İnsan kaynakları yönetim danışmanlığı firması
Mercer'in, tüm Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgesi genelinde
yaptığı 'Yönetici Ücret Artışları' araştırmasına
EMEA genelinde 60 ülkede operasyonu olan 406 çok uluslu
firmanın insan kaynakları ve bilgi yöneticisi katıldı. Ücret artışları ve
şirketlerin bölgesel olarak genel ücret politikaları hakkında verilerin elde
edildiği araştırmada, ağırlıklı olarak bir bölümün yöneticiliğini yürüten üst
düzey çalışanların bilgileri toplandı.
Araştırmaya göre; yönetici ücret artışları Batı Avrupa'da yüzde 2,7
civarında, İngiltere'de ortalama yüzde 3 düzeyinde, Orta Doğu, Orta Avrupa ve
Doğu Avrupa'da ortalama artış oranları yüzde 5,7, Afrika'da yüzde 8,2 civarında
olurken, Orta ve Doğu Avrupa geneline bakıldığında Türkiye'deki ücret artışları
yüzde 7,8 ile en yüksek artışlardan biri olarak dikkati
çekiyor. Mercer Türkiye Ortağı Sibel
Yücesan, araştırmaya ilişkin değerlendirmesinde, Orta ve Doğu Avrupa
genelinde Türkiye'nin ücret artışlarında yüzde 7,8 ile yüksek artış sağlayan
ülkeler arasında yer aldığını, gelişim hızı yüksek ülkelerde ücret artış
oranlarının, iş gücü rekabetinin yansıması ve yükselen maliyetlerin karşılanması
perspektifiyle yüksek olabildiğini ifade etti. Avrupa'da Belarus,
Kazakistan ve Ukrayna'nın başı çekerek yüzde 10'ları geçen artış oranlarını
yakaladıklarını belirten Yücesan, şunları kaydetti:
''Özellikle Avrupa'da ekonomik durgunluk döneminde ücret dondurma yöntemine
başvuruldu. Batı Avrupa'da ücret artışlarının ortalama yüzde 2,7'nin biraz
üstüne çıkması, bu pazarlarda hala tedirginliğin sürdüğünü gösteriyor. Ancak
diğer bölgelere bakınca, artık baharın geldiğini ve şirketler için durumun
düzeltme trendine girdiğini görüyoruz. Ekonomik durgunluk sürecinde iki yeni
trend ön plana çıkıyor. Bunlardan biri, orta kademe yöneticilerine şirketlerin
ücret artışında daha müsamahalı davranması... Birebir işi yöneten bu kişilerin
pozitif anlamda sınıflandırıldığını görüyoruz. İkinci olarak ise şirketlerin
ücret artışı dışında çalışanları motive edebilmek adına farklı ödüllendirme
sistemlerine başvurduklarını gözlemliyoruz. Bu motivasyon unsuru, tatil ya da
ekstra ücretli izin olanağı olabiliyor.''
Sibel Yücesan, araştırmanın ortaya koyduğu gerçeklerden birinin, firmaların
önümüzdeki dönemde çalışan bağlılığını korumak için ücret dışında bazı
faktörlere de önem vermesi olduğunun altını çizdi. Firmaların, geleceğinde en
önemli rol oynayan çalışan performansının sağlanması için toplam ödüllendirme
paketlerine, şirket içi iletişime ve firma olarak bunu sahiplenme noktalarına
önem vereceklerini kaydeden Yücesan, şirketlerin, söz konusu faktörlerin
sağlanması ile çalışanların üretkenlik ve bağlılıklarını koruyabileceklerini
düşündüklerini vurguladı.
|