Tarihi Köprüye Dökülen Asfalt Söküldü
Yeni Hastaneye 'Tarihi Köprü' Engeli
Tarihi Köprüdeki Yanlış Restorasyon...
Tarihi Köprüde 5 Metrelik...
Adıyaman'da Bulunan Mozaiğin...
Adıyaman'da 1600 Yıllık Mozaik Bulundu
Adıyaman Hızlı Treni için...
Tarihi Köprüler Restore Edilecek
Tarihi Köprüde Tahribat Büyüyor
Tarihi Köprü Yok Oluyor!
Türkiye'de Restore Edilen En Uzun Köprü
Adıyaman'da 200 yıl önce köylülerin anlaşmazlığı nedeniyle dinamitle patlatılan bin 800 yıllık Kızılin Köprüsü'nün iki yakası birleşiyor. Orta kemer uzunluğu 32 metre olan köprü, şu ana dek restore edilen köprüler arasında en uzunu olarak biliniyor.
M.S. 2. yüzyıl'da Göksu Çayı üzerine inşa edilen Kızılin (Göksu) Köprüsü'nde restorasyon çalışması tüm hızıyla sürüyor. Köprü birçok özelliğiyle Türkiye'nin en önemli tarihi eserlerinden biri olarak biliniyor. Kızılin Köprüsü'nün orta kemer uzunluğu 32 metre olup, şu ana kadar restorasyon yapılan tarihi köprüler içerisinde en uzunu olarak biliniyor. Toplam uzunluğu 150 metre olan köprü, 7 buçuk metre genişliğinde olup, 3 kemerden oluşuyor. Adıyaman merkeze bağlı Palaş köyü ile Besni ilçesine bağlı Kızılin köyü arasından geçen Göksu Çayı'nın üzerine kurulan köprünün ayakları kayalıklara oturtulurken, üç kemerli köprünün Ortaçağ'da büyük bir onarımdan geçtiği yazıtlarda yer alıyor. Köprü, antik kaynaklara göre Roma Kommagene döneminde ‘Singas' olarak, Orta Çağ'da ise Arap kaynaklara göre ‘Nahr el Azra' olarak isimlendirildiği belirtiliyor. 200 yıldır ulaşıma kapalıydı Kaynaklara göre, Araplar tarafından ‘dünya harikası' olarak tabir edilen Kızılin Köprüsü'nün her iki yakasında bulunan köylüler yaklaşık 200 yıl önce kavga etti. Köprü de köylülerin kavgasından nasibini aldı. Kavgalı köyler arasındaki ulaşımı kesmek için köprü köylüler tarafından dinamit ile havaya uçuruldu. Köprünün 32 metre uzunluğundaki orta kemeri tamamen yıkıldı. Yerden yüksekliği 31 metre olan orta kemerin yıkılmasıyla ulaşım yaklaşık 200 yıldır sağlanamıyor. İHA'nın haberine göre, yıllardır ulaşımın sağlanamadığı Kızilin Köprüsü, Karayolları 8. Elazığ Bölge Müdürlüğü tarafından ihalesi yapılarak 2017 yılının Mart ayında restore edilmeye başlandı. Her iki yakada kemerlerin bulunduğu bölgelerdeki çalışmayı tamamlayan müteahhit firma, şu anda orta kemeri yapıyor. Yüzlerce ton demirin kullanılarak yapıldığı restorasyon bittiğinde köprüden ulaşım sağlanacak. Restorasyonun 2019 yılında bitirileceği ifade edildi. |