GfK Araştırma Grubu’nun iş birimi
GfK Retail and Technology (GfK TEMAX) araştırmasına göre, son
iki çeyrekte art arda keskin düşüşler yaşayarak, 2009’un ilk çeyreğinde en düşük
seviyesine ulaşan Türkiye tüketici teknolojisi ürünleri pazarı ikinci çeyrekte,
geçen dönem açıklanan ekonomik önlem paketlerinin etkisiyle pozitif bir eğilim
gösterdi.
6 ayda yüzde 9 küçülme
Beyaz eşya, bilgi teknolojileri, ofis ekipmanları gibi lider sektörlerde
vergi indirimlerini kapsayan paketin artış yönlü etki yaptığı görüldü. İkinci
çeyrekteki yükseliş trendini, büyük beyaz eşya sektörü tetikledi. Büyük beyaz
eşya cirosu 2009’un ikinci çeyreğinde geçen seneki düzeyine göre yüzde 27.2
oranında artarak, yaklaşık 1.5 milyar liralık değer elde etti. Sektörde yer alan
tüm ürünler 2008’in aynı dönemine göre iki haneli büyüme gösterdi. Bu kapsamda
en hızlı büyüyen ürün grubu ise bulaşık makinesi oldu. Bulaşık makinesi ve
çamaşır makinesi satışları 2007 yılından bu yana en yüksek seviyelerine
yükseldi. Diğer pozitif performans ise 2008 yılının aynı dönemine göre yüzde 2.1
artış gösteren ofis ekipmanlarından geldi. Çok fonksiyonlu ürünler ve
yazıcılardan oluşan ofis ekipmanları sektörü de ikinci çeyrekte geçen yılın aynı
dönemine göre yüzde 2.1 arttı ve 44 milyon liralık ciro elde etti. Sektör
2009’un ilk yarısını, 2008’in ilk altı ayına göre yüzde 11.4 düşerek 89 milyon
lira değeri ile kapattı.
Düşüşe rağmen iyi
Küçük elektrikli ev aletleri, bilgi teknolojileri ve telekom sektörleri
sırasıyla yüzde 1.5, yüzde 4.4 ve yüzde 7.9 düşüşlere rağmen son iki çeyrek
döneme göre daha iyi bir performans sergiledi. Tüketici elektroniği ve
görüntüleme pazarı ise yüzde 19.7 ve yüzde 28.6 düşüş
kaydetti.
|