden Erginoğlu, Türkiye’de
de mimarlar ve projelerin öne çıkarılması ile gerçekleştirilecek bir devlet
teşvkinin yapı sektörünü ileriye taşıyabileceğine inandığını ifade etti.
Erginoğlu’ndan sonra sözü alan
Urban Land Institute Türkiye Başkanı Haluk Sur’un sunumu, geçtiğimiz 20 yılın gelişim ve dönüşümlerini özetleyerek
başladı. Dünya ekonomisinde büyük bir patlama ve sonrasından gelen bir derin
gerilemenin çok önceden öngörüldüğünü, ancak tüm faturanın mortgage’a
kesilmesinin yanlış olduğunu belirten Sur, mortgage bağlantılı faizlendirme ve
kredi sistemlerinin bir eleştirisini yaptı. Bugünlerde ders çıkarılarak global
ekonominin daha sağlamlaşacağını ileri süren Sur, krizin aşılmasında yapı ve
gayrimenkul sektörlerinin önemli bir rol üstleneceğini vurguladı.
Konferansın son konuşmacısı
Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr.
Saygın Eyüpgiller, “Yapı Sektörü Zirveden Krize, Buradan Nereye?” başlıklı
sunumunda dünya inşaat sektörüne genel bir bakış attı ve sektörel paylara
yönelik rakamsal veriler aktardı. “Parametreleri çok lokal bir sektör” olarak
nitelendirdiği inşaatın ABD ve AB’de son iki yıllık gelişmelerini maddelere
döken Eyüpgiller, Türkiye’nin ‘lokomotifi’ ve Pazar dördüncüsü inşaatın rekabet
gücünü arttırarak ve markalaşarak büyümek zorunda olduğunu vurguladı.
Eyüpgiller, riskleri iniş çıkışlar içinde iyi hesaplayarak ve yöneterek krizi
fırsata dönüştürmenin mümkün olduğunun altını çizdi.
Yapı Ürünleri Konferansı 2008,
Odak Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Semra Sevinç’in kapanış dilekleri ile
sona erdi.
|