b>Büyükşehir Belediyesi’nin yaptırdığı “İstanbul’un 2010 yılı trafik senaryosu”na göre sokaklardaki özel otomobil sayısı 2,5 milyona ulaşacak. İçinden çıkılmaz bir hale dönüşecek olan trafik sorununun çözülmesi için acil olarak 220 kilometrelik raylı sistemin kurulması gerekiyor.
İstanbul trafiğiyle ilgili yapılan bir bilimsel araştırmada, şehirdeki özel otomobil sayısının 2010 yılında 2,5 milyona ulaşacağı, gerekli önlemlerin alınmaması durumunda trafiğin korkunç boyutlara ulaşacağı belirlendi. Trafik sorununun çözülmesi için acil olarak 220 kilometrelik raylı sisteme ihtiyaç duyuluyor. İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek’in, İstanbul Büyükşehir Belediyesi için yaptığı araştırma, “İstanbul’un 2010 yılı trafik senaryosu”nu ortaya çıkardı. Buna göre, son on yıldaki artış eğilimi dikkate alınarak yapılan hesaplamada, bin kişi başına düşecek özel otomobil sayısının 162 olacağı bildirildi. İstanbul sokaklarındaki bir milyonu aşkın özel otomobil sayısının ise 2,5 milyona ulaşacağı vurgulanırken, bugün bile şehrin en büyük sorunlarının başında gelen trafiğin, gerekli ulaşım sisteminin kurulmaması ve yolların iyileştirilmemesi durumunda, içinden çıkılmaz hale geleceği ve İstanbulluların günlerinin büyük bölümünü yollarda geçireceği belirtildi.
Raporlara göre 2010 yılında da İstanbul trafiğinin rahatlaması koca bir hayal. Uzmanlar, trafiğin geçen süre içinde daha da içinden çıkılmaz hale geleceğini tahmin ediyor. 1996 yılında 39 dakika olan ortalama yolculuk süresi, 2010 yılında 52 dakikaya çıkacak, saatte 28 kilometre olan ortalama araç hızı ise 21 kilometreye düşecek.
Çözüm: Raylı sistem
İstanbul Kent İçi Ulaşım Şûrası’nda uzmanların hazırladıkları raporlar ise İstanbul trafiğinin içinden çıkılmaz sorunlarını ve yanlış ulaşım politikalarını gözler önüne seriyor. Raporlara göre, İstanbul’un araç ve yolculuk sayısındaki bu patlamanın altından kalkabilmesi için ulaşım sisteminin temelinin “raylı sisteme” oturtulması gerekiyor. Ulaşım sisteminin araçların yerine insanların hızlı, güvenli ve ekonomik biçimde ulaştırılması üzerine kurulması gerektiğine işaret edilen çalışmada, “Toplu taşıma sistemlerinin geliştirilmesi ve özendirilmesi gerekiyor.” ifadelerine yer verildi.
Raporu hazırlayan uzmanlara göre, İstanbul’da 220 kilometrelik raylı sisteme acil olarak ihtiyaç var. Sistemin kurulması halinde otobüs ve minibüs yatırımlarından elde edilecek tasarruf 534 milyon dolar. Sistemin yolculuklarda sağlayacağı günlük zaman kazancı 1,1 milyon saat, günlük ekonomik kazanç ise 1,8 milyon dolar.
|