Evini Yenile
Türkiye” kampanyası bugün Swiss Otel’de düzenlenen bir basın
toplantısıyla duyuruldu. Toplantıya TOBB Başkanı M. Rifat
Hisarcıklıoğlu, Halkbankı Genel Müdürü Hüseyin Aydın,
Türkiye Seramik Federasyonu (SERFED) Başkanı Zeynep Bodur
Okyay, İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği (İMSAD) Başkanı
Orhan Turan ve Tesisat İnşaat Malzemecileri Federasyonu
(TİMFED) Başkanı Serdar Dönmez ile kampanyayı destekleyen tüm
dernek başkanları ve firma yöneticileri katıldı.
Türkiye ekonomisinin lokomotiflerinden yapı malzemeleri sektörü,
Halkbank ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin
(TOBB) güçlerini bir araya getirdikleri kampanya kapsamında, 100 bin
tüketiciye Halkbank tarafından % 0,33’ten başlayan faiz
oranlarıyla kredi verilmesi ve yapı sektörüne 1 milyar TL’nin üzerinde
iş hacmi yaratılması hedefleniyor.
Yapı malzemeleri sektörün tüm dernekleri, önde gelen 83
firma ve 13 binden fazla bayinin katıldığı “Evini Yenile Türkiye” kampanyasıyla,
tüketicilerin ev yenileme ihtiyaçları için cazip imkânlar yaratılması
hedefleniyor. Kampanya ile ayrıca yapı malzemeleri sektöründe talebin
canlandırılması, istihdamın artırılması, ülke ekonomisine katkı sağlanması da
amaçlanıyor. Halkbank, kampanya kapsamında 12 ay vadede % 0,33, 13-24 ay vadede
% 0,80 ve 25-36 ay vadede % 0,95 faiz oranları ile tüketicilere, ev yenilemede
kullanacakları 2 bin TL’nin üzerindeki yapı malzemeleri ve işçilik harcamaları
için finansmanı, 2 ay geri ödemesiz olarak sağlayacak.
10 adımda evini yenile:
1- Tüketici, www.eviniyenileturkiye.com’u
tıklayarak kendisine en yakın kampanyaya katılan bayiyi öğrenecek. Tüketici,
kampanya web sitesinden, Halkbank’ın 444 0 400 numaralı hattından ya da tüm
Halkbank şubelerinden kredi koşullarıyla ilgili detaylı bilgi alabilecek. 2-
Tüketici bayiye gidecek ve kullanmak istediği ürünleri seçecek. 3- Bayi
müşterisine seçtiği ürünler ve yapacağı işçilik bedeli karşılığında proforma
fatura kesecek. 4- Tüketici proforma faturayla bir Halkbank şubesine giderek
kredi başvurusu yapacak. 5- Halkbank tarafından kredi değerlendirmesi
yapılarak bayi anlaşması teyit edilecek. 6- Halkbak tarafından onaylanan
kredi tüketicinin hizmet alacağı bayinin kampanya hesabına aktarılacak. 7-
Kredi dekontu tüketiciye verilecek. 8- Tüketici hizmet aldığı bayiden ürün ve
hizmetini alacak. 9- Tüketici yüzde 0,33’den başlayan faiz oranları, 36 aya
kadar vade ve 2 ay ödemesiz olarak kredisini ödeyebilecek. 10- Tüketici evini
yenileyecek ve hayallerine kavuşacak.
“Geleceğe umutla bakıyoruz”
Toplantıda konuşan SERFED Başkanı Zeynep Bodur Okyay,
Hükümet ve TOBB’un önderliğinde ekonomiyi canlandırma, iç talebi tetikleme ve
krizin psikolojik etkilerini bertaraf etmeye yönelik çalışmalar yapıldığını
belirterek “Biz de tüm sektör yöneticileri ve dernek başkanları, firma sahipleri
ile bir araya geldik ve bu kampanyayı kurguladık. Sektörde birbirine rakip
olan onlarca firma aynı masa etrafında oturdu ve belki de ilk kez kendi
sektörleri ve aynı zamanda da bu kampanyanın ruhu adına neler yapabileceğini,
nasıl katkıda bulunabileceği konusunda ciddi bir çalışma gerçekleştirdi. Sonuçta
ortaya bu kampanya çıktı. Geleceğe daha umutla bakıyoruz ” diye konuştu.
Okyay, “Halkbank’ın olağanüstü desteği ile benzersiz bir ev yenileme
kampanyası başlatıyoruz” dedi ve kampanya hakkında şu bilgileri verdi:
“Bu proje ile yapı malzemeleri
sektöründe faaliyet gösteren 83 üretici firma, 23 dernek, 13 bini aşkın bayimizi
bir araya getiren güçlü bir mekanizma oluşturduk. Bütün veriler güncellenerek
büyük bir data oluşturuldu. Bu çapta büyük ve bir o kadar da geniş tabanlı bir
oluşum sanırım Türkiye'de ilk defa gerçekleşiyor. Bu kampanya ertelenen ev
tadilatı taleplerinin tetiklenmesi ve tüketicilerin uygun finansman modeli ile
yıllardır hayalini kurduğu evlerini yenileme planını gerçekleştirmek için
atılmış somut bir adımdır. Üç ay sürecek kampanyamız Eylül ayında başlayacak,
kredi alındıktan sonra 2 ay ödeme yapılmayacak. Böylece, okul dönüşü ihtiyaçları
ve Ramazan ile bayram harcamalarının olduğu dönemin atlatılması nedeniyle
tüketicilerimize çok cazip olanaklar sunuyoruz. Bu projenin üretimimizi
artırarak ekonomimizi hareketlendirmesini ve istihdam yaratmasını
diliyoruz.”
“Özel sektör yatırıma teşvik edilmeli, inşaat sektörünün önü
açılmalı”
Kampanyayla ilgili basın toplantısında söz alan İMSAD Başkanı Orhan
Turan da, “Türk inşaat sektörü hem ülkemizde, hem de dünyada önemli bir
gücü elinde bulundurduğu halde yeterince önemsenmiyor. Oysa Türkiye müteahhitlik
hizmetlerinde Çin’in ardından dünyada ikinci sıraya yükseldi, inşaat malzemeleri
sanayisinde ise üretim üssü haline geldi” dedikten sonra konuşmasına şöyle devam
etti:
“İnşaat sektörü gayrisafi yurtiçi hasılada % 6.5 paya sahip, 2008 yılında 23
milyar dolar ile otomotivden sonra en fazla ihracat gelirini elde eden
sektördür. Aynı yıl toplam ihracatın % 17,2’sini de yine inşaat sektörü
gerçekleştirdi. Ne yazık ki, 2008 yılında ve 2009 yılının 1. çeyreğinde
sektörümüzde önemli bir daralma yaşandı. Bu daralma sektörümüzün çok önemli
katkı sağladığı istihdama da olumsuz yansıdı. Avrupa’da ve ABD’de değişmeyen
ortak payda inşaat sektörünün mutlaka en ön sırada destek bulmasıydı. Biz de
Türk İnşaat sektörü olarak taleplerimizi her platformda dile getirdik. Tam da
krizin başladığı günlerde İMSAD’ın gündemine yerleşen tadilat ve yenileme
konusunun bugün bu kampanya ile tüketiciye ulaşacak olmasından son derece
memnunuz.
Eğer Türkiye ekonomisinin sürekli % 5 büyümesi hedefleniyorsa, inşaat
sektörünün her yıl % 10 büyümesi sağlanmalıdır. Özel sektör yatırım harcamaları
her yıl % 10 artmazsa ekonominin % 5 büyümesi de mümkün olamaz. Özel sektör
yatırıma teşvik edilirken inşaat sektörünün önü mutlaka açılmalıdır. Vergi
düzenlemeleri ise gözden geçirilmelidir. Dünyanın hiçbir ülkesinde yatırım
amaçlı inşaat malzemesi ile lüks tüketim malının KDV oranı eşit değildir. Buna
mutlaka çözüm üretilmelidir. İMSAD olarak Cumhuriyet’in 100’üncü yılı olan 2023
yılında ülkemize üç tane 100 hediye etmeyi hedefliyoruz; 100 milyar dolar inşaat
malzemeleri ihracatı, 100 milyar dolar yurtdışı müteahhitlik geliri ve yine 100
milyar dolarlık iç pazar. Ve böylece GSYİH’deki payımızı da % 6.5’tan % 8’e
çıkaracağız. Bu hedefleri gerçekleştirmekte kararlıyız. Bugün burada inşaat
malzemesi sektöründe talebi canlandırmak için tüketiciyi motive edecek bir
hareket başlıyor. Üstelik gerçekten tam da uygun zamanda. Çünkü tüketici de
kalite, maliyet ve çeşitlilik açısından inşaat malzemesi alımında en uygun
şartlara kampanya süresinde ulaşabilecek”.
“Kampanya, tüketici bilincini geliştirecek”
Kampanyanın bir başka ayağını oluşturan TİMFED’in Başkanı Serdar
Dönmez ise toplantıda şunları söyledi:
“Türkiye tüm dünyayı saran ekonomik krize, güçlü bir kamu maliyesi, sağlıklı
bir bankacılık sektörü ve etkili bir kurumsal denetim ve düzenleme çerçevesiyle
yakalandı. Bu nedenle, 1994’te ve 2001’de yaşadığımız gibi bir yıkım ortaya
çıkmadı. Öte yandan ülkemizdeki büyümenin itici gücü olan tüketim harcamaları,
tüketici güveninin azalmasıyla birlikte yavaşladı. Azalan tüketim sonucu,
Türkiye’nin bir taraftan iç pazarı küçüldü, diğer taraftan Avrupa ülkeleri dâhil
olmak üzere, önemli ihracat pazarlarımız daraldı. Ülkemizin lokomotiflerinden
biri olan inşaat sektörünün tedarikçisi durumundaki yapı malzemeleri sektöründe,
talebi canlandırmak amacıyla büyük bir kampanya başlatıyoruz. Türkiye çapındaki
bayiler olarak marjlarımızdan %5’lik kısmından feragat ederek Halkbank’ın
sergilemiş olduğu destekleyici finansman fırsatını tüketicinin zihninde daha
etkili kılabilmek amacı ile yola çıktık. Örgütlerimiz diğer paydaşları ile
ülkemizin dört bir yanında etik ticaretin yapılabileceği yapı malzemesi
satıcılarını harekete geçirerek, kampanyaya tüm gücüyle destek verecek.
Kampanyaya iştirak eden ülkemizin önde gelen üreticileri ve dürüst satıcı
kimliğine sahip bayi ve örgütlerimizin üyeleri ile tüketicilerimize en mükemmel
ürün ve hizmetlerin sunulmasının yanı sıra, tüketici bilincinin geliştirilmesi
yönünde de katkı sağlanacağını ümit ediyoruz”.
“Cazip kredi fırsatı sunuyoruz”
Kampanyaya finansman desteği sağlayan Halkbank’ın Genel Müdürü
Hüseyin Aydın ise basın toplantısında yaptığı konuşmada şunları
söyledi:
“71 yıllık KOBİ bankacılığı deneyimimizle, yapı malzemeleri sektörüne
hareket getireceğine inandığımız bu güzel kampanyanın içinde yer almaktan
Halkbank olarak gurur duyuyoruz. Türkiye’nin ileri gelen markaları arasında yer
alan ve yapı malzemeleri üreten 83 firmanın kampanyaya dahil olan bayilerinden
yapılacak alışverişlerde tüketicilere ‘Yenileme Kredisi’ kullanma fırsatı
sunuyoruz. Evlerinin tadilatı için yapı malzemesine ihtiyaç duyan
vatandaşlarımız, çok uygun koşullarla kullandırdığımız bu özel tüketici
kredisinden 1 Eylül - 30 Kasım tarihleri arasında yararlanabilecekler.
Tüketicilere, 2 bin TL ve üzeri alış verişleri için 36 aya varan vadeler ile
2 ay geri ödemesiz olarak kredi kullandıracağız. 12 ay vadede % 0,33, 13-24 ay
vadede % 0,80 ve 25-36 ay vadede % 0,95 faiz oranını komisyonlu olarak
belirlediğimiz kredimiz için komisyonsuz alternatifler de sunuyoruz. Amacımız,
hem ekonomik nedenlerle evlerinin tadilatını erteleyen vatandaşlarımıza çözüm
sunmak hem de yapı malzemesi sektörünün canlanmasına ve tüketici güveninin
artmasına katkıda bulunmaktır” dedi.
“Kazan, kazan, kazan”
Toplantıda konuşan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu ise
kampanyayla ilgili şunları söyledi: “Biliyorsunuz uyuşmazlıklarda en ideal
çözüm ‘kazan – kazan’ yöntemidir. Bu yöntem, pastadan dilim çalmak yerine,
pastayı büyütelim yaklaşımıdır. Bugün bir ‘örnek olay’ ile karşı karşıyayız.
Zirâ burada bir ‘kazan – kazan – kazan – kazan’ durumu söz konusu. Yani “duble
kazan – kazan” durumu var önümüzde. Bankayı, üreticiyi, tüccarı ve tüketiciyi
bir potada, aynı ortak payda ve çıkarda birleştiriyoruz.
2009’un ilk çeyreğinde, yüzde 13,8 küçülme yaşayan ülkemizde, inşaat
sektöründeki küçülme, yüzde 18,9 olarak gerçekleşti. Öte yandan yapı malzemeleri
sektörü, vergi indirimlerinden ve teşviklerden de faydalanamamıştı. Oysa
Türkiye’nin en büyük sorununun bugün işsizlik olduğu hatırlanırsa; sektörün
önemi daha da iyi anlaşılır. Büyümenin itici gücü olma özelliğiyle, ayrıca talep
değişimlerine hassasiyeti yüksek olan bu öncü sektörümüzün daha fazla
desteklenmeye ihtiyacı var. Eylül, Ekim ve Kasım aylarını kapsayan “Evini Yenile
Türkiye” kampanyamız, sektöre ihtiyaç duyduğu desteği sağlarken, tüketiciye çok
cazip fırsatlar sunacak. Önümüzdeki 3 ay boyunca kampanyadan 100 bin tüketicinin
yararlanmasını bekliyoruz. Ortalama bir evin tadilatını 10 bin Türk Lirası’ndan
hesaplarsak, 1 milyar TL iş hacmi hedefindeyiz. TOBB olarak bu projeyi bir
sinerji politikası olarak görüyoruz.”
Hisarcıklıoğlu sözlerine şöyle devam etti: “Geçtiğimiz yıllarda gayrimenkul
sektöründe yaşanan arz patlaması ve konutlara bir yatırım aracı olarak
gösterilen yoğun ilgi nedeniyle ilginç bir durumla karşı karşıya kaldık. Tüm
parasını yeni alacağı eve kanalize eden eşler birbirine “bak ev alıyoruz ama sen
de anlayışlı ol; başka masraf çıkmasın” dedi. Ev sahibi ile kiracı, evin
tadilatını “kim yaptıracak” tartışmalarına girdi. Hal böyle olunca da bu evler
üvey evlat muamelesi gördü. Yeni ev almayan pek çok vatandaş da vergi
indirimlerinden faydalanarak ya beyaz eşya aldı, ya da mobilyalarını yeniledi.
Evlerin mutfakları, banyoları, pencereleri, boyası unutulmak, ihmal edilmek
zorunda kaldı.
Bugün başlattığımız kampanya kapsamında Halkbank’ın vereceği ihtiyaç
kredisini “Evde Yaşam Kalitesini Artırma Kredisi” olarak görüyorum. Şimdi
Türkiye’deki 15 milyon konut için yenilenme fırsatı geldi. Vatandaş, uygun kredi
sayesinde yaşam kalitesini yükseltecek. Daha konforlu, onu daha huzurlu kılacak
bir yenilenmeye kavuşacak. Bunu yaparken de kendi ülkesinin ekonomisini
besleyecek. Bu kampanyayla mutfak ve banyo musluklarından fırsat akacak.
Fırsatlar penceresi açılacak. Ayrıca, bu çalışmanın oluşturacağı hareketlilik
yeni istihdam olanakları sağlayacak ve hazır mutfağını ve banyosunu
değiştirirken beyaz eşyalarını da değiştirmeyi düşünecek pek çok vatandaşı
hesaba kattığımızda bir değer yağmuru yaratacak.
Bunlara ilave olarak, yapı
sektöründe işçilik ve ustalıkta kayıt dışını azaltacak olması nedeniyle de bu
kampanyayı önemsediğimizi vurgulamak istiyorum. Toplam kredi bedelinin yüzde
50’sini aşmayacak şekilde “işçilik, ustalık, hizmet bedeli gibi” masraflar banka
tarafından kredi kapsamında değerlendirilecek. Bu hizmetler faturalandırılacağı
için de kayıt altına girecek. Bir başka ifadeyle “Evini Yenile Türkiye”
kampanyamız kayıt dışılığın önlenmesinde de rol oynamış olacak. Bugün, inşaat
sektörü ile yaptığımız kampanyanın benzerlerini başka sektörlerle yapmak için
çalışmalarımız sürüyor”.
|